Förslag på funktion: att få reda på sammanlagd längd på valt antal linjer. Typ en summering längst ner i rutan om man kör LI > och väljer ett antal linjer.
Eller så kanske jag har missat att det går att göra på något annat sätt
Skulle också vara trevligt att kunna få ut längd på kabelstegar med den funktionen
Du rita en path och sedan få längden med LI + mellanslag (Inställning -> Information -> Lista)
PATH finns idag inte med i el-ritning-menyerna. Ska vi lägga in det?
Kenneth Olsson Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Bra jobbat Kenneth, funkar perfekt på ledningar och linjer! Det här kommer jag att ha stor nytta av :klapp: Perfekt med funktionen att placera resultatet som text direkt också. Där läste du nog mina tankar Inför det gärna i Installationsmenyn nånstans, kanske Rita > Måttsättning? Eller under Text?
Dock fungerar det inte på kabelstegar, vilket jag antar har att göra med att då summeras samtliga linjer i stegen. I och för sig känns det väl mindre viktigt. Kanalisationen är ganska lätt att mäta upp ändå. Men skulle det gå att göra ett kommando för det också så kan du ju sätta det långt ner på att-göra-listan
Det finns ett kommando TEXPORT som kan användas för CAD-texter (skapade med F7-knappen eller Text -> Text). Det tar inte med eltexter, som Text -> Märk symbol. TEXPORT finns inte med någon meny. Ska vi lägga in det som ett menyval?
Kenneth Olsson Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Har provat lite med funktionen att ha flera ritramar på samma ritning och växla mellan dessa. Smidigt när man har en stor ritning. Men om jag fyller i texten i en ritram och växlar till en annan så försvinner texten jag fyllt i när jag återvänder till den ramen?
Jo texterna ska vara kvar. Sätt in alla ritramar först innan du använder Text -> Text ritningshuvud.
Texterna kan vara olika på bladen: belysning, kraft osv. Ska samma text vara synlig på alla blad så är det lämpligt att att skriva den på bladet stomme.
Rikards förslag är bra. När man märker symbolen kommer märkningen med både i materiallistan och symbolförklaringen. (Lägger in önskemålet om symbolen i att göra listan).
Ett önskemål att lägga till att-göra-listan: Möjlighet att kunna öka och minska ledarantalet med piltangenterna när man använder kommandot Ledningsmarkering