EasyEL och FastEL från PK Data

17 jan 2012 18:38 #1 av Mats Persson
Jag tänkte vi kunde ha en egen tråd för EasyEL/FastEL där vi kan hjälpa varandra med problem men även dela med sig av olika tips! Jag uppdaterar första inlägget eftarhand som det dyker upp lösningar på problemen.

EasyEL
  • Använd er av supporten (dela med er av svaren här)
  • Hamnar ritramen fel så går det tyvärr inte att flytta alla lager på en gång, men det går att sätta in en ny ritram :)
  • När ni ska skriva ut skalenligt, glöm inte att ställa in skalan även i utskriftsrutan
  • [/ul]

    Elinstallatör ABL
    Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)
    Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Patrik Hedlund

    Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

    18 jan 2012 20:55 #2 av Ronnie Lidström
    Du kanske kan lägga upp exempel på olika saker man kan göra (som jpg-bilder)? Jag har börjat för länge sen (kom annat i mellan) att rita upp mitt eget hus i EasyEL (för att lära mig). En grej jag tyckte var lite krångligt var att få rätt skala på ritningen. Att det stämmer då man sätter ut mått på ritningen samt då man skriver ut.

    Gärna andra tips och tricks som kan vara bra att veta :tummeupp:

    Fil bilaga:
    Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

    Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

    19 jan 2012 10:54 #3 av Mats Persson
    Jag håller också på att lära mig ... :) Men tycker det är en rolig sysselsättning!
    Men jag kanske ska göra det lägga upp lite exempel...

    Elinstallatör ABL
    Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

    Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

    19 jan 2012 14:09 #4 av Kenneth Olsson
    Rita alltid byggnaden i skala 1:1. Dvs 1 mm = 1 enhet, 10 meter = 10000. När du väljer ritram så väljer du pappersstorlek och i vilken skala du vill skriva ut. Du kan byta ut ritramen med Import -> Sätt in eller byt ritram.

    Du behöver också bestämma storleken på symbolerna. Symbolstorlek kan du ändra med Inställningar -> Ritningsinställningar och i dialogen Skala (Anpassa storlek på symboler för utskrift i skala:). Om du tänkt skriva ut i skala 1:100 så brukar symbolstorlek 1:70 vara lämpligt.

    Fil bilaga:
    Kenneth Olsson
    Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
    www.pkdata.se Gör dina el-ritningar själv!
    Följande användare sa tack: Rikard Ågren

    Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

    20 jan 2012 00:34 #5 av Thomas Hausel
    Har funderat till och från på att införskaffa programmet.
    Bra att nån lägger upp en tråd om det!!!
    Ni som har det, vad är kostnaden?
    Betalar man årsavgifter eller hur funkar det?
    Fortsätt gärna med information, ser så lätt ut i demon på deras hemsida... :-)

    Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

    20 jan 2012 06:54 #6 av Kenneth Olsson
    EasyEL kostar 11350:- + moms
    Kostnad för uppdateringar 1000:- + moms / år (första året ingår)

    Fil bilaga:
    Kenneth Olsson
    Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
    www.pkdata.se Gör dina el-ritningar själv!

    Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

    20 jan 2012 07:12 - 20 jan 2012 07:12 #7 av Ronnie Lidström
    Jasså.. Undrade väl när ni skulle börja med en årlig avgift (som alla andra).

    Jag köpte EasyEL 2008 och har hittills inte betalt en krona mer än själva engångsavgiften vid köpet. Ser nu att min rättighet till "fria uppdateringar" räcker till i mars i år.

    För mig som använder programmet väldigt sporadiskt känns det lite saftigt med 1000kr/år (blir kanske 500-1000kr per ritning/kretsschema som jag gör :pinch: ).

    Om jag inte vill betala denna årliga uppdatering, men vill köpa en uppdatering om några år (eller då det kommer någon stor viktig uppdatering), vad kommer då det att kosta? 11 000kr igen?

