Koppla lampor på bil. (DRL) All hjälp uppskattas.

11 okt 2015 11:53 #21 av Stefan Ericson
B+ är batterits pluspol.
15 är spännings satt när tändningen är till. Den borde finnas i säkringsboxen.

Om du hittar D+ kan du nog använda den med. Då måste du ner på generatorn och leta. Den är spänningsatt när generator har tagit upp spänningen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 okt 2015 11:56 #22 av Karl Heden
Ok.

B+ till batteriet, 15 är styrning från tändningen. Vad heter uttaget som ska gå till DRL?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 okt 2015 12:04 #23 av Stefan Ericson
Det relät som du har till dina DRL.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 okt 2015 12:06 #24 av Stefan Ericson
Jag vet inte vad ett DLR nummer är i dag. Det är relativt nytt. Det pratar om har varit lika dant sedan 60 talet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 okt 2015 12:15 #25 av Karl Heden
Det relä jag har idag är ett vanligt enkelt. 3 ingångar och en utgång. Matar daytime runnning lights när jag slår på tändningen. Vet ej hur eller vad jag använda för att släcka dom när halvljuset åker på.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 okt 2015 12:26 #26 av Stefan Ericson
Kan du skicka in en bild på det?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 okt 2015 12:33 #27 av Karl Heden
30,85,86,87

30 till batteriet
85 jord
86 styrström (Tändningen)
87 till DRL.

När jag slår av tändningen slocknar lamporna.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 okt 2015 12:47 #28 av Stefan Ericson
Karl, betyder det att det fungerar som du vill?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 okt 2015 16:29 #29 av Karl Heden
Nej, när man skickar på halvljuset ska den bryta 87. Vet inte riktigt vad det finns för olika relän.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 okt 2015 17:56 #30 av Stefan Ericson
Karl!
Koppla 86 mot 56b och se om det blir bättre.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 okt 2015 18:08 #31 av Torbjörn Forsman
Det relä du har nu är ett slutande relä eftersom det inte har någon anslutning märkt 87a. Skaffa fram ett växlande relä istället, så blir det nog lättare att få rätt funktion på belysningen.

Ett schemaexempel för en halvljusautomatik (fabriksmonterad på svensksålda VW-bussar under 80-talet) som kan ge en del tips finns i www.obadalek.info/vw/manual/Stromlaufplaene_MJ_1980-1985.pdf , sida 3 - 1 (17 av 128) .
Observera att denna halvljusautomatik använder ett växlande relä J89 och ett tvåpoligt slutande J90. Tvåpoliga slutande reläer är rätt sällsynta i bilbranschen, så det ersätter man lämpligen med två vanliga enpoliga slutande.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 okt 2015 18:13 #32 av Torbjörn Forsman

Stefan Ericson skrev: B+ är batterits pluspol.
15 är spännings satt när tändningen är till. Den borde finnas i säkringsboxen.

Om du hittar D+ kan du nog använda den med. Då måste du ner på generatorn och leta. Den är spänningsatt när generator har tagit upp spänningen.


På en så modern V70 som 2012 är det inte säkert att det finns någon D+ på generatorn, det kan vara så att den har en "intelligent" laddningsregulator som skickar status via en seriebuss till någon styrenhet som avgör om laddningslampan ska tändas. Chrysler införde (och patenterade) detta i mitten av 80-talet, när det patentet gick ut för ca 15 år sedan var det fritt fram för alla andra biltillverkare att införa den tekniken, vilket skedde ganska snabbt. Jag tror BMW var bland de första att kopiera Chrysler på den punkten, och skröt hejdlöst om det som "efficient dynamics" eller något sånt.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 okt 2015 18:23 #33 av Karl Heden
Har inget 56b på relät.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 okt 2015 18:25 #34 av Stefan Ericson
Torbjörn, du har helt rätt. Det är 87a som ska användas.
D+ hade jag på min båtmotor på 80 talet. Har inte letat efter den sen. Jag får väl gå ut och titta i morgon på min bil.
Karl, fick du ingen idtallations anvisning när du köpte?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 okt 2015 18:27 #35 av Stefan Ericson
Karl, du måste leta på hel/halvljus reläet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 okt 2015 18:30 #36 av Karl Heden
Tjena. Börja klippa kablar. Går det inte på något sätt att koppla så den bryter den första styrningen när den andra kommer?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 okt 2015 18:39 #37 av Stefan Ericson
Du måste nog ha 2st relän för att göra det.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 okt 2015 18:48 #38 av Stefan Ericson
Som jag fattat, så har eu tagit fram det här ljuset för att spara energi. Det betyder att dom andra lamporna ska vara helt skäckta. Har jag fel här?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 okt 2015 18:58 - 11 okt 2015 19:04 #39 av Karl Heden
Bilen är oprogrammerade. Allt ljus på hela bilen är släckt vid 0-läge. Då ska DRL lysa vilket dom gör nu. Men dom slocknar ej när jag vrider på halvljuset.


Nja, ström och ström. Mest på bilens xenon och ledlampor. (Positionsljusen går nämligen inte att byta)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 okt 2015 19:14 - 11 okt 2015 19:15 #40 av Stefan Ericson
Karl, köp ett relä med både brytande och slutande funktion. 30, 87 och 87a. Det borde finnas på närmsta mack.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.169 sekunder

Senaste foruminlägg