Reservkraft

Idag 09:11 #1 av rQ
Reservkraft skapades av rQ
Hej,
Jag håller på att läsa på om lite stationär reservkraft, en fundering jag har är angående inkopplingen. Eller generatorns uppbyggnad generellt

Matning TN-C och reservkraftverket TN-C. Här kopplar man faserna till reservkraftsomkopplaren och PEN ledaren till PEN. Jordtag till PEN

Matning TN-S och reservkraftverket TN-S. Här kopplar man faserna och neutralledaren till reservkraftsomkopplaren och PE ledaren till PE. Jordtag till PE

Matning TN-C och reservkraftverket TN-S. Inte lika rakt fram, jag har läst några trådar här och sett inlägg om inhopkoppling av PE+N i anslutningspunkten av reservkraftverket, motstånd etc. men det är kanske bara applicerbart i mobila applikationer?

Detta borde vara beroende av hur reservkraftverket är uppbyggt. Generatorn levererar väl tre faser, samt en neutralpunkt i stjärnpunkten vad jag förstår. Så egentligen kan generatorn bygga vilket nät den vill? För att skapa en jordning så har man ett jordtag, vilket inte sitter på generatorn utan där reservkraften är inkopplad. Så leveransen är 3L+N från aggregatet och PE adderas vid inkopplingspukten, PE kommer bakvägen om den ska skyddsjorda något på generatorn?

Om man kopplar ihop "PE" och N i generatorn så har man ju skapat en nedjordning av neutralpunkten i generatorn, fast via anläggningens PE skena (och eget jordspett). Nu har man skapat en TN-C punkt i generator bakvägen, samtidigt som man går ut med TN-S från generatorn. Detta kan då bara anslutas till ett TN-S system rimligtvis?

Så då uppstår frågan, vad för TN nät levererar egentligen ett reservkraftverk när nedjordningen sker i inkopplingen. Om reservkraftaggregatet levererar 3L+N så kan det kopplas in till både TN-C och TN-S.

Är neutralpunkten nedjordad så ansluter man till TN-S

Lite tankar

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.028 sekunder

Senaste foruminlägg