Warning: preg_match(): Compilation failed: unrecognized character follows \ at offset 24 in /home/mowininf/public_html/components/com_kunena/controller/topic/item/display.php on line 476

270 Volt mellan fas och noll

19 apr 2015 18:28 #41 av Electrum
Ska vi utöva överseende eller ha överinseende, menar du? :P

I övrigt kan jag väl tycka att moderatorer gott kan rensa lite när inlägg drar iväg från från trådens ämne i typ 90°.
Oavsett om det är oönskade svar på frågor som ej ställts likväl som om det är raljerande över andras inlägg.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Ämnet är låst.

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660
19 apr 2015 18:34 #42 av Mikael Malmgren
Har precis läst igenom, okej försökt läsa igenom tråden.
Har man inte som moderator möjlighet att låsa en tråd för inlägg, jag ser inte vad en fortsatt diskussion ger i längden!

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.

Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Ämnet är låst.
19 apr 2015 18:49 #43 av Bo Siltberg

Electrum skrev: Ska vi utöva överseende eller ha överinseende, menar du? :P

Jag bjuder på den :)
Ämnet är låst.
19 apr 2015 20:25 #44 av Electrum
Men vi hade en trådskapare här en gång i tiden, med en ursprungsfråga.

Om du, TS, fortfarande är kvar i tråden ... Känner du att du fått svar på din fråga?

Jag kan åtminstone nämna att jag i vintras hade en kund som hade problem med att JFB löste ut frekvent, och en gång när han slog på den så hade tydligen lampor i huset lyst ömsom starkt och ömsom svagt, och en massa saker i huset hade pajat.
När jag dagen efter kollade runt hittade jag inget fel, så jag kunde inte misstänka så mycket annat än att JFB inte hade slutit nollan ordentligt då han slog till den.
Och min åtgärd blev att byta JFB samt skriva nödvändiga papper åt försäkringsbolaget.

John Svensson skrev: Hej

Här om dagen var jag och en kollega och gjort installation i en uybyggnation av en villa.
Det var dragen en matarkabel från den gamla centralen till den nya under centralen, som är nybyggd.

När min kollega skulle drifta anläggningen så efter att han slagit på och mätte i uttagen hade han 270 volt mellan fas och noll, tydligen så ballade golvvärme termostaterna ur då med, dom stog bara och blinkade.
Han mätte inte i centralen, tyvärr.
I nya delen hade han alltså 270 volt, i den gamal anläggningen hade han 230 volt.

Jag kom sedan ett par dagar senare och skulle felsöka, mätte inkommande, på båda centralerna, 230 volt på båda, mätte över allt och testade med installationstestaren, men hittade inget fel...
Kollade alla anlutningar i båda centralerna, och alla var ordentligt åtdragna och inte felkopplat i centralerna.

Någon som kan ha en ide om vad det kan ha varit?
Eller skall jag köpa glasögon till min kollega?

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: Torbjörn Christensen
Ämnet är låst.
20 apr 2015 19:20 - 20 apr 2015 19:40 #45 av Torbjörn Christensen
Var det inte pajkastning vi skulle försöka att undvika i detta (väldigt intressanta och kompetenta) forum.

Det verkar som att ämnet är avslutat så jag låser tråden nu. Om trådskaparen vill fortsätta diskussionen kan han höra av sig till en moderator. Jag har rensat lite inlägg också.
/Mod

Ämnet är låst.
Sidan laddades på: 0.053 sekunder