Vad har ni gjort idag?

24 jul 2012 21:55 #61 av Patrik Hedlund
Kört en New Holland TL90A -06 och en Claes rundbalspress. Blev ca 50-60 balar.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 jul 2012 05:46 #62 av Magnus
Svar från Magnus i ämnet Vad har ni gjort idag?

Martin skrev: Magnus: Theben Tr 610 top

Då fick du ett bra pris då :tummeupp: Trevligt ur förövrigt, bytte i vintras ut en massa gamla mekaniska ur på jobbet mot Theben 612.. Förvisso inget astrour men theben gör trevliga grejer överlag, lätta att programmera.

I måndags spänningssatte ja nya centralen hos polarn,mätte upp JFBn, bytte lite tråd o rev gammal kulo i vrum o kök.
Lyckades även trampa sönder locket över dvärgarna på elbjörnen, hur nu det kunde gå till, dom håller ju för vad som helst annars.. brukar ju va så noga också med att hänga upp dom, men tydligen gick det inte fort nog att göra det just den dagen. Mätte även upp JFBn i förrådet och meggade en gammal klyvsåg o bytte kontaktor. Sen va den som ny igen. En stöddig pjäs i gjutjärn från Arbogaverken.
I går var det mest lite småpyssel, kikade lite på datorn o bytte en tempgivare i ett kylskåp. Inga större ansträngningar m.a.o

-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-

25 jul 2012 12:39 - 25 jul 2012 12:41 #63 av Martin
Svar från Martin i ämnet Vad har ni gjort idag?
Ja det var inte fy skam. jag vet iofs inte redigt vad man kan köpa loss de för annars eller vad en firma normalt säljer de för men iaf.
Har fått användning för några själv och sen skulle jag sätta upp två åt syrran och hennes kille.

Har inte gjort spec mycket. Har fixat larmet på min bil idag. bytt Fjärr och programmerat om. snackade lite skit med en kompis på hans jobb.

Har nog fått tag i ett nytt motorblock till min ena bil och lite delar till en annan motor. Bil letas dock rätt så frekvent! Någon som har en gammal Fräsh 760 stående?
Får jag tag i ägaren till blocket så hämtar jag ett släp på jobbet och sticker dit och hämtar :)

Kopplat in 3 uttag och dragit Fk och provat av. tog inte många minuter faktiskt.

Jobbiga är att jag har ett elfel i bilen som vanligt.. hehe. Vänster halvljus dör ibland. kan hoppa igång efter lite körning eller vara helt dött. Räcker ibland att man leker lite med ljusväljaren men sällan det funkar.

42

01 aug 2012 14:10 #64 av Ronnie Lidström
Har tjuvat lite på semester och varit å kollat på två jobb (en villarenovering och ett större datanät) samt rivit lite el i en badrumsrenovering.

I kväll blir det nya Batman på bio! B)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

01 aug 2012 14:34 #65 av Patrik Hedlund
Felsökt varför huvudsäkringar löst hela tiden och ibland precis efter bytet. Meggade upp en gammal oljekabel från ca. 50-talet som gav värdet 0,04Mohm mellan L1-L3, L1-PEN och L3-PEN och kopplat ur den.
Gått runt med kunden och kollat vad som skall göras under morgondagen och beställt grejer till det jobbet.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

01 aug 2012 15:34 - 01 aug 2012 15:57 #66 av Patrik Hedlund
Sitter just nu och letar i kyrkböcker efter en Olof som möjligtvis hette Jonsson eller Jansson och troligtvis föddes mellan 1815-1825. Hans son hette Jonas Olsson Hedlund och föddes 1845. Min farfars farfar och hans far.
Men det är lite svårt att tyda den gamla, otydliga skrivstilen i böckerna... :side:

Edit: Hittade han via husförhörslängder från 1845. Han var född 1811 och hittade dessutom en bror till min farfars farfar Jonas.
Sjutton alltså, släktforskning är kul! :tummeupp:

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

10 aug 2012 07:05 #67 av Mats Jonsson
Svar från Mats Jonsson i ämnet Vad har ni gjort idag?
Ja,inte vad jag gjort i dag men i onsdags så var det dags för förhandling i förvaltningsdomstolen i ett mål som jag skrev om den 23 juli. Jag var kallat som sakkunnig och hade nog förberett mig väl med bland annat skrivelser utfärdade av tidigare chefer inom verket. Men innan jag fick tala lyckades redan en av nämndemännen ställa en fantastiskt bra fråga som gjorde att jag helt ändrade mitt anförande.

