Vad har ni gjort idag?

10 jan 2014 06:14 #201 av Johannes Hammarstedt
Jag blir inblandad i massa intressanta roliga saker nästan dagligen. Det tråkiga är att det är känsligt och inte får komma ut...
Det jag kan berätta är att jag jagar leverantörsfakturor som en tok för att ekonomerna ska kunna få in dom på 2013 innan böckerna stängs och det är ju inte så intressant:lol:

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 feb 2014 18:02 #202 av Ronnie Lidström
Fick mig en liten utflykt så här på söndagskvällen.

Det hade runnit vatten ner på ovansidan huvudbrytaren i mätarskåpet.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Bilagor:

02 feb 2014 20:06 #203 av Torbjörn Forsman
Tydligt tecken på att tövädret nådde Västerbotten vid middagstid idag?

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

11 feb 2014 19:52 #204 av Emil Hallberg
Började med sista delen av belysningsteknik. infälld installation med dimmer till 3 spottar, IR-sensor, skymningssensor(heter det ens så?) till halogen strålkastare. Ska färdigställa det iaf imorgon är tanken för att få gå visare till elinstallationer.

11 feb 2014 20:11 #205 av Eric Ericsson
Idag, mest varit pappaledig :tummeupp:

11 feb 2014 20:26 #206 av Patrik Hedlund
Idag har jag varit hos en bostadsrättsförening och bytt en trappautomat, varit till återvinningen med 18 st kartonger med gamla kvicksilverarmaturer för stolpe som jag bytt mot 40W LED i tidigare nämnd bostadsrättsförening, undersökt säkringar som påstods inte hålla för ett krossverk, rullband och liten radiostyrd grävmaskin som rev ett gammalt spa med pool under ett hotell, rekat lite jobb hos en kund och felsökt tre stycken armaturer med lågenergi i undertak och åtgärdat ett trasigt vägguttag på en skola.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

12 feb 2014 08:55 #207 av Lars Blomkvist

Patrik Hedlund skrev: Idag har jag varit hos en bostadsrättsförening och bytt en trappautomat, varit till återvinningen med 18 st kartonger med gamla kvicksilverarmaturer för stolpe som jag bytt mot 40W LED i tidigare nämnd bostadsrättsförening, undersökt säkringar som påstods inte hålla för ett krossverk, rullband och liten radiostyrd grävmaskin som rev ett gammalt spa med pool under ett hotell, rekat lite jobb hos en kund och felsökt tre stycken armaturer med lågenergi i undertak och åtgärdat ett trasigt vägguttag på en skola.

//Patrik

Inga problem att få en kringla för denna dag va :lol:

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

12 feb 2014 15:45 - 12 feb 2014 15:48 #208 av Patrik Hedlund

Lars Blomkvist skrev: Inga problem att få en kringla för denna dag va :lol:

Hehe Och ändå blev det lite ställtid. ;)
Men för att vara extra tydlig, stolparmaturerna bytte jag dagen innan. ;)

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

03 sep 2015 15:04 - 03 sep 2015 15:19 #209 av Michell Martic
Inte idag, men i tisdags, så fick jag tillfälle att göra ett studiebesök i en 400kV station. Den är på väg att ersättas av ett annat inom kort och ska då demonteras. Matar idag en 750MVA transformator, dock inte den på bilden.

Genomföringar till stora transan, 750MVA. Expansionskärlet som ligger bak uppe till i bilden är i storleksordningen av en lagom stor bil eller en liten buss.

Tillhörande 130kV ställverk. Från vänster, ventilavledare, spänningstrafo, frånskiljare, strömtrafo, brytare. Brytare av puffertyp med SF6 tror jag. Gick aldrig in på detta.
Bilagor:
Följande användare sa tack: Electrum

03 sep 2015 19:02 #210 av Mikael Malmgren
Jag skulle säga att den stora gröna lådan på den översta bilden är en shuntreaktor. B)

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder samt projektledning och entreprenadjuridik.

Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

03 sep 2015 19:20 - 03 sep 2015 20:38 #211 av Michell Martic
Jo, det stämmer! :cheer: Ska hjälpa till med att kompensera den reaktiva effekten i nätet då det ligger lägre lastat och kapacitansen i nätet får övertaget (negativ effektfaktor). Precis som när man kopplar in kondensatorbatterier då nätet ligger högre lastat och lasternas induktanser (generellt i alla fall) får övertaget (positiv effektfaktor). Så jag uppfattat det i alla fall.

Men det kan se ut som en transing för vissa. Man kan dock konstatera att det bara finns synliga genomföringar in i reaktorn och bara en pytteliten ut, som dessutom ser ut att gå direkt till jord.

Du kanske till och med kan gissa vilken station det är Mikael...?

Vissa dagar är det roligare att gå till jobb. :)

03 sep 2015 21:44 - 03 sep 2015 21:46 #212 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Vad har ni gjort idag?
Klart coola och spännande saker som högspänningsfolket mekar med. :)

Själv har jag jobbat (rivit lite armaturer och annat skit och planerat ombyggnaden lite i en liten närlivsbutik) och sen jobbat över på ett annat projekt till bortåt 22.00

Så nu känner jag mig lite sliten, ska kasta mig i säng!

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

04 sep 2015 18:44 #213 av Martin
Svar från Martin i ämnet Vad har ni gjort idag?
Rest ett tiotal 5,5m stolpar med armatur. Skoj dock att behöva skarva de nya kablarna då grävgubbarna har måttat lite knas, Vissa stack bara upp en halvmeter ovanför fundamentet och vissa hade blivit påkörda så aman fick skarva kablarna pga de.

Sen lite lustigt. Fagerhult har tagit fram allting. Det är alu stolpar och det sitter en skyddstejp ca 70-80cm i botten. Men fundamenten är bara 40cm djupa. Låter helknasigt. Känns som att fundamenten skulle varit en storlek större.

42

17 sep 2015 17:30 #214 av Joel Ingolf
Svar från Joel Ingolf i ämnet Vad har ni gjort idag?

Lagt valv hela dagen alldeles ensam då kollegan blev sjuk. Ösregnade mest hela tiden, men man ska ju inte klaga :)
Bilagor:
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

17 sep 2015 20:55 #215 av Stefan Ericson
Har varit hos Lasse Kalven med min keyboard och PA och spelat med Olle och Uffe.

17 sep 2015 21:05 #216 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Vad har ni gjort idag?

Joel Ingolf skrev: ...men man ska ju inte klaga :)

Nä, fin utsikt åtminstone ... :P

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

18 sep 2015 04:55 #217 av Rikard Ågren
Vad använder du för dosor på valvet Joel?

Projektledare el, styr och automation

18 sep 2015 12:40 #218 av Joel Ingolf
Svar från Joel Ingolf i ämnet Vad har ni gjort idag?

Rikard Ågren skrev: Vad använder du för dosor på valvet Joel?

Det är vanliga Schneider/Thorsman, men vi borrar upp dem och kopplar direkt på valvet. De blåa locken är putslocken från ABB-dosorna vi använder i mellanväggarna. Recycling! :)
Följande användare sa tack: Rikard Ågren

18 sep 2015 17:21 - 18 sep 2015 17:23 #219 av Lars Blomkvist
Att dom som gör prefab inte använder öppningsbara takdosor?

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

18 sep 2015 17:53 #220 av Rikard Ågren
Smart :)

Finns det dosor med öppningsbar botten?

Projektledare el, styr och automation

Sidan laddades på: 0.333 sekunder