Warning: preg_match(): Compilation failed: unrecognized character follows \ at offset 24 in /home/mowininf/public_html/components/com_kunena/controller/topic/item/display.php on line 476

270 Volt mellan fas och noll

13 apr 2015 19:46 #1 av John Svensson
Hej

Här om dagen var jag och en kollega och gjort installation i en uybyggnation av en villa.
Det var dragen en matarkabel från den gamla centralen till den nya under centralen, som är nybyggd.

När min kollega skulle drifta anläggningen så efter att han slagit på och mätte i uttagen hade han 270 volt mellan fas och noll, tydligen så ballade golvvärme termostaterna ur då med, dom stog bara och blinkade.
Han mätte inte i centralen, tyvärr.
I nya delen hade han alltså 270 volt, i den gamal anläggningen hade han 230 volt.

Jag kom sedan ett par dagar senare och skulle felsöka, mätte inkommande, på båda centralerna, 230 volt på båda, mätte över allt och testade med installationstestaren, men hittade inget fel...
Kollade alla anlutningar i båda centralerna, och alla var ordentligt åtdragna och inte felkopplat i centralerna.

Någon som kan ha en ide om vad det kan ha varit?
Eller skall jag köpa glasögon till min kollega?
Ämnet är låst.
13 apr 2015 20:15 #2 av Michell Andersson
Spontant så skulle jag säga att man ska kolla över förbindelsen för neutralledaren en gång extra i bägge ändar. Om denna vore ansluten som den skulle så borde du inte kunna mäta upp spänningar över 230V mellan Fas och Neutral. Saknar du dock neutralledaren så kan du teoretiskt mäta upp vad som helst mellan 400 och några enstaka Volt beroende på hur spänningarna fördelar sig som en konsekvens av lastfördelningen. Va alla spänningar verkligen 270V överallt? Eller varierade dessa mellan 200 och 300V på olika ställen?

Men eftersom du skriver att spänningarna som mättes dagarna senare inte varierade på samma sätt så blir det ju svårt att säga vad som hänt däremellan. Har ni möjlighet att övervaka under en längre tid. Typ en "Logger" av något slag? Där kunde man ju sett hur spänningarna varierade över tiden om man inte hittar en taskig förbindelse någonstans.

Kan även vara en idé att kika på jordfelsbrytaren, om det finns någon. Det är inte första gången det hänt att nollan "fastnat" lite och inte slutit ordentligt inuti jordfelsbrytaren.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg
Ämnet är låst.
13 apr 2015 20:31 #3 av Jiiwas
Svar från Jiiwas i ämnet 270 Volt mellan fas och noll

Michell Andersson skrev: Kan även vara en idé att kika på jordfelsbrytaren, om det finns någon. Det är inte första gången det hänt att nollan "fastnat" lite och inte slutit ordentligt inuti jordfelsbrytaren.

Allra helst ifall det är en GARO JFB, då dessa brukar vara beskaffade med det felet.
Ämnet är låst.
14 apr 2015 07:29 #4 av Stefan Ericson
Jag brukar alltid vara misstänksam mot instrumenten och mäta med ett annat.
Kan vara det som hänt.
Ämnet är låst.
15 apr 2015 16:31 #5 av John Svensson
Hej

Det sitter en Hager JFB och Hager säkringar i centralen.

Så det finns en möjligthet till att JFBn har ballat ur och på nått sätt gör så att man kan mäta upp 270 volt?

Även om mätinstrumentet skulle visa fel, så ballade ju två stycken golvvärme termostarer ur också.
Ämnet är låst.
15 apr 2015 16:37 #6 av Michell Andersson
Det finns en möjlighet att kontakten för neutralledaren i jordfelsbrytaren inte slutit ordentligt och att denne därmed inte fått full kontakt. Effekten av detta är densamma som vid "nollefel" då det är ett regelrätt sådant. Kopplar du bort neutralledaren i anläggningen så kan du mäta upp allt mellan 0 och 400V, men oftast någonstans mellan 200 och 300V eftersom lasterna oftast är någorlunda fördelade. Jag har aldrig haft detta fel själv med en jordfelsbrytare, men folk säger att det förekommer. Ta förslagsvis kontakt med Hager och här med dessa huruvida deras konstruktion av jordfelsbrytaren gör detta möjligt eller ej.
Ämnet är låst.
15 apr 2015 18:00 - 15 apr 2015 18:01 #7 av Electrum

Stefan Ericson skrev: Jag brukar alltid vara misstänksam mot instrumenten ...

Det gör du rätt i.

Som gammal mätingenjör brukar min första tanke vid avläsning av ett mätinstrument vara "Jaha, och hur mycket fel och vilka fel har vi här då!" :)

En sund skepsis mot uppmätta värden är alltid bra.

Jag pekpinnar inte på något vis mot TS, som dessutom "kontrollerat" sitt instrument mot en spänning som uppmätte förväntat värde.
Jag ville bara påpeka att jag tyckte du Stefan tänker rätt här om instrument och mätvärden.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Ämnet är låst.
15 apr 2015 18:28 #8 av Torbjörn Forsman
En enkel lösning är ju att gå till centralen och mäta upp alla fasspänningar både före och efter JFB. Man kan också mäta längs med varje fas respektive nollan på JFB och förvissa sig om att spänningsfallen är i stort sett noll.