Bakgrunden var ju den att verket vägrade att erkänna praktik från Norge. Det finns ju också en kammarrättsdom som säger att Elsäkerhetsverket inte helt kan bortse från praktik som förvärvats i annat land och att detta i sådant fall skulle strida mot EG-rätten. Nu frågade nämndemannen följande:

Menar Elsäkerhetsverket att verkets föreskrifter står över EG-rätten?

Vilket förbannat bra fråga! Efter lång tystnad svarade verket att man följer de regler som gäller i Sverige. Alltså verkets egna föreskrifter.

Nu när rätten dragit ner brallorna på verket så ändrade jag mitt anförande i all hast så att brallorna efter förhandlingen satt vid fotknölarna.

Jag är dock inte säker på att målsägaren vinner och kanske ville han inte det heller. Kanske är det bättre att en högre instans får avgöra om verkets föreskrifter strider mot EG-rätten.

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB

12 aug 2012 19:23 #68 av Martin
Borrat ut två pinnbultar på toppen på bilmotorn. Hade ett par liggandes som man gängade i. Skulle på med grenröret mm. Tror fan inte att man drar av en så fort man bara hänger dit det? Blev lite lack. Försökte gänga ut den igen med att borra och slå i en bits. Gick av. Suck. Blir att hinka upp skiten i en pelarborrmaskin och dra i en större pinnbult.

Lackade ena tröskeln på bilen. Dock är det lååångt ifrån samma färg. Suck :( Blir till att göra om när man orkar.

Har dragit ut en matning på ca 30m idag . Borrat ett par hål igenom en 40cm tjock vägg med mängder med armeringsjärn/nät och I-balkar mm. Satt upp ett par dosor och dosat av en kabel mm. Blir till att göra klart det i morgon och släcka ner centralen en kväll så man kan lägga in matningen ;)
Många timmar kvar där dock :(

Har varit och tittat på ett jobb med en utelampa. Skulle dit och fixa det. Tror ni inte att beställaren har börjat vela. Jaja.

Nu får jag snart gå ut och säga till grannpojkarna. Är lite misstänksam att de har kastat äpple på bilen.:blink:

42

12 aug 2012 19:51 - 12 aug 2012 19:51 #69 av Patrik Hedlund
Suttit 6 timmar och druckit kaffe, i princip (med lön).

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Följande användare sa tack: Tobias Karlsson

17 aug 2012 20:35 #70 av Johan Svensson
Varit och bytt armaturer i den lokala skidbacken idag och till skillnad mot sist var det faktiskt sol å fin utsikt :tummeupp:

Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

23 aug 2012 07:59 - 23 aug 2012 08:11 #71 av Ronnie Lidström
Var på Philips belysningscenter "LAC" i Eindhoven, Holland igår! Mycket häftigt att se! Ska försöka få upp nån bild från mobilen.

Fil bilaga:
Bilagor:
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, Per Wendt, Johan Andersson

24 aug 2012 04:57 #72 av Tobias Karlsson
Johan: Skylift vilket sasseri! Tänker ni inte på kunden och gör det kostnadseffektivt =)

/Linjemästare Karlsson

24 aug 2012 07:44 #73 av Johan Andersson

Ronnie Lidström skrev: Var på Philips belysningscenter "LAC" i Eindhoven, Holland igår! Mycket häftigt att se! Ska försöka få upp nån bild från mobilen.

Snyggt!

Var det olika visningsrum och föredrag eller?

Får vem som helst åka dit och titta?

