Vad har ni gjort idag?

06 sep 2012 19:12 #101 av Martin
Svar från Martin i ämnet Vad har ni gjort idag?
De tänker väl inte så mycket? Mer än att det är fult antar jag. Eller att de helt enkelt är Helt Dumma i Hööve.

Jag vet inte om det bara är skoj att riva ner en tapet för folk eller om man vill vara försiktig när de tapetserar över doslock efter doslock med 5-6 lager tapet på.

Många som kliar sig i huvudet när man står med mejseln eller kniven och knackar lite här och där eller lägger huvudet emot väggen för att se evt dosor som är övertapetserade.
Man försöker ju vara rädd om folks grejor och göra ett proffsigt jobb. Det som är synd är ju att allt som oftast så är det ju någon annan helt ovetandes som får den tråkiga upptäckten.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 sep 2012 19:28 #102 av Patrik Hedlund

Ronnie Lidström skrev: Men hur tänker folk egentligen?

Det är just det dem inte gör.:smack:

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Följande användare sa tack: Tobias Karlsson

07 sep 2012 15:10 - 07 sep 2012 15:11 #103 av Patrik Hedlund
Idag har jag dragit 4 st högtalarkablar ovan undertak på ett kontor som det är inflytt i i slutet av månaden. Har dessutom kört lite skräp och satt upp nya gruppförteckningar efter centralbyten.
Det är ganska så lugnt på jobbfronten, ovanligt lugnt. Är det någon mer som känner igen sig?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

08 sep 2012 17:48 - 08 sep 2012 17:50 #104 av Dwight
Svar från Dwight i ämnet Vad har ni gjort idag?
Jo det är lugnt faktiskt. Väldigt lugnt. Slängde också skräp på tippen igår..Det brukar vara ett tecken på att det är lugnt med jobb för tillfället :)

09 sep 2012 16:30 #105 av Martin
Vi hade det stendött efter nyår fram tills för 5-6veckor sedan. Det rullar på bra men knappast något tryck direkt.

42

09 sep 2012 17:59 - 09 sep 2012 17:59 #106 av Rikard Ågren
Lite att göra? Njaa jag har en påbyggnad på 3000 m2 (tre plan) och sen ev en utbyggnad på kanske 4000 m2 (sex plan) på samma fastighet. Projektering först och sen installation - det räcker till åt mig iallafall :tokig:

Projektledare el, styr och automation

09 sep 2012 19:43 #107 av Martin
Satt i motorn i min ena bil och se på fasen den hoppade igång uten några bekymmer :) Annas så mös jag med lite äppelpaj nyss :tummeupp:

42

13 sep 2012 19:41 #108 av Tobias Karlsson
Idag kände jag mig riktigt smutsig, satt och pillade med 6mm2 kablar idag... =D

/Linjemästare Karlsson

13 sep 2012 19:49 #109 av Patrik Hedlund
Oh, vad trevligt! ;)

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

14 sep 2012 04:35 #110 av Martin
Bestälöt ett par armaturer hemma vid. Annars på jobb fronten så börjar det närma sig slut skedet på ett bygge. Dock en Del ÄTA arbeten som aldrig verkar bli klart dock :(

42

14 sep 2012 06:11 #111 av Tobias Karlsson
Idag blir det en hel dag med båt och annat fanskap, tack som fan för det America som inte kunde ha stormen för sig själva...

/Linjemästare Karlsson

14 sep 2012 08:03 #112 av Claes Börjesson
Jobbar på plattform i Nordsjön.

Lagt 30 meter signalkabel (2x1.5/6 alltså 6 mm2 jord) på kabelgata. Tog 4 man 20 minuter, att sedan naja den (med rostfria stålstrips, cc cirka 30 cm) tog 4 timmar för 1 man. Ansluta kabeln till displayen, tog 1 timme. Meggning och kontinuitet c:a 1 timmar. I fyllande av certifikat f¨r jobbet ytterliggare 1 timme.

Allt går lite långsammare här ute än i land.

T.ex. att sätta upp lysrörsarmaturer. En bra dag hinner jag att sätta upp 2 armaturer med sammanhängande kabel (10-20 meter). Och då är vi ändå alltid 2 man när man gör ett så "farligt":woohoo: arbete.

Skall idag även koppla om några ledare i ett kabinett, själva omkopplingen (10 stycken ledare flyttas från en skruvklämma till en annan) tar cirka 10 minuter. Arbetet runt omkring,ny ledarmärkning, arbetstillåtelse, kontrollera och uppdatera dokumentationen m.m. gör att jobbet antageligen tar 4-5 timmar.