    Fil bilaga:
    Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

    Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

    20 jan 2012 07:49 #8 av Kenneth Olsson
    Vi har haft många och långa diskussioner om hur vi ska göra med kostnad för uppdatering. Vi har som sagt kört länge utan kostnad för uppdateringar. Det finns de som kört sedan 2002 och inte betalt en krona. Det var inget lätt beslut och vi har skjutit på det länge.

    Det som till slut gjorde att vi bestämde oss för att införa en kostnad för uppdateringar var:

    • Nya kunders behov prioriterades högre än befintliga i utvecklingen (alla pengar kom från nyförsäljning).
    • Nya kunder upplever en risk vi ska försvinna eftersom vi inte tog betalt av de som använder programmet.
    • Det blev en ”orättvisa” när nya kunder betalade för gamla kunders behov.

    Vi är fortfarande måna om alla våra kunder och vi vet att behoven är väldigt olika. Vi försöker därför göra det så schyst som vi kan:

    • Den fria telefonsupporten (alla dagar 08.30-22.00) gäller alla, även de som inte köper uppdateringar.
    • Det går att hoppa över år och komma tillbaka när det passar i verksamheten.

    För de som hoppar över höjs kostanden lite, men licensen slutar aldrig gälla och man hamnar aldrig på att ”köpa nytt”.

    Hoppat över ett år: 1500 kr
    Två år eller mer: 2000 kr

    Det kommer alltså aldrig kosta mer än 2000 kr för EasyEL om licensen har varit vilande.

    Har vi missat något i vårt resonemang? Kan vi göra något för att vara schystare mot alla EasyEL-användare?

    Fil bilaga:
    Kenneth Olsson
    Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
    www.pkdata.se Gör dina el-ritningar själv!
    Följande användare sa tack: Ronnie Lidström

    Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

    20 jan 2012 07:50 #9 av Mats Persson
    Tänk även på att supporten kan vara värd en del...?

    Elinstallatör ABL
    Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

    Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

    20 jan 2012 13:07 #10 av Ola Sjöberg
    Jag tycker man får väga in vad andra program kostar också.
    Jag har ingen koll alls annat än på AutoCAD och det var lite dyrare........

    Håller med Mats, supporten är otroligt viktig.

    // Ola

    Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

    20 jan 2012 13:35 #11 av Ronnie Lidström
    Nej, 1000 kr är ju inte speciellt dyrt för uppdateringar och support, för de allra flesta normala användare.

    Ett alternativ vore ju att ta ut en avgift för varje större uppdatering, men de flesta andra kör ju också på fast årsavgift. Det är väl enklast för alla.

    Jag kommer säkert komma med massa frågor och förslag på ändringar/tillägg bara jag får tid att börja använda programmet mer :side:

    Fil bilaga:
    Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

    Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

    08 feb 2012 09:29 #12 av Ola Sjöberg
    Jag behöver lite hjälp av någon AutoCAD kunnig människa!
    (lägger det i den här tråden eftersom syftet är att köra detta i FastEL)

    Jag har fått ett gäng gamla DWG:er som använder SHX shape fonts. Dessa SHX fonter måste man läsa in separat när programmet frågar efter dem. Jag har lyckats hitta fonterna och kan läsa in dem korrekt, men när jag sparar ritningen igen så inkluderas inte fonterna.
    Hur gör jag för att få med dem i DWG filen?
    Jag måste få med dem för att FastEL ska kunna läsa in dem.

    Det bästa vore om FastEL kunde läsa in fonterna själv men det verkar inte funka. FastEL kan läsa in SHX text fonts från sin startkatalog och dessa hamnar i fontbiblioteket men SHX shape fonts går inte.

    Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

    10 feb 2012 08:46 - 10 feb 2012 09:22 #13 av Kenneth Olsson
    Nej FastEL / EasyEL kan inte visa shape.

    SHX fonter kan du använda men dessa sparas inte i DWG-ritningen utan måste skickas separat.
    Om EasyEL inte hittar SHX-fonten så visar EasyEL texten med Arial.

    För att hantera shape kanske det går att explodera dessa i AutoCAD? En utskrift till PDF kan vara ett annat alternativ.

