Koppla lampor på bil. (DRL) All hjälp uppskattas.

11 okt 2015 19:16 #41 av Viktor H
Om du ska få DRL-ljusen att brytas när halvljuset tänds så behöver du ett till relä.

Detta relä måste vara av växlande eller brytande typ.

Koppla manövern (85+86) för det nya reläet till matningen (+ och -) för originalstrålkastaren.

Det gamla reläets manöver ska brytas via det nya reläet.

30 och 87a är den kontakt som ligger sluten när reläspolen INTE har spänning på ett växlande relä.

Där ska kabeln som går till det gamla reläets 85 (eller 86) anslutas.

Oj, känns som att det blev rörigt.. går det att förstå? :p

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 okt 2015 19:30 #42 av Karl Heden
Börjar med att köpa ett relä. Tack so far. Återkommer.

11 okt 2015 20:42 #43 av Karl Heden
Ska tydligen finnas DRL kontroller med alla ingångar och utgångar jag behöver. Problemet är bara att när man slår på halvljusen så dimras DRL ner med cirka 40%. Vad tycker relät om det står det och slår då eller håller det sig stängt.

11 okt 2015 20:49 #44 av Torbjörn Forsman

Karl Heden skrev: Ska tydligen finnas DRL kontroller med alla ingångar och utgångar jag behöver. Problemet är bara att när man slår på halvljusen så dimras DRL ner med cirka 40%. Vad tycker relät om det står det och slår då eller håller det sig stängt.

Förmodligen sköter en sådan kontroller allt som behövs, så du behöver inte komplettera med några ytterligare reläer. Och om det ändå visar sig behövas något relä, så anslut matningen till kontrollern via detta, låt dess utgång mata DRL direkt. Om man bygger upp relälogiken själv så vet man hur den fungerar och behöver inte klia sig så mycket i huvudet.

Ett tips förresten: Köp INTE reläer på biltillbehörsfirmor, de är nästan alltid av undermålig kvalitet. Det är bättre att plocka fabriksmonterade reläer ur skrotbilar, även om de må vara 20-30 år gamla så är de många gånger mer pålitliga.
Om man plockar isär ett bilrelä och tittar närmare på konstruktionen så är ett bra tecken om det har spiralfjäder som returfjäder för ankaret och en separat kopparfläta för att överföra ström till ankaret. Billiga reläer har istället en bladfjäder som både ska fungera som returfjäder och elektrisk förbindelse, den brukar mjukna och mattas ut med tiden så att relät inte slår ifrån pålitligt.
Ett annat säkert tecken på att relät är av bra kvalitet, är om alla flatstift är av mässing, helst förtennad. Billiga och dåliga reläer har ofta förkromad järnplåt (magnetisk) i flatstiften, den brukar rosta och ge dålig kontakt efter något halvår i en bil.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

11 okt 2015 20:56 #45 av Karl Heden
Går det inte att koppla på något sätt så man bryter jorden till relät. När jag kopplade "bussblinkers" på min första bil borde jag på det sättet. Klippte minuskabeln och kopplade den på halvljuset. Då fick blinkersen plus och minus. När jag sen blinkade skickade blinkersrelät plus på blinkersen minuskabeln så gick till lampan. Då blev det plus/plus och lampan slocknade. När blinkersrelät var öppet fanns det jord på pluskabeln.

11 okt 2015 22:49 #46 av Stefan Ericson
Det finns pnp och npn transistorer.
Det finns pnp och npn induktiva givare.
Det som skiljer dom åt är var lasten ligger.
Det spelar ingen elektrisk roll om du bryter minus, men du får samma effekt om du bryter plus. Du hoppar mellan positiv och negativ logig och det fösvårar felsökning.

12 okt 2015 11:32 - 12 okt 2015 11:33 #47 av Karl Heden
Hittade denna. Ska den ersätta det första enkla relät. Frågan är hur den tål utomhusklimat.

www.kjell.com/se/sortiment/el/elektronik...sstrombrytare-p88113

12 okt 2015 12:36 #48 av Torbjörn Forsman

Karl Heden skrev: Hittade denna. Ska den ersätta det första enkla relät. Frågan är hur den tål utomhusklimat.

www.kjell.com/se/sortiment/el/elektronik...sstrombrytare-p88113

Utomhus- eller motorrumsklimat tycker den nog inte om, men i en någotsånär tät elcentrallåda i motorrummet eller någonstans under instrumentbrädan trivs den nog bra.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

12 okt 2015 13:02 #49 av Karl Heden
Kommer i och för sig sitta i en sluten låda till batteriet. Vore skönt att slippa gå igenom torpeden. Borde ju gå att köpa ett vanligt täckt relä.

12 okt 2015 15:16 #50 av Stefan Ericson
Vid CEM=CentralElectronicModule finns 2 st utag B8 och B9 som är till för DRL.

12 okt 2015 15:42 #51 av Karl Heden
Cemen sitter i bakluckan, långa sladdar. Dom är nog bara spänningssatta när LSM får signal från ljussensorn.

12 okt 2015 15:46 #52 av Stefan Ericson
Den ska sitta i mitt consolen.

18 okt 2015 17:18 #53 av Karl Heden
Stort tack alla. Nu fungerar det. Dock råkade jag kortsluta fördröjaren så ny ska inhandlas under morgondagen. Han dock testa den innan dn gick sönder och det fungerade perfekt. Blev lite trångt vid batteriet. Två relän samt fördröjaren.Har man ju även en lina över som man kan använda om man vill att något annat ska tändas med halvljuset.

20 okt 2015 13:23 #54 av Karl Heden
Kan någon hjälpa mig med inkoppling. Styrning på/av verkar aktiveras med jord. Jordar jag Start stiftet så lyser det och jordar jag Stopp så stängs det av. Stiftet mellan dessa är det + på. Tyckte jag fick det att fungera med det förra relät.

www.kemo-electronic.de/en/Transformer-Di...witch-12-15-V-DC.php

20 okt 2015 13:47 #55 av Stefan Ericson
Karl, Start knappen sluter reläet. Och reläet öppnar efter tiden 2sek till 23 min. Tiden kan avbrytas med Stop knappen.

20 okt 2015 13:54 #56 av Karl Heden
Har ingen knapp. Bara en signal från tändningen.

20 okt 2015 14:12 #57 av Stefan Ericson
Karl, jag tror inte det där relät är lämpligt. Hade varit bättre och koppla in ett vanligt med styrning från halvljuset.

20 okt 2015 15:36 #58 av Karl Heden
Den biten är klar. Dom lyser vid påslagen tändning och släcks vid halvljus. Vill dock förläng signalen från tändningen när jag slår av den. Var kan jag hitta ett enkelt slutande relä som förlänger den kanske 15-20 sek.

20 okt 2015 16:52 #59 av Stefan Ericson
Du måste hålla kvar spänningsmatnngen till reläet, så har du fördröjning på det reläet du har.

20 okt 2015 17:23 #60 av Karl Heden
Var hittar jag en sån fördröjare? Den jag köpt kräver knapp, eller om jag inte förstår hur jag ska koppla den. Måste ju finnas relän som håller kvar styrsignalen till relät efter att det brutits.

Sidan laddades på: 0.178 sekunder