Har kopplat många helljus i mina dagar men nu håller jag på att koppla ett par lampor som ska slockna när jag slår på halvljusen.
Relät är ett enkelrelä. När tändningen slås på stängs relät och lamporna tänds. När jag sen slår på halvljuset vill jag bryta utgående signal från relät så lamporna slocknar. Det bästa vore att bryta inkommande styrningar till relät eller om man kan skicka på + på jorden till relät så relät öppnar sig.
Extraljusen fungerar som dom ska men när det kommer en signal från halvljusen ska dom brytas. Dessa lampor lyser under dagen istället för halvljusen. När jag tänder halvljusen på kvällen vill jag att dimljusen/DRL ska slockna.
Vi kanske ska skilja på DRL enligt moderna EU-bestämmelser, som jag tror är tillåtna på bilar från ungefär 2010 och framåt, respektive gammaldags svenska varselljus.
På en modern bil behöver inte bakljus, skyltlyktor mm lysa parallellt med DRL.
Enklaste sättet att lösa detta är att ta ett brytande relä och mata spolen från ledningen för parkeringsljus ut från ljusomkopplaren (brukar vara märkt 58 på europeiska bilar), koppla reläkontakten i serie med matningen till DRL och mata alltsammans via tändningslåset (anslutning märkt 15 eller X). Om du inte använder LED utan halogenlampor så kan det vara bra att låta det brytande relät styra manöverström till ett vanligt slutande bilrelä, brytkontakten brukar nämligen ha lågt kontakttryck och tål inte lika hög ström som den slutande kontakten i reläer med samma grundkonstruktion.
På bilar med gammaldags varselljus måste baklyse och skyltlyktor tändas tillsammans med varselljuset, och varselljuset ska slockna när man slår på parkering eller halvljus manuellt.
På fabriksbyggda halvljusautomatiker brukar man lösa det med ett strömkännande relä som kopplas i serie med matningen för parkeringsljus från ljusomkopplaren (eller en diod som man känner av spänningsfallet över). Ska man få bra funktion på en sådan varselljusautomatik är bästa lösningen att skaffa fram en färdig elektronikenhet för ändamålet på skroten och koppla in den. Det finns en svensk firma som heter Sepab, som gjorde sådana på 90-talet, man hittar den bl a i så gott som alla svensksålda Chrysler Voyager som det finns gott om på skrotarna idag. Liknande saker sitter också fabriksmonterade (men mer integrerade i originalkabelstammarna och svårare att få loss och återanvända) på t ex Opel från runt 1990.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
2 vxl relän. Dra bef halvljussignalen till relät. När relät är opåverkat så går den till DRL. Vid signal från kupe så drar relät. Och strömmen går till halvljus..
Det kan ju vara lämpligt att börja med att ta reda på vad det är för bil och skaffa fram ett elschema till den, så man kan förvissa sig om att det inte finns några praktfulla konstigheter i inkopplingen av halvljuset från fabrik. T ex finns det ju en del Mitsubishi och Hyundai som har ständig plusmatning till H4-lamporna och styr lyset på jordsidan.
Många Chrysler och Jeep från 90- talet och senare har en "ljusomkopplare" som bara styr en ingång på karossdatorn "BCM", i extremfall är det en enda ledare mellan BCM och ljusomkopplaren, som jordas via olika motstånd beroende på omkopplarens läge. Sedan styr BCM lamporna via reläer i någon av bilens två elcentraler.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
V70 2012. Hur ska man koppla ett växlande relä. Det måste ju vara två styrsignalingångar. Ett för DRL och ett för halvljus. När det inte finns någon halvljussignal ska den skicka ut typ 70a. När halvljuset slås på ska den bryta den utgående strömmen. När man sen stänger av bilen så måste den bryta all matning.
En så modern V70 har säkert också någon form av karossdator, kanske till och med separata reläer (eller transistorutgångar) för höger och vänster halvljus. Det kan vara lämpligt att skaffa fram elschema och annan dokumentation och studera. Volvos elschemor och verkstadshandböcker finns i en databas som heter VADIS , egentligen distribueras den bara till märkesverkstäderna men man brukar kunna hitta den på tillräckligt skumma fildelningssajter också.
Växlande reläer för bilbruk brukar ha följande märkning på anslutningarna:
Spole 85-86
Gemensam kontakt 30
Slutande kontakt 87
Brytande kontakt 87a
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
VIDA heter det. Har det hemma. Problemet är bara hur jag ska styra relät med två signaler. Har hittat DRL kontroller men dessa dimras ner. Har man tur så öppnas relät annars står det och slår. DRL kontroller klara typ 15w. Jag har 2x55w xenon. Drar runt 35 var.
Så om jag matar B+ så lyser DRL, vad händer sen när jag tänder halvljuset? Var ska den signalen in och då flyttas styrningen till en annan utgång? vad heter relät?
"Koppla 85 till halvljus + . 86 till jord.
30 till P-ljus + . 87a till DRL +.
Och lite säkringar kors ocht värs.
När halvljuset är på är relät aktivt finns ingen 12v på 87a
och när du slår av halvljuset får du 12 volt på 87a."