Elsäkerhetsverkets nya förslag om behörighet

11 jan 2011 22:12 #1 av Mats Persson
Hej!

Jag gör min första tråd om elsäkerhetsverkets nya lagförslag om ändrade behörighetslagar.
Läs förslaget i sin helhet här:
www.elsakerhetsverket.se/sv/Press/Nyhete...a-behorighetssystem/

Min synpunkt är att det är ett dåligt förslag. Det kommer leda till minskade krav för att få behörighet, det är inte rimligt att de kommer ställa de kraven som finns på dagens ABL utbildning på alla nu verksamma elektriker.
Jag kan köpa och hade välkommnat en definition av begreppet yrkesman, men inte att alla ska ha egen behörighet.

Jämförelser som görs med lastbilens C kort är ju heller inte riktigt sanna.. För att driva ett Åkeri företag så krävs en trafikansvarig och denna ska avlägga speciellt prov hos Transportstyrelsen om jag inte missminner mig!

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 jan 2011 19:03 #2 av Rikard Ågren
För mig som gärna vill starta eget och anser mig vara mycket seriös i yrket är det positivt, men självklart ser jag att det finns de nackdelar du nämner Mats. Samtidigt är det redan idag många behöriga som faktiskt inte alls är seriösa i yrket. Jag känner till flera bara i min begränsade omgivning som gärna tummar på föreskrifter och tycker sig kunna göra lite hur som helst

Projektledare el, styr och automation

12 jan 2011 19:10 #3 av Mats Persson
Jo det förstår jag och det finns många kompetenta elektriker som säkert har bra koll på allt med el!
Men problemet är att kräva att alla elektriker ska ha detta kunnande.. vilket det ju måste bli eftersom att alla ska själv kunna ansvara för sin egen anläggning.. Tänk senariot att du är på ett stort industribygge med mycket komplexa installationer.. Grova areor och höga strömma.. Är det verkligen rimligt att lägga det ansvaret på den enskilda elektrikern att han ska kontrollräkna så att konsulten har gjort rätt? Glöm inte att en konsult behöver inte ha egen behörighet.. Nu kan jo säkert någon annan på firman stå för det här industrijobbet.. Men lika lätt kan det ju vara så att det är den enskilda elektrikern som står för den biten han gjort...

Vi får ju inte glömma att det finns mycket mer el än bara "hus" el med 1,5 och 2,5 kvmm area...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

12 jan 2011 19:12 #4 av Ronnie Lidström
Detta ska väl utredas några år hit och dit innan det blir verklighet.

Som jag fattat det så kommer detta innebära att "vanliga elektriker" kommer få större krav på sig, och kommer måsta ta större ansvar än nu?

Mats: Tror du inte att det kommer bli någon form av företags-behörighet/certifiering för företagen? Eller iaf de företag med anställda?

Kommer det bli väldigt mycket enklare/billigare att få den behörighet som krävs för att starta eget så kommer vi förmodligen få se en jätte-boom i "egenskuttare"!

Speciellt nu då de sänkt priset på att starta AB från 100k till 50k

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

12 jan 2011 19:17 #5 av Mats Persson
Ronnie: Inte enligt förslaget som ligger ute nu! Där står klart och tydligt att en företagsbehörighet vill de inte ha...
Detta förslag är ute på remiss nu och är remissen positiv ska det lämnas in till regeringen i april eller vad där stod..
De elsäkerhetsexperter jag sett kommenterat detta, bla William och Mats på grann forumet Voltimum är också kritiska till förslaget så som det är utformat nu...
Jag rekommenderar alla att läsigenom fundera på vad det får för konsekvenser, inte bara kortsiktiga för en själv, utan helheten..

SEF har proteslistor som man kan skriva på.

Tråkigt nog har jag inte sett var EIO står i frågan men skulle bli förvånad om de ställer sig positiva till detta...

Elinstallatör ABL

12 jan 2011 19:21 #6 av Rikard Ågren
Ja att man ska få större ansvar på stora byggen och arbetsplatser kan ju aldrig bli bra, det håller jag helt med om. Men det kan ju inte vara meningen att varje enskild ska sitta och räkna på kontoret innan han går ut och najar kabel?

12 jan 2011 19:23 #7 av Mats Persson
Ågren: Nä det tycker inte jag heller... Men om du är ansvarig för installationen hur ska du annars göra?

Elinstallatör ABL

12 jan 2011 19:28 - 12 jan 2011 19:32 #8 av Patrik Hedlund
Jag ställer mig positiv till själva grundidén.
Men kanske att "behörighetsstegen" (BB1, ABL osv) skulle göras om.
Låt oss säga att alla elektriker får en grundbehörighet, typ "AB light" eller dyl. och som skulle räcka för att starta eget, men om man ska utföra jobb som handlar om riktigt grova areor och strömmar på industrier osv så skulle det finnas en behörighetsnivå till. Typ.

Vi kan väl i alla fall enas om att systemet nu inte är perfekt?

Och en liten rolig sak, alla vanliga "svensson" som inte är insatta i elbranschen tror ju att alla elektriker har behörighet redan nu.

//Patrik

Fil bilaga:

Serviceelektriker som sysslar med KNX och annat kul!

