Det finns öppningsbara "valvdosor" men jag tyckte inte dom var så bra. Locket hålla på plats med små veka plastflikar som var förstörda av betong redan när plattbärlaget kom från fabrik . Men allt kan ju förbättras! Tror det också var Schneider.
Vi borrar ett 57mm hål och trycker sedan dit ett putslock från en ABB-dosa. Det är faktiskt allt. I någon dosa har det kommit in lite betong, men inte mer än att man "skaka" loss den från trådarna.
Joel Ingolf skrev: Vi borrar ett 57mm hål och trycker sedan dit ett putslock från en ABB-dosa. Det är faktiskt allt. I någon dosa har det kommit in lite betong, men inte mer än att man "skaka" loss den från trådarna.
Ajaj, ni modifierar elmaterialet.
Får ni verkligen det.
Tar ni på er CE-märkningen av huset och allt ansvar sen ...
Jag har hört att det finns dom som kör färdigdraget på valv men aldrig sett det.
Drar ni alltså fram slangen med tråd/datakabel till uppsticket från väggdosan, skalar upp och skickar ner ledarna till dosan i lägenheten?. Kopplar takdosan och väntar i stort sett på komplettering?:
Torbjörn Christensen skrev: Jag har hört att det finns dom som kör färdigdraget på valv men aldrig sett det.
Drar ni alltså fram slangen med tråd/datakabel till uppsticket från väggdosan, skalar upp och skickar ner ledarna till dosan i lägenheten?. Kopplar takdosan och väntar i stort sett på komplettering?:
Jag trodde alla gjorde på det här viset, men så är det kanske inte?
Precis, vi gör allt så klart det går så att nästa moment (mellanväggar och sedan komplettering) går så snabbt och smidigt som möjligt. När man monterar uttag/brytare etc så ska man bara behöva skala tråden och skruva dit prylarna.
Jag kan ta lite fler bilder om någon är intresserad?
Jag själv är inte i "valvbranchen" men det finns ett antal på firman. Det jag hör är att det ofta är pressade tider mellan underarmering och överarmeringen. Känns som att det skulle vara svårt att hinna med de extra momenten med uppskalning och nedmatning av kabel till väggdosa. Är det på filigran valv det funkar bäst. Har ni ett speciellt samarbete med byggen då ni gör på detta viset.
Körde med Schneider. dosa. Bra även om plastfästerna är för klena. Vi skruvade alla stutsar med en lus för att helgardera oss om att inte locken flöt iväg. Vi la dessutom lite silikon i de stutsar som gått sönder eller som locken inte slöt tätt på.
Vi Kopplade alla dosor från ovansidan på valvet. Sen stoppade vi bara ner 3m slang på de flesta ställen så att det räckte ner till golvet och lite extra om man tvingades passera en plåtregel etc sen vid lättväggarna. Alla tändningar mm las rätt i dosan i de gjutna väggarna för att hålla reda på trapptändningar mm så att man slapp öppna takdosor mm vid avprovning för att fixa till misstag.
Alla gjutna väggar så sattes det 20rör som sedan slangen fördes ner i så man skalar bara 20cm slang på valvet i varje änden och trycker fast i dosan och kopplar. andra änden drar man ner i valvklossar eller i de gjutna väggarna.
Sen går man bara ner och ringlar upp alla kablar så att de kan riva stämpen lättare och att man inte får några slangar sönder dragna för att undvika att behöva trä på slang igen och att behöva mista evt märkning på slangarna.
Gillar PM s slang bäst. Men Pms avrullare är verkligen inte gjorda för valv iaf. Ren skit är vad det är. Pipelifs avrullare är guldvärda på valv. Nackdelen är bara att ringen måste användas hela sin längd innan man kan få fästet ledigt för nästa så man tvingas ha några extra avrullare med sig men helt klart värt det då de går fritt från armeringen på valven och att man kan dra mycket sneare i slangen och att den rullar med. PM´s avrullare bara fastnat eller välter när den känner för de.
Idag har jag dragit busskabel för några centraler,gjorde även igår och kommer att göra även imorgon.
Inget konstigt med det, om det inte vart för att alla dragbrunnar ligger utomhus, under olika slags lock, som i sin tur ligger under 1-15 dm snö :smack:
Vissa brunnar fanns med på karta,andra inte. Vissa hade A-lock, vissa FJ,nån K samt en helt blank.
Och kylan gör ju inte det hela bättre heller; för det första är det kallt, och för det andra är det vatten i vissa rör som följer med upp o blöter ner handskarna så man förfryser händerna
Vadå bitter? Inte jag inte!