    Med Adobe Acrobat ver 9 eller senare (inte Adobe Reader) och en insticksmodul kan du spara filerna som FastELs ritningsfil. Insticksmodulen finns gratis att hämta från uppdateringsidan www.pkdata.se/uppdatering

    Fil bilaga:
    Kenneth Olsson
    Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
    www.pkdata.se Gör dina el-ritningar själv!

    Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

    20 feb 2012 22:00 #14 av Ola Sjöberg
    Dagens användbara tips! (jag kommer inte sluta förrän någon mobbar ut mig totalt!)


    -Ändra markeringsfärg: "mcolor" +enter, ny färg ex. "2" + enter (röd), blir mycket mer lättjobbat om man kör vit bakgrund.

    -Märk skåp: om man som jag vill stuva om sitt märkta skåp lite grann: dra upp skåpsrutan, bryt bort linjer som ligger på fel ställe
    med bryt "B", laga linjerna med vanlig punktstreckad linje tills du är nöjd, stretcha "S" skåpsnamnet dit du vill ha det, laga rutan genom att gruppera alla nya linjer samt det som återstår av den ursprungliga rutan- klart!

    Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

    18 apr 2012 06:27 - 18 apr 2012 06:30 #15 av Ronnie Lidström
    En fråga till PK-data (eller någon annan som kan Easy EL)..

    Hur gör man en sådan här "hänvisningstext", eller vad det nu heter, på kablar?



    Det är ett huvudledningsschema (enlinjeschema) som jag håller på med.

    Den på bilden har jag ritat manuellt då jag inte hittade funktionen.. Men det borde väl finnas? Vore ju bra om man kunde 1: Välja kabel 2: Välja om texten ska vara horisontell eller lodrät 3: Välja var texten ska vara.

    Ska märka ut en hel massa kablar och det är ganska trångt så texten måste kunna anpassas ganska fritt för att få plats.

    Fil bilaga:
    Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
    Bilagor:

    Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

    18 apr 2012 06:39 #16 av Kenneth Olsson
    Ledningsmarkering finns i kretsschemamenyn. Text -> Ledningsmarkering

    Fil bilaga:
    Kenneth Olsson
    Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
    www.pkdata.se Gör dina el-ritningar själv!

    Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

    18 apr 2012 06:49 #17 av Ronnie Lidström
    Ah.. Tack för ett snabbt svar!

    Men det går inte att ändra placering av texten? Testade att hålla in shift/ctrl samt trycka TABB (som funkar för att vrida/ändra vissa andra symboler) men verkar inte gå?

    Fil bilaga:
    Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

    Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

    18 apr 2012 07:09 #18 av Kenneth Olsson
    Den försöker anpassa sig till linjen. Dvs vrida horisontellt eller vertikalt vinkelrät mot linjen. Den låser också på linjen. Med shift kan du koppla bort låsningen. Vridningen ligger dock alltid kvar.

    Vill du ha det på något annat sätt blir det i dagsläget till att redigera i efterhand.
    Förslag och idéer på förbättringar mottages tacksamt!

    Fil bilaga:
    Kenneth Olsson
    Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
    www.pkdata.se Gör dina el-ritningar själv!

    Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

    18 apr 2012 12:05 - 18 apr 2012 12:06 #19 av Ronnie Lidström
    Det jag skulle önska är som sagt att man mer fritt kan placera texten, samt markera flera kablar som ska höra till samma text.

    Text på annat ställe då den ej ryms bredvid kabeln, samt samma text till flera kabler:



    Välja att placera texten till höger om ledningen:



    ...eller under ledningen (med inbyggd funktion kommer texten alltid ovan eller till vänster)



    Lodrät text:

    Fil bilaga:
    Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

    Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

    19 apr 2012 10:57 #20 av Kenneth Olsson
    Behov av ett nytt kommando. Jag lägger in det i önskelistan.

    Fil bilaga:
    Kenneth Olsson
    Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
    www.pkdata.se Gör dina el-ritningar själv!
    Följande användare sa tack: Ronnie Lidström

    Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

    Sidan laddades på: 0.341 sekunder

    Senaste foruminlägg