14 sep 2012 17:20 #113 av Tobias Karlsson
Så här var det nästan i stormen i förmiddags.

/Linjemästare Karlsson

20 sep 2012 16:10 - 20 sep 2012 16:11 #114 av JJ
Svar från JJ i ämnet Vad har ni gjort idag?
idag har jag bla kopplat lite central

Bilagor:

20 sep 2012 19:23 #115 av Lars Blomkvist
Kom till jobbet och fick en :angry: överaskning.

Jä..a koppartjuvar.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland
Bilagor:

21 sep 2012 04:40 #116 av Martin
Nöjd man blir :( vem fan snor så små bitar? kan ju bara varit 3-4m på sin höjd?
Vet att energibolaget i stan blev av med servis matningen till runt 65 hus och en ring till varje hus på ca 20-25m Lite mer 'lönt' Men att klippa de med slöaste avbitaren och att stå och skala är väl inte det som har en stor timpeng. Fast de eldar la det nog dessvärre.

42

21 sep 2012 09:01 #117 av Tobias Karlsson
Små pengar för oss men stora inkomster för pundare...

/Linjemästare Karlsson

21 sep 2012 15:12 - 21 sep 2012 15:14 #118 av Patrik Hedlund

Patrik Hedlund skrev: Ja, visst är människor härliga.. :rulla:

Jag tummade faktiskt också på min semester igår och åkte kl 8 på kvällen och felsökte jordfel i en kåk.
Hittade tyvärr inte felet för att det bara försvann. Kunden ska höra av sig om det händer igen.

JFB gick inte att slå till för än man hade skruvat ur alla proppar. Att bara ha belysning på funkade, men blev det en större last så löste JFB. Summrade mellan nolla och jord där det var kontakt (tre stycken industrilådor) och försökte lista ut på vilken grupp det var och efter 1 timme så bara försvann kontakten och allt funkade igen.

//Patrik

Kunden ringde idag igen och jag susade ut dit direkt, medans felet fortfarande visade sig.
Höll på ett tag och till slut så upptäckte jag att felet var att förra elektrikern som kopplat in JFB hade tagit bort nollskruven helt istället för att bara lossa den till ändläge vilket resulterade i att plattan som sammanbinder skenorna låg lös och ibland skakade till och skapade kontakt.
Jag förklarade för kunden vad felet var och tog som exempel att det skulle kunna bli att JFB löser om man slänger i dörren som var alldeles bredvid. Då sa hon att den förra JFB faktiskt hade löst när dom stängde dörren. :silly:

Detta har varit orsaken fler ggr så nu sjutton ska jag göra det som rutin att alltid först kontrollera nollskruven vid jordfelsökning där problemet är kontakt jord och nolla.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Bilagor:

21 sep 2012 16:46 #119 av Martin
Jag har ägnat dagen åt att skriva returer.

Har hittat lite fusk då de bara drog 1,5mm av vissa trådar till spismatningen de andra var 2,5mm.
Hittat ett gäng otroligt fula uttag som jag inte ens har sett. Budget så det skriker om det. 4 kantig utanpåliggande dosa med 2 bruns som ligger på diagonalen. Ideal kan det ha hetat. Centralen bestod av en rutab HB och säkringar av S o F Tror jag det stog. Spissäkringen vara bara 10A dessutom. JFB kopplade 'bakvänd' Men fungerade lustigt nog. Detta ska ha gjorts runt 1999 av ett mycket stort företag. Ska se om jag har någon bild på det.

Annars har jag och en kompis ägnat kvällen med att lossa en bromsskiva på en bil. Vi fick inte väck ok hållaren i en skruv och vi slet som fan med tillgång av 3 fulla verktygsskåp och lite värme lossade inte den. Vi lyckades efter mycket våld banka ur ok hållaren (vred den ur läge när ena skruven satt kvar) och banka ur gamla skivan och banka dit den nya som dessutom var tjockare. fick massera kanterna lite så gick det. Det går visst göra så men det är fan inte lätt.

42

22 sep 2012 18:31 - 22 sep 2012 18:32 #120 av Tobias Karlsson
Just hemkommen från ett utbildningsblock på stamnätet.

Byte av klockor på 24m. 400Kv

64m stolpe.

64m ner...

/Linjemästare Karlsson
Bilagor:
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, Peder Myrne

Sidan laddades på: 0.410 sekunder