Många billiga digitalmultimetrar visar för mycket då batteriet börjar bli dåligt. Jag provade nyligen en sådan som var anklagad för att visa fel (Caltek 2701 hette den). Det visade sig att med nominell batterispänning (9 V) visar den helt korrekt, men när batterispänningen sjunker under 8,5 V börjar den visa för mycket. Först vid 7,7 V tänds indikeringen för dåligt batteri.
De flesta instrument av välkända märken (t ex Fluke) brukar dock tända batteriindikeringen i god tid innan mätfel uppstår.

Det har också hänt mer än en gång att multimetrar visar för mycket i en miljö med mycket störningar (radiosändare, invertrar, switchade spänningsomvandlare, gnistbildning etc).

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Ämnet är låst.
15 apr 2015 20:05 #9 av John Svensson
Hej

Tack så mycket för svaren....
Nu verkar ju det som att det inte var något fel på instrumentet (Fluke T5-600), då det "testades" i en annan del av anläggningen och fick då 230Volt som spänning.

Självklart skall man alltid vara på sin vakt ang. mätinstrument, men kan säkert tänka en gång extra över vad som visas.

Men i detta fallet så var det fortfarande så att två stycken golvvärme termostater började blinka, "hoppa" och leva rövare, antagligen pga. 270volts spänning?
Ämnet är låst.
16 apr 2015 19:35 #10 av Stefan Ericson
Nu ska jag ge tipps om felsökning på ett fel på noll kontakten i jfb. Ingen annan har gjort det tidigare här på Fluxio. Bygla nollan med en lämplig ledning. Om nollan bryts, så löser jfb.
Ämnet är låst.
16 apr 2015 20:36 #11 av Michell Andersson

Stefan Ericson skrev: Bygla nollan med en lämplig ledning. Om nollan bryts, så löser jfb.

Jordfelsbrytaren kommer bryta så fort du får en last på över ca 14W ( 2 * 30mA * 230V ) eftersom halva strömmen troligtvis går över brytaren och halva via din förbikoppling. Det fungerar alltså inte.
Följande användare sa tack: Ivar Ryding
Ämnet är låst.
16 apr 2015 20:56 #12 av Stefan Ericson
Michell!
Jag skrev lämplig ledning, inte det du skrev. Räkna ut rätt.
Ämnet är låst.
16 apr 2015 22:47 - 17 apr 2015 05:39 #13 av Michell Andersson

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660
Om du lägger en 6mm2 RK genom jordfelsbrytaren, vilket får anses vara normalt i en vanlig villa, och du har en last på sammanlagt 5A ,vilket jag tror är lågt räknat, så skulle du behöva ha en ledning på maximalt ( 6mm2 * 0,03A / 5A = ) 0,036mm2.

Skulle strömmen överstiga 5A så krävs en klenare ledare. Orimligheten ökar alltså i takt med att belastningsströmmen för huset ökar. Kurvan skulle se ut som bilden nedan. Jag har även tagit med kurvan för 15mA eftersom jordfelsbrytaren enligt standard får lov att lösa vid 50% av dess märkström. Skalan är logaritmisk och slutar på 25A.

Troligt är alltså att jordfelsbrytaren löser oavsett vilket, även innan det skulle ha skett ett fel i jordfelsbrytare eftersom förbikopplingens ledning skulle vara ganska svår att få till i praktiken.
Bilagor:
Följande användare sa tack: Ivar Ryding
Ämnet är låst.
18 apr 2015 10:53 #14 av Stefan Ericson
Om du vill att jfb ska lösa vid 2 V över kontakten, så räkna på det. Normalt går strömmen genom den felfria kontakten, vid fel genom bygel. Då löser jfb vid fel.
Ämnet är låst.
18 apr 2015 11:10 #15 av Michell Andersson
Bara så vi är överens om en sak, strömmen går inte den vägen där det är minst motstånd. Den går istället ALLA vägar den kan komma fram på. Däremot så går den proportionellt mest där det är minst motstånd. Och proportionen mellan ledarna kan inte vara högre än det som står ovan i relation till belastningsströmmen som ska passera.
Ämnet är låst.
18 apr 2015 11:21 - 18 apr 2015 11:21 #16 av Stefan Ericson
Det räcker med 30mA, för att jfb ska lösa. Långt från Märkström.
Ämnet är låst.
18 apr 2015 14:35 #17 av Stefan Ericson
Tröttnade du Michell?
En resistor på 68 ohm över kontakten. Då löser jfb om det blir dålig kontakt.
Ämnet är låst.
18 apr 2015 14:37 #18 av Michell Andersson
30mA är märkström! Inte för hur mycket ström den kan genomflytas av utan dess funktionsström. Sen får den lösa på 15mA, enligt anmärkning i SS 436 40 00.
Ämnet är låst.
18 apr 2015 14:39 #19 av Michell Andersson

Stefan Ericson skrev: Tröttnade du Michell?

Ja, men det var inte därför jag inte skrev. Jag var på muséet med min son.
Ämnet är låst.
18 apr 2015 14:58 #20 av Michell Andersson

Stefan Ericson skrev: En resistor på 68 ohm över kontakten. Då löser jfb om det blir dålig kontakt.

Var har du fått spänningsfallet på 2V ifrån. Och igen, jordfelsbrytaren kan lösa på 15mA.

Du får gärna redovisa hur du räknat.
Ämnet är låst.
Sidan laddades på: 0.146 sekunder