24 aug 2012 19:09 #74 av Ronnie Lidström
Ja det var olika "fullskaliga" visningsrum. Ett hotellrum, kontor, restaurang, mataffär, klädaffär, industrilokal (med 8m takhöjd) osv.. Allt detta byggt bara för att visa belysning.

De hade nån slags snurrfunktion i taket så de kunde styra olika alternativ. Var rätt intressant att se skillnaden mellan lågtrycksnatrium, kvicksilver, lysrör och LED i industrilokalen tex.

Tror inte stället är "öppet för allmänheten" utan mer för grupper som bokar in en guidning.

De hade även gjort om Philips första lokaler till belysningsmuseum, men dit hann vi inte tyvärr :S

Fil bilaga:

25 aug 2012 15:45 #75 av Martin
Färdigt ställt ett kök på en skola eller så långt det gick. Det saknades lite hyllplan och mojs. iaf. Hade inte elbiten där men De tyckte om Rutab saker och malmbergs kartonger stod överrallt ;) EKK löst hängande från vägg 50cm fast ansluten verkar ju inte fel eller? Elcentralen satt en meter ifrån Diskmaskinen och dushcmunstycket kan med lätthet nå den.. inte optimalt.

Det kändes väl sådär när man siliconade alla hål man tog men när en del andra bara borrade och skruvade rakt i vägg så undrar man ju om det gör någon skillnad.

Skruvat lite uttag i en kassadisk och små plock. 9½ timmes arbete. blev det iaf.

Städat verktygsväskan och bilen lite. hittade rätt mycket man kunde lägga på hyllan och sortera upp små saker som ska ut till kund.

Dragit lite slang och satt ett par dosor i ett förråd. De ska isolera där så blev lite nya uttag och en lampa och ytterbel mm. Lyckades säljs in både armatur och skymningsrelä. Drog färdig all el mm på ca 1½ timme. blev 2 timmar med att plocka ihop mm. Bara lite komplettering senare. Vill ha mer såna fina jobb :)

Fyllt på med vatten på bilen då jag ogillar lampor som blinkar för ingenting. Blir att hälla i lite glykol senare.

Sen har jag letat mig förgäves på min golvmopp. Jag har fan inte sett den på två månader. På 46kvm så är det inte så lätt att slarva bort saker och ting.

Nehe nu blir det väl att fixa lite mat kanske.

42

28 aug 2012 19:56 #76 av Ronnie Lidström
Har varit ute på en ö ikväll och bytt ut transformatorer till decklights som pajjat (garantijobb).

Utsikten var det dock inget fel på B)

Fil bilaga:
Bilagor:
Följande användare sa tack: Tobias Karlsson

28 aug 2012 20:02 #77 av Martin
Varit ute för rörstopp. Fick i fjädern ca 23m från ena hållet. passerar ett stopp och från andra hållet tar jag mig förbi till det stoppet jag lyckas ta mig förbi från andra hållet.

Suck. ajaj blir att borra och dra nya rör i källaren till 2 våning.

Jag har iaf kommit fram till vilka dragfjädrar man ska nyttja.

42
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

29 aug 2012 08:59 #78 av Christer Djerf
Fiskelina med bommulstuss och damsugare funkar inte heller?

29 aug 2012 12:46 #79 av David R
Svar från David R i ämnet Vad har ni gjort idag?
Haft kurs i Sektionsdata. :tummeupp:

Behörig ingenjör inbrottslarm
Elkonsult
Teknikgalen

29 aug 2012 13:18 - 29 aug 2012 13:19 #80 av Patrik Hedlund
Bytt en radiator i ett badrum, installerat en JFB och monterat fram/back-styrningen på svarven som jag nämnt tidigare.

Vid radiatorbytet så mätte jag 408V mellan faserna och ca. 66V mellan fas-jord. Visade sig att någon hade bytt till en dubbelisolerad Biltema-radiator i hallen (första radiatorn på trefasgruppen) och bara isolerat varsin ände av skyddsjorden. Ej kopplat ihop den.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Bilagor:

Sidan laddades på: 0.568 sekunder