Hur styra driver till takfotsbelysning, tidur

16 sep 2015 10:32 #1 av Jonas
Har led downlights runt hus i takfot.
Dessa ska styras av 4st drivers, som sitter på vinden.
dom i sin tur har jag tänkt ska styras i grunden med ett astronomiskt tidur.

Verkar inte som att alla drivers tänder upp när dom får spänning (är olika drivers) utan endast tänder när dom får puls från tex återfjädrande knapp.

Nån som har en ide om ett sätt att kunna koppla fast spänning på alla 4 drivers och kunna ha en styrning från tiduret som ger en puls när kanal slår till/från för att tända/släcka downlights?

Finns det tex 230V relän för dinmontage som bara ger en puls varje gång dom får spänning.
Tiduret går väl att ställa på 1sek tillslag möjligen, men då hinner ju den börja dimra skulle jag tro

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 sep 2015 11:55 #2 av Ronnie Lidström
Är det Jolly drivdon?

Vissa drivdon (t.ex. Jolly) hamnar i "push-dim-läge" när man väl har använt push-ingången en gång. För att resetta den till fabriksinställning (så att den tänder direkt) så ska man bygla 0-10V ingången i några sekunder.

Detta kanske även funkar på andra fabrikat?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

16 sep 2015 12:17 #3 av Fredrik
En pulstimer av något slag, t.ex. E4036444 (eller någon annan) och ställ pulstiden på en halv sek?

16 sep 2015 15:31 #4 av Alexander N
Är inne på ronnies spår. Dom dimmerconvertrar jag monterat med så kallad "push-dim" går att köra av/på om man lägger tändtråden på L ingången istället. Fungerar inte detta på dina hade jag nog bytt convertrar, rätt säker på att det blir billigare/enklare än en lösning med puls vi ur. Om du inte vill kunna dimra spottarna såklart.

16 sep 2015 15:42 #5 av Torbjörn Forsman
Är det nätspänning eller en SELV-krets med likspänning som styr drivdonen?

Om det är likspänning i manöverkretsen är det ju lätt att göra en kort puls med ett RC-nät, kondensator i serie med signalen och motstånd till nollan, som man dimensionerar för lagom tidskonstant.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

16 sep 2015 20:39 #6 av Jonas

Ronnie Lidström skrev: Är det Jolly drivdon?

Vissa drivdon (t.ex. Jolly) hamnar i "push-dim-läge" när man väl har använt push-ingången en gång. För att resetta den till fabriksinställning (så att den tänder direkt) så ska man bygla 0-10V ingången i några sekunder.

Detta kanske även funkar på andra fabrikat?

Ja, kan kanske vara att dom ska nollas med bygel.
Tror det var 2st helvar och 2st meanwell drivers om jag minns rätt.
ska kolla på det med reset!

Sidan laddades på: 0.039 sekunder

Senaste foruminlägg