Jag blir inblandad i massa intressanta roliga saker nästan dagligen. Det tråkiga är att det är känsligt och inte får komma ut...
Det jag kan berätta är att jag jagar leverantörsfakturor som en tok för att ekonomerna ska kunna få in dom på 2013 innan böckerna stängs och det är ju inte så intressant:lol:
Började med sista delen av belysningsteknik. infälld installation med dimmer till 3 spottar, IR-sensor, skymningssensor(heter det ens så?) till halogen strålkastare. Ska färdigställa det iaf imorgon är tanken för att få gå visare till elinstallationer.
Idag har jag varit hos en bostadsrättsförening och bytt en trappautomat, varit till återvinningen med 18 st kartonger med gamla kvicksilverarmaturer för stolpe som jag bytt mot 40W LED i tidigare nämnd bostadsrättsförening, undersökt säkringar som påstods inte hålla för ett krossverk, rullband och liten radiostyrd grävmaskin som rev ett gammalt spa med pool under ett hotell, rekat lite jobb hos en kund och felsökt tre stycken armaturer med lågenergi i undertak och åtgärdat ett trasigt vägguttag på en skola.
Patrik Hedlund skrev: Idag har jag varit hos en bostadsrättsförening och bytt en trappautomat, varit till återvinningen med 18 st kartonger med gamla kvicksilverarmaturer för stolpe som jag bytt mot 40W LED i tidigare nämnd bostadsrättsförening, undersökt säkringar som påstods inte hålla för ett krossverk, rullband och liten radiostyrd grävmaskin som rev ett gammalt spa med pool under ett hotell, rekat lite jobb hos en kund och felsökt tre stycken armaturer med lågenergi i undertak och åtgärdat ett trasigt vägguttag på en skola.
Inte idag, men i tisdags, så fick jag tillfälle att göra ett studiebesök i en 400kV station. Den är på väg att ersättas av ett annat inom kort och ska då demonteras. Matar idag en 750MVA transformator, dock inte den på bilden.
Genomföringar till stora transan, 750MVA. Expansionskärlet som ligger bak uppe till i bilden är i storleksordningen av en lagom stor bil eller en liten buss.
Tillhörande 130kV ställverk.
Från vänster, ventilavledare, spänningstrafo, frånskiljare, strömtrafo, brytare. Brytare av puffertyp med SF6 tror jag. Gick aldrig in på detta.
Jag skulle säga att den stora gröna lådan på den översta bilden är en shuntreaktor.
Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder samt projektledning och entreprenadjuridik.
Jo, det stämmer! Ska hjälpa till med att kompensera den reaktiva effekten i nätet då det ligger lägre lastat och kapacitansen i nätet får övertaget (negativ effektfaktor). Precis som när man kopplar in kondensatorbatterier då nätet ligger högre lastat och lasternas induktanser (generellt i alla fall) får övertaget (positiv effektfaktor). Så jag uppfattat det i alla fall.
Men det kan se ut som en transing för vissa. Man kan dock konstatera att det bara finns synliga genomföringar in i reaktorn och bara en pytteliten ut, som dessutom ser ut att gå direkt till jord.
Du kanske till och med kan gissa vilken station det är Mikael...?
Klart coola och spännande saker som högspänningsfolket mekar med.
Själv har jag jobbat (rivit lite armaturer och annat skit och planerat ombyggnaden lite i en liten närlivsbutik) och sen jobbat över på ett annat projekt till bortåt 22.00
Så nu känner jag mig lite sliten, ska kasta mig i säng!
Rest ett tiotal 5,5m stolpar med armatur. Skoj dock att behöva skarva de nya kablarna då grävgubbarna har måttat lite knas, Vissa stack bara upp en halvmeter ovanför fundamentet och vissa hade blivit påkörda så aman fick skarva kablarna pga de.
Sen lite lustigt. Fagerhult har tagit fram allting. Det är alu stolpar och det sitter en skyddstejp ca 70-80cm i botten. Men fundamenten är bara 40cm djupa. Låter helknasigt. Känns som att fundamenten skulle varit en storlek större.
Rikard Ågren skrev: Vad använder du för dosor på valvet Joel?
Det är vanliga Schneider/Thorsman, men vi borrar upp dem och kopplar direkt på valvet. De blåa locken är putslocken från ABB-dosorna vi använder i mellanväggarna. Recycling!