Ska tydligen finnas DRL kontroller med alla ingångar och utgångar jag behöver. Problemet är bara att när man slår på halvljusen så dimras DRL ner med cirka 40%. Vad tycker relät om det står det och slår då eller håller det sig stängt.
Karl Heden skrev: Ska tydligen finnas DRL kontroller med alla ingångar och utgångar jag behöver. Problemet är bara att när man slår på halvljusen så dimras DRL ner med cirka 40%. Vad tycker relät om det står det och slår då eller håller det sig stängt.
Förmodligen sköter en sådan kontroller allt som behövs, så du behöver inte komplettera med några ytterligare reläer. Och om det ändå visar sig behövas något relä, så anslut matningen till kontrollern via detta, låt dess utgång mata DRL direkt. Om man bygger upp relälogiken själv så vet man hur den fungerar och behöver inte klia sig så mycket i huvudet.
Ett tips förresten: Köp INTE reläer på biltillbehörsfirmor, de är nästan alltid av undermålig kvalitet. Det är bättre att plocka fabriksmonterade reläer ur skrotbilar, även om de må vara 20-30 år gamla så är de många gånger mer pålitliga.
Om man plockar isär ett bilrelä och tittar närmare på konstruktionen så är ett bra tecken om det har spiralfjäder som returfjäder för ankaret och en separat kopparfläta för att överföra ström till ankaret. Billiga reläer har istället en bladfjäder som både ska fungera som returfjäder och elektrisk förbindelse, den brukar mjukna och mattas ut med tiden så att relät inte slår ifrån pålitligt.
Ett annat säkert tecken på att relät är av bra kvalitet, är om alla flatstift är av mässing, helst förtennad. Billiga och dåliga reläer har ofta förkromad järnplåt (magnetisk) i flatstiften, den brukar rosta och ge dålig kontakt efter något halvår i en bil.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Går det inte att koppla på något sätt så man bryter jorden till relät. När jag kopplade "bussblinkers" på min första bil borde jag på det sättet. Klippte minuskabeln och kopplade den på halvljuset. Då fick blinkersen plus och minus. När jag sen blinkade skickade blinkersrelät plus på blinkersen minuskabeln så gick till lampan. Då blev det plus/plus och lampan slocknade. När blinkersrelät var öppet fanns det jord på pluskabeln.
Det finns pnp och npn transistorer.
Det finns pnp och npn induktiva givare.
Det som skiljer dom åt är var lasten ligger.
Det spelar ingen elektrisk roll om du bryter minus, men du får samma effekt om du bryter plus. Du hoppar mellan positiv och negativ logig och det fösvårar felsökning.
Utomhus- eller motorrumsklimat tycker den nog inte om, men i en någotsånär tät elcentrallåda i motorrummet eller någonstans under instrumentbrädan trivs den nog bra.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Stort tack alla. Nu fungerar det. Dock råkade jag kortsluta fördröjaren så ny ska inhandlas under morgondagen. Han dock testa den innan dn gick sönder och det fungerade perfekt. Blev lite trångt vid batteriet. Två relän samt fördröjaren.Har man ju även en lina över som man kan använda om man vill att något annat ska tändas med halvljuset.
Kan någon hjälpa mig med inkoppling. Styrning på/av verkar aktiveras med jord. Jordar jag Start stiftet så lyser det och jordar jag Stopp så stängs det av. Stiftet mellan dessa är det + på. Tyckte jag fick det att fungera med det förra relät.
Den biten är klar. Dom lyser vid påslagen tändning och släcks vid halvljus. Vill dock förläng signalen från tändningen när jag slår av den. Var kan jag hitta ett enkelt slutande relä som förlänger den kanske 15-20 sek.
Var hittar jag en sån fördröjare? Den jag köpt kräver knapp, eller om jag inte förstår hur jag ska koppla den. Måste ju finnas relän som håller kvar styrsignalen till relät efter att det brutits.