12 jan 2011 19:34 #9 av Mats Persson
Nä jag tycker inte den är perfekt..
Som jag sa innan så vill jag att yrkesmannen ska vara definierad, för att jobba som elektriker ska du ha elskolan i grunden. Som det är nu kan jag anställa vem jag vill.

Ev att det finns en gräns för hur många elektriker den behöriga får ha ansvar över.. Åtminstone att den behörige och de anställda finns på samma ort.

AB light tror jag inte på... Du har ju BB då får man gör mindre utökningar i gruppledningar.

Elinstallatör ABL

12 jan 2011 19:37 #10 av Patrik Hedlund
BB får man ju inte gör så mycket på. Klamra kabel 1 m och byta en TM är väl det man får göra, i grova drag.

Maxgräns för hur många elektriker man får ha på en AB finns väl redan? Eller det kanske bara är en rekommendation?
5 elektriker på en AB har jag för mig att jag fick höra när jag gick i skolan.

//Patrik

Fil bilaga:

12 jan 2011 19:41 #11 av Mats Persson
Jo men ska man göra mer så tycker jag man ska ha AB...

Nej det finns ingen gräns, det du tänker på är att sef och eio har ett krav på hur många fullbetalda man ska vara för att få anställa en lärling.. Och det är 5st fullbetalda/lärling.

Jag som behörig kan ansvara för 1000elektriker runt om i sverige..

Elinstallatör ABL

12 jan 2011 19:44 #12 av Ronnie Lidström

Mats Persson skrev: ...Som det är nu kan jag anställa vem jag vill.

Men vill du anställa någon utan elutbildning?

Och Elektrikerförbundet kommer väl att slå ner dig med ett slagträ ifall du skulle anställa en utan godkända betyg från elprogrammet som elektriker?

Fil bilaga:

12 jan 2011 19:47 #13 av Patrik Hedlund
Men en mindre firma på 4 personer som bara är serviceelektriker och åker runt på vanliga servicejobb hos privatkunder och företag, skulle inte ett sånt företag kunna ha en lättare AB som skulle täcka den typen av jobb.
Finns väl många firmor som inte håller på och drar 4 parallella 180 mm2, utan bara vanliga jobb.
Eller?

//Patrik

Fil bilaga:

12 jan 2011 19:48 #14 av Mats Persson
Nja, vill och vill.. Jag vill kanske att han ska dra kabel, sätta kabelstege osv.. Inte sitta på kontoret och ta egna beslut :)

Jo sant.. men det finns inget krav som säger att du ska vara fackligt ansluten.. Även om jag inte skulle tänka mig något annat...
Jag pratar inte om hur jag är som person utan om hur det kan se ut..

Elinstallatör ABL

12 jan 2011 19:50 #15 av Mats Persson
Patrik: Nej det tycker jag inte.. Man lär sig väldigt mycket på en ab utbildning.. Och 50 000 kr är inte många pengar om man ska starta firma..
Förövrigt så finns det "gratis" utbildningar.. Jag själv har gått en sådan.
Finns högskoleutbildningar och eftergymnasiella utbildningar som din kommun bekostar.

Elinstallatör ABL

14 jan 2011 07:48 #16 av Janne Larsson

Patrik Hedlund skrev: Jag ställer mig positiv till själva grundidén.
Men kanske att "behörighetsstegen" (BB1, ABL osv) skulle göras om.
Låt oss säga att alla elektriker får en grundbehörighet, typ "AB light" eller dyl. och som skulle räcka för att starta eget, men om man ska utföra jobb som handlar om riktigt grova areor och strömmar på industrier osv så skulle det finnas en behörighetsnivå till. Typ.

Vi kan väl i alla fall enas om att systemet nu inte är perfekt?

Och en liten rolig sak, alla vanliga "svensson" som inte är insatta i elbranschen tror ju att alla elektriker har behörighet redan nu.

//Patrik

Dom "ser" inte skillnaden på certificerad elektriker och behörig.....knapps så vissa elektriker vet skillnaden ibland :blush:

30 mar 2011 18:47 #17 av Ronnie Lidström
Nån som har läst på vad detta förslag gäller egentligen?

SEF verkar vara kraftigt mot detta och har startat diverse upprop osv.

Denna bild-banner finns på www.sef.se förstasida:

Alltså att det ska kosta 100 000kr för att få ett "statligt certifikat"? Vad menas med detta?

Fil bilaga:
Bilagor:

30 mar 2011 19:14 #18 av Rikard Ågren
Jag tror de drar lite stora växlar på det där

Det förslag som ligger nu är knappast det slutgiltiga. Allt sånt här ska ju stötas och blötas i det oändliga innan det blir några beslut. Och som SEF ligger i så...

30 mar 2011 20:55 #19 av Mats Persson
Man måste ju dra på stora växlar.
Det är en fullständig katastroff om det går igenom.. Och nej knappast i det oändliga, förslaget ska lämnas till regeringen i april har jag för mig...
Det tog inte så lång tid sist de ändra föreskrifterna...

Elinstallatör ABL

30 mar 2011 21:55 #20 av Patrik Hedlund
Och som vanligt har inte facket alla "skruvar i lådan", "hästar i hagen", "bilar i garaget", "grejer i bilen" osv osv... :rulla:

//Patrik

Fil bilaga:

Sidan laddades på: 0.140 sekunder

Senaste foruminlägg

Från Facebook-gruppen