270 Volt mellan fas och noll

18 apr 2015 15:15 #21 av Stefan Ericson
Jag räknade med 2Volt och 30mA.
Det ska inte vara mer än 0,1 volt över kontakten normalt.
2 V har jag själv hittat på för det är mer än 10 ggr fel.
Jag räknade med elektrod.
Ämnet är låst.
18 apr 2015 15:46 #22 av Stefan Ericson
Michell!
Hur räknade du, när du fick 15mA?
Ämnet är låst.
18 apr 2015 16:09 #23 av Michell Martic
15mA är den lägsta ström en 30mA får lov att lösa på och 30mA är den högsta. De flesta jordfelsbrytare märkta 30mA löser vid omkring 22-27mA. 15mA beräknas genom att multiplicera 30mA med 0,5 (50%).
Följande användare sa tack: Electrum
Ämnet är låst.
18 apr 2015 16:12 #24 av Electrum

Michell Andersson skrev: 15mA beräknas genom att multiplicera 30mA med 0,5 (50%).

*LOL*

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: Michell Martic
Ämnet är låst.
18 apr 2015 19:23 #25 av Stefan Ericson
Michell!
Då kommer jfb att lösa vid 2V spänningsfall över noll kontakten med resistorn.
Ämnet är låst.
18 apr 2015 19:50 #26 av Stefan Ericson
Om jag fel söker på en kontakt, så mäter jag med resistans, och slår till och från många ggr. Om värdet ökar en gång så är det problem.
En behörig elektriker jag känner sedan länge, ringde och ville ha hjälp. Det var en 8 axlig trä maskin. Dom hade inte hittat felet på ett halvår. Det var likströms bromsar på asyncron motorer.
Det tog inte många minuter för mig att konstatera att det var samma fel på alla kontaktorena. Uppbrända kontakter till bromsarna.
Ämnet är låst.
18 apr 2015 20:26 #27 av Anders Svensson

Stefan Ericson skrev: Om jag fel söker på en kontakt, så mäter jag med resistans, och slår till och från många ggr. Om värdet ökar en gång så är det problem.
En behörig elektriker jag känner sedan länge, ringde och ville ha hjälp. Det var en 8 axlig trä maskin. Dom hade inte hittat felet på ett halvår. Det var likströms bromsar på asyncron motorer.
Det tog inte många minuter för mig att konstatera att det var samma fel på alla kontaktorena. Uppbrända kontakter till bromsarna.

Och det har med jordfelsbrytare att göra på vilket sätt?
Eller är den röda tråden den behörige elektrikern och att behöriga elektriker installerar jordfelsbrytare?
Var maskinen byggd av trä också, spännande.

I Sverige är den kränkte kung och den välmenande idioten hans rådgivare.
Ämnet är låst.
18 apr 2015 21:10 #28 av Michell Martic

Stefan Ericson skrev: Michell!
Då kommer jfb att lösa vid 2V spänningsfall över noll kontakten med resistorn.

Garanterad frånkoppling vid 2V, men för lov att frånkoppla vid 1V.

SS 436 40 00, 531.2.1.3
Jordfelsbrytare ska väljas så, och kretsarna ska delas upp så, att den läckström till jord som kan förväntas uppträda under normal drift sannolikt inte kommer att förorsaka utlösning av brytaren.

ANM – Jordfelsbrytare får lösa ut då felströmmen överstiger 50 % av märkutlösningsströmmen.

Dock så gjorde jag ett snyggt diagram i ett tidigare inlägg där jag tyckte att det tydligt framgick vilka villkor som gäller. Men det verkar som att detta va otydligt. Det som styr är inte bara motståndet eftersom motståndet både kopplas parallellt med jordfelsbrytaren samt i serie med anläggningens laster då osymmetri råder. Så motståndet i förbikopplingen måste väljas i relation till belastningsströmmen som passerar jordfelsbrytaren genom neutralledaren, parallellt med motståndet.

Om vi tar en villa så kan belastningsströmmen normalt maximalt vara 25A. Har vi sedan enbart belastning på en fas så kommer vi ha 25A i neutralledaren. Det kommer nog aldrig i praktiken att inträffa, men teoretiskt sätt så är detta det tuffaste scenariot varför vi då beräknar med 25A. Dock så kan en smältsäkring släppa genom en ström på 1,6 gånger sin märkström under upp till en timme utan att den löser. Detta ger oss 40A. Ledararean genom jordfelsbrytaren kan fortfarande förväntas vara 6mm2 och för att förenkla så tänker vi oss att ledararean genom jordfelsbrytaren även motsvarar 6mm2, men i praktiken så är motsvarande ledararea troligtvis lite större. Detta ger dock en marginal på rätt håll i ditt resonemang Stefan. Om vi räknar med den ledarearea som passerar jordfelsbrytaren till att vara ca 1 dm lång så kan vi få fram ett resistansvärde för jordfelsbrytaren med hjälp av kopparns resistivitet.
( 6mm2 * 0,1m * 0,0182Ω/mm2 = 0,01092Ω )
På detta så behöver vi ha fram proportionen till vilken vi ska förhålla oss till.
( 40A / 0,015A = 2666,7 )
Förhållandet är alltså sådant att resistansen genom motståndet måste vara 2700 gånger större än över jordfelsbrytaren för att inte jordfelsbrytaren ska lösa då det inte finns fel.
Detta ger ett motstånd på minst...
( 2666,7 * 0,01092Ω = 29,12Ω )
...29,12Ω.
Troligtvis så är motståndet över resistorn lägre och troligtvis så är belastningsströmmen aldrig så stor. Kör man igång vedklyven (2000W) dock med en startström på 60-70A så blir det problem. Då måste vi ha ett motstånd på minst 51Ω, enligt samma beräkningar som ovan. Dock så skulle nätbolaget inte gilla detta heller! Där gäller max 1,5 gånger mätarsäkringens storlek som startström.

Med beräkningarna enligt ovan så kanske 68Ω inte hade varit så dumt, men du kom fram till det genom att gissa. Jag rekommenderar inte detta ändå. Troligtvis så har man redan några mA som läcker i anläggningen från exempelvis diskmaskin, tvättmaskin, kyl/frys eller dylikt. Och det här med motståndet är enbart för att jordfelsbrytaren ska lösa om den glappar i kontakten för neutralledaren. Misstänker man detta fel så kan jag tycka att den borde bytas oavsett. Det är dessutom ett garantifel.
Följande användare sa tack: Electrum
Ämnet är låst.
18 apr 2015 21:15 - 18 apr 2015 21:17 #29 av Stefan Ericson
Michell!
Haka dig inte på siffror, metoden fungerar och går att räkna om.
Ämnet är låst.
18 apr 2015 21:21 #30 av Stefan Ericson
En trög säkring ska hålla vid 1.4 gånger märkström i en timme och lösa för1.9 ggr märkstöm på en timme.
Ämnet är låst.
18 apr 2015 21:29 #31 av Michell Martic

Stefan Ericson skrev: En trög säkring ska hålla vid 1.4 gånger märkström i en timme och lösa för1.9 ggr märkstöm på en timme.

Njae, du har nog fått det om bakfoten där. Det är 1,5 och 1,9 som gäller, men detta gäller för säkringar på 6 och 10A. För 13A till 63A gäller 1,25 till 1,6. För säkringar från 80A till 160A gäller samma värden fast för en provtid på 2 timmar. För 200A till 400A är provtiden 3 timmar och över 400A så är provtiden 4 timmar. All info finns i IEC 60269.

Stefan Ericson skrev: Michell!
Haka dig inte på siffror, metoden fungerar och går att räkna om.

Jag gillar inte när man gissar, därav alla siffror. Samt att jag föredrar att redovisa hur jag tänkt för då har andra möjligheten att syna mitt resonemang samt rätta till det där jag felar.
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Electrum
Ämnet är låst.
18 apr 2015 21:33 - 18 apr 2015 21:46 #32 av Michell Martic
...och tur är det för om man tittar på mina uträkningar ovan så har jag gjort ett fel. Ett ganska allvarligt fel. se om du kan hitta det! ;) Vårt lägsta motstånd, även vid 70A startström, ska dock vara minst 1,414Ω om jag hade räknat rätt.
Ämnet är låst.
18 apr 2015 21:41 #33 av Stefan Ericson
Michell!
En trög säkring har en metalltråd som tål mer än märkströmmen, och en kula på tråden av en metal som smälter och går in i tråden, pga värme. Det tror jag inte har ändrats.
Ämnet är låst.
18 apr 2015 21:48 #34 av Stefan Ericson
Christer!
I MAS 80 finns inga krav om jfb och inget förbud. Däremot så finns krav om att spänning satta delar ska vara isolerade av ett skydd som måste plockas bort om man ska mäta.
Ämnet är låst.
18 apr 2015 21:52 #35 av Michell Martic
En smältsäkrings smältledare ser likadan ut nu som förr. Det har för övrigt ingenting med saken att göra.

Stefan, du är en mästare på att svara på frågor som inte blivit ställda. Ofta så låter jag mig dras med, men detta va nog sista gången. Tack för mig.
Ämnet är låst.
18 apr 2015 21:59 #36 av Stefan Ericson
Michell!
Jag