Vad har ni gjort idag?

22 sep 2012 18:37 #121 av Martin
Svar från Martin i ämnet Vad har ni gjort idag?
Roligt jobb? kan tänka mig att dåligt väder mm inte är det roligaste kanske?

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 sep 2012 18:41 #122 av Tobias Karlsson
Jovars, jag kan inte tänka mig något annat jobb.

Fast dåligt väder? Det finns ju bara på tv, ju mer det blåser ju roligare är det =)

/Linjemästare Karlsson

24 sep 2012 08:21 #123 av Patrick Savinainen

Gårdagskvällens projekt var detta.
Uppdaterat från halogen till 55W xenon i Lightforce-extraljusen.
Väldigt bra fästen i Lightforce, enkelt att montera xenon som har H3 fäste.

Oj va bra ljus det blev. B)

Säljare Nord- och Mellan-Sverige.
Eltako Electronics.
www.eltako.se
Bilagor:

08 okt 2012 19:28 - 09 okt 2012 07:22 #124 av Tobias Karlsson
Idag blev äntligen min Linjemästarbil komplett!

Kan även tillägga att den går på bensin =)

/Linjemästare Karlsson
Bilagor:
Följande användare sa tack: Rikard Ågren

09 okt 2012 04:32 #125 av Martin
Hjälpte en kompis med att byta servo på en V50. Gjorde två avgas 'prov på min kärra men båda var för höga.

Ska göra ett kompprov idag och shimsa in ventilerna lite bättre nu i dagarna. Annars vet de fan vad som är fel.

42

09 okt 2012 08:25 #126 av J-Rock
Svar från J-Rock i ämnet Vad har ni gjort idag?

Martin skrev: Hjälpte en kompis med att byta servo på en V50. Gjorde två avgas 'prov på min kärra men båda var för höga.

Ska göra ett kompprov idag och shimsa in ventilerna lite bättre nu i dagarna. Annars vet de fan vad som är fel.

Dåliga ventil styrningar, eller kass kolvringar.

09 okt 2012 09:11 #127 av Torbjörn Forsman

Martin skrev: Hjälpte en kompis med att byta servo på en V50. Gjorde två avgas 'prov på min kärra men båda var för höga.

Vad är problemet? Lambdavärde, HC eller CO? Är det problem både vid tomgång och vid 2500 varv/min eller bara i det ena fallet? Och vad är det för bil/motor/motorstyrsystem?

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

09 okt 2012 11:15 #128 av Tobias Karlsson
Byt motorolja och kör sedan skiten ur bilen, det brukar funka.

/Linjemästare Karlsson

09 okt 2012 13:50 #129 av J-Rock
Svar från J-Rock i ämnet Vad har ni gjort idag?

Tobias Karlsson skrev: Byt motorolja och kör sedan skiten ur bilen, det brukar funka.

Det har jag tyvärr aldrig fått att fungera.
Det får nog vara väldigt lite som felar.

09 okt 2012 14:07 #130 av Torbjörn Forsman

J-Rock skrev:

Tobias Karlsson skrev: Byt motorolja och kör sedan skiten ur bilen, det brukar funka.

Det har jag tyvärr aldrig fått att fungera.
Det får nog vara väldigt lite som felar.

Det enda fall där det kan lyckas är om motorn är i princip felfri men det har kommit en massa bensin i motoroljan av någon anledning (t ex om en bil har gått en hel vinter med bara kallstarter och småkörningar, så oljan aldrig har blivit så varm att nersköljd bensin har avdunstat). Om en bil mest bara används för småkörningar så bör man försöka få en längre sammanhängande körning (minst 2-3 timmars landsvägskörning utan långa stopp) åtminstone en gång i månaden, för att hålla bensin och kondensvatten borta från oljan. Det bidrar också till att hålla motorn ren eftersom de sotlösande tillsatserna i oljan fungerar bäst när den är rejält varm. Och det tar mycket längre tid för oljan att bli varm efter en kallstart än vad det gör för kylvattnet.

09 okt 2012 17:18 #131 av Martin
Nyrenoverad B230FK
531 topp med inslipade ventiler.
A kam,
13G turbo

Har höga värden på tomgång både lamda och HC,
Hittade en slang och membranet i dumpen hade sugit ihop sig så bytte det mot nya. Bättre värden men inte bra.
Har lite olja i tryckrören vilket är 'normalt'.
Tickar lite om toppen men ska mäta spelet och se så det är inom toleranserna.
Har ibland väldigt hårda kylslangar vilket jag trodde skulle funka att borra ett 2mm hål i expansionskärlets lock. Hjälper ibland ibland inte.

Komptest visar
9.5
9.5
9.25
9.75

42

09 okt 2012 22:19 #132 av Ola Sjöberg
Svar från Ola Sjöberg i ämnet Vad har ni gjort idag?

Tobias Karlsson skrev: Idag blev äntligen min Linjemästarbil komplett!

Kan även tillägga att den går på bensin =)

(ursäkta avbrottet i tråden)

Va nu då Tobias?? BENSIN!
Jag trodde alla riktiga linjemästare körde Unimog eller kanske Huddig eller Lännen och vad jag vet går dom på diesel.
Ja det är kanske så att du kör Pintzgauer eller Volvo valp de finns ju som bensinare?

/spännande män luktar diesel
(jag kör bensinare...)

10 okt 2012 04:45 #133 av Johan Sponton
Tobias har byggt om en gammal Cobra till moped, så han kör en riktigt fet oljeblandning. :

Linjemästare
Bilagor:
Följande användare sa tack: Tobias Karlsson

10 okt 2012 06:18 #134 av Torbjörn Forsman

Martin skrev: Nyrenoverad B230FK
A kam,
13G turbo

Hittade en slang och membranet i dumpen hade sugit ihop sig så bytte det mot nya. Bättre värden men inte bra.
Har ibland väldigt hårda kylslangar vilket jag trodde skulle funka att borra ett 2mm hål i expansionskärlets lock. Hjälper ibland ibland inte.

Komptest visar
9.5
9.5
9.25
9.75

Men det är inga problem vid 2500 varv/min?
Ett vanligt fel är att gasspjällkontakten inte slår till vid tomgång, alternativt att kabeln till den har varit så hårt sträckt att den har ryckt ur hylsorna ur kontaktdonet.
Att lambdavärdet är högt tyder ju på att bränsleblandningen blir för mager av någon anledning. Kanske tjuvluft någonstans, läckande bromsservo eller någon igensatt spridare. Mest troligt med tjuvluft förresten eftersom felet bara visar sig på tomgång.
En annan möjlighet är att lambdasonden börjar bli gammal och trött så den reglerar för långsamt när avgastemperaturen är så låg som på tomgång. Om du har tillgång till oscilloskop så kan du titta på lambdasondssignalen, de ska se ut som en fyrkantvåg som pendlar mellan 0 och ungefär 0,9 V omkring en gång per sekund. Men om omslagen blir så "sega" att det snarare ser ut som en sinusspänning, eller om den svävar omkring obestämt kring 0,5 V, så är det dags att byta lambdasond.
Många konstiga fel kan uppstå på Volvo av den där generationen pga kortslutningar eller överledningar i kabelstammen på vänster sida om motorn, isoleringen på Volvos RKUB tål tydligen inte kombinationen av värme, bensinångor och olja riktigt hur många år som helst. Det kan löna sig att skära upp den delen av kabelstammen och se efter om man hittar något skumt innanför skyddsslangen.

10 okt 2012 12:16 - 10 okt 2012 12:19 #135 av Tobias Karlsson
Ola: Du vet visst inte vad det är på bilderna jag lade upp?
Det är för matlagning =)

Du får skilja på verktyg och verktyg, tror du jag kör motorsågen och borrknatten på diesel med eller?

/Linjemästare Karlsson

10 okt 2012 19:38 - 10 okt 2012 19:48 #136 av Martin

Torbjörn Forsman skrev:

Martin skrev: Nyrenoverad B230FK
A kam,
13G turbo

Komptest visar
9.5
9.5
9.25
9.75

Men det är inga problem vid 2500 varv/min?
Ett vanligt fel är att gasspjällkontakten inte slår till vid tomgång, alternativt att kabeln till den har varit så hårt sträckt att den har ryckt ur hylsorna ur kontaktdonet.
Att lambdavärdet är högt tyder ju på att bränsleblandningen blir för mager av någon anledning. Kanske tjuvluft någonstans, läckande bromsservo eller någon igensatt spridare. Mest troligt med tjuvluft förresten eftersom felet bara visar sig på tomgång.
En annan möjlighet är att lambdasonden börjar bli gammal och trött så den reglerar för långsamt när avgastemperaturen är så låg som på tomgång. Om du har tillgång till oscilloskop så kan du titta på lambdasondssignalen, de ska se ut som en fyrkantvåg som pendlar mellan 0 och ungefär 0,9 V omkring en gång per sekund. Men om omslagen blir så "sega" att det snarare ser ut som en sinusspänning, eller om den svävar omkring obestämt kring 0,5 V, så är det dags att byta lambdasond.
Många konstiga fel kan uppstå på Volvo av den där generationen pga kortslutningar eller överledningar i kabelstammen på vänster sida om motorn, isoleringen på Volvos RKUB tål tydligen inte kombinationen av värme, bensinångor och olja riktigt hur många år som helst. Det kan löna sig att skära upp den delen av kabelstammen och se efter om man hittar något skumt innanför skyddsslangen.

Får tacka för all text :)

Gasspjällkontakten Fick jag som tips av en hotrod byggare när jag satte upp lite armaturer hos han. Har ett par insug med kontakten och kan säkert låna någon av någon fungerande bil. Som tur är så har jag tillgång till avgasprov varje vardag :) Men om inte jag minns fel så räcker det med att de klickar när de ska ner på tomgång för att man ska kunna vertifiera om den är okey. Ett alt är ju att bara tycka kablen när man gör ett avgasprov så ser man ju om värderna ändras.

Har tyvärr inget skop att titta med. Länge sedan man nyttjade ett sådant där i skolan ens. Kablarna tror jag inte i sig är fel på. Lutar nog mer åt tjuvluft isf även om jag nyttjat startspray lite varstans.

42

10 okt 2012 19:51 #137 av Ola Sjöberg
Svar från Ola Sjöberg i ämnet Vad har ni gjort idag?
Tobias:

Matlagning och verktyg, ja jag hoppas du steker falukorven i diesel i alla fall.

Annars tycker jag du verkar vara en modern man som använder sladdlösa verktyg som Cobran t.ex. och förresten, allt två-takt är såklart godkänt!

/Hälsningar Torö två-takts gille

10 okt 2012 20:07 #138 av Torbjörn Forsman

Martin skrev: Gasspjällkontakten Fick jag som tips av en hotrod byggare när jag satte upp lite armaturer hos han. Har ett par insug med kontakten och kan säkert låna någon av någon fungerande bil. Som tur är så har jag tillgång till avgasprov varje vardag :) Men om inte jag minns fel så räcker det med att de klickar när de ska ner på tomgång för att man ska kunna vertifiera om den är okey. Ett alt är ju att bara tycka kablen när man gör ett avgasprov så ser man ju om värderna ändras.

Det kan klicka i den utan att den fungerar. Ibland blir gasspjällkontakten full med klet (gamla bensinångor mm som har läckt in i den via spjällaxeln och som aldrig tar sig ut eftersom kåpan är limmad och väl tätad), som lägger sig på kontakterna och isolerar. Jag har också varit med om - på bilar där den är vänd med kontakten uppåt - att det har blivit vatten stående i kontaktdonet och ärgat så det blev krypströmmar och överledning mellan pinnarna även sedan det hade torkat. Man kan på något sätt kolla med testdosan och blinkkoder om gasspjällkontakten fungerar, men jag tycker det enklaste är att mäta spänning på de båda pinnar på styrdonet som den är ansluten till (tror det är 2 och 3), kolla att den ena går ner till 0 V vid tomgång och den andra gör det vid fullgas, i övrigt ska båda ligga på 5 V eller mera.

11 okt 2012 04:34 #139 av Martin

Torbjörn Forsman skrev:
Det kan klicka i den utan att den fungerar. Ibland blir gasspjällkontakten full med klet (gamla bensinångor mm som har läckt in i den via spjällaxeln och som aldrig tar sig ut eftersom kåpan är limmad och väl tätad), som lägger sig på kontakterna och isolerar. Jag har också varit med om - på bilar där den är vänd med kontakten uppåt - att det har blivit vatten stående i kontaktdonet och ärgat så det blev krypströmmar och överledning mellan pinnarna även sedan det hade torkat. Man kan på något sätt kolla med testdosan och blinkkoder om gasspjällkontakten fungerar, men jag tycker det enklaste är att mäta spänning på de båda pinnar på styrdonet som den är ansluten till (tror det är 2 och 3), kolla att den ena går ner till 0 V vid tomgång och den andra gör det vid fullgas, i övrigt ska båda ligga på 5 V eller mera.

Får ta och kolla detta. Dock få se om man kan läsa ut någon Ur OBDII uttaget då jag har HL2.4 och ingen blinkdosa på fjäderbenet som sagt.

42

11 okt 2012 06:23 #140 av Tobias Karlsson
Martin: Man får ju ha allt på bilen, man är inte bortskämd med matplatser inomhus precis.

/Linjemästare Karlsson

Sidan laddades på: 0.320 sekunder