Warning: preg_match(): Compilation failed: unrecognized character follows \ at offset 24 in /home/mowininf/public_html/components/com_kunena/controller/topic/item/display.php on line 476
LED-armaturer som glimmar/glöder svagt då de är avstängda
Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660 12 sep 2012 18:26#21av Ronnie Lidström
Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660
Ja. Det är ju solklart att grundproblemet ligger i att drivdonet ger ut en "läckspänning" (förlåt.. Läckström menar jag :stubben: )
Här är mer info/bild och enr på den jag testat att koppla in för att få bort glödningen:
Något är dolt för gäster. Vänligen logga in eller registrera dig för att se det.
Ett RC-filter... med 47Ω.
Nästan så att man börjar ana att fenomenet orsakas av PWM-styrningens förmodade fyrkantvåg som kanske inte går ner till 0%. Fyrkantvåg med snabba stig och falltider kan skicka ut ganska mycket i HF-området
Enda felet vid direkt anslutning av en pol till jord är att man åsidosätter drivdonens funktion som SELV strömkälla. De brukar väl vara märkta så? Du kan säkert nå samma verkan genom en liten avkopplingskonding parallellt med utgången, den kan då vara utförd utan större krav på spänningstålighet. Att som du gör använda ett transientskydd för 250VAC edyl mot jord är säkert helt ua även på en SELV källa om man skulle råka på någon hårklyvare.
Problemet är att man försöker spara några ören vid konstruktionen av dessa don, ev kan man kanske i en del fall misstänka ignorans eller inkompetens som elektronikkonstruktör.
Tänkte uppliva denna tråden igen då jag har problem med ett gäng fönster spottar av hide a lite core som drivs av en jolly max drivdon. Tänkte om det beror på inducerad spänning men dem ligger inte parallelt några längre sträckor med 230 matningar. Kan det beror på något annat ? Förlånga kabel längder eller för många spottar ? Har 22 spottar som är uppdelade i slingor så går att dela upp på fler drivdon.
Har du gjort någon felsökning och försök till åtgärder? Det finns ju lite tips i tråden t.ex på att belasta sekundärkretsen lite. Det kan även läcka lite genom drivdonet.
Oftast brukar sånt där bero på kapacitiv koppling på 230 V-sidan av drivdonet (t ex genom att fas och tändtråd ligger tillsammans några meter närmast strömbrytaren).
Om man kan dra om ledningarna så man slipper den kapacitiva kopplingen (alltså inte avstick från dosa till strömbrytare, utan fas + nolla till strömbrytaren, sedan tändtråd + nolla vidare) så brukar det lösa problemet.
Andra möjligheter är att lägga på en grundlast (t ex motstånd eller glödlampa) parallellt med matningen till drivdonet, eller att sätta dit en trappomkopplare, kopplad så att tändtråden kortsluts till nollan då lyset ska vara släckt.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Detta problemet med glödande LED har jag inte haft sedan dom tidiga drivdonen/armaturerna och vi monterar många i veckan. Jag har upplevt att Jolly donen är extra känsliga för att ligga överbelastade och om du har 22 core så lastar du den med 1,4w för mycket (core är i verkligheten 1,2w/st). Kan bero på detta. Prova att dela upp dom på två convertrar eller 1 kraftigare med 2 kanaler, typ 7984298.
Ett annat säkert sätt är ju att bryta 230 matningen helt om det går. Ska det dimras så måste du ju ha plats för en vriddimmer. Zebra har en converter som orkar alla 7981338.
Som du säger har jag aldrig haft problem med core heller .Jag skrev fel i tidagare inlägg det är inte core det är av ett märke som heter rio. men var orolig att det inte skulle funka med 1st jolly max. Men ska testa dela upp slingorna på olika invertrar för kabel längderna är nog i gränsfall och gjorde flera slingor om man ville dela upp rum för rum i framtiden.
Hej!
Det enklaste för dig är nog ändå att sätta in ett transientskydd. Kostar ett par tior men gör underverk. Lägg denna över plus på sekundärsidan och jord, så ska du se att det funkar fint sen. Trevlig helg!
Jag är mycket tveksam till att allmänt montera "transientskydd" mellan jord och ett SELV-system. Det blir lätt ett PELV-system som nog inte var tanken.
Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660
Det blir en helt annan skyddsprincip.
Hur illa det egentligen är går att diskutera, men man följer ju vare sig tillverkarens anvisningar eller elinstallationsreglerna, vilket jag kan tycka är lite bekymmersamt.
Tony skrev: Jag har fått detta tips av supporten på hide a lite en gång i tiden, och det ska inte vara några problem enligt dom. Vad menar du ska hända Bo?
Det innebär att man riskerar få in jordpotential i ett system där man absolut inte vill ha någon jordpotential, t.ex ett SELV-system i ett gammal isolerat rum med ojordade uttag.
SELV skall ha en isolering motsvarande grundläggande isolering mot jord vilket motsvarar en Y2-kondensator med en lagom låg kapacitans. Osäker på om X-kondensatorer är tillåtna för denna tillämpning att isolera mot jord.
Så vad Hide a lite's support säger är totalt ointressant och vilseledande och kanske t.o.m farligt, utan fram med specen på det specifika "transientskydd" som de tänker på.
Intressant! Men om man monterar enligt deras förslag, och lägger skyddet mot en jordtråd som man dragit fram, så innebär detta inte i praktiken att du får in jordpotential i hela rummet, utan endast över kretsen som matar just denna belysningsgrupp. Alternativet är att lägga skyddet mellan tandtråd och nolla på primären, men funkar dåligt med push. Och vad hide a lites support säger är högst intressant, då det är tillverkarens instruktioner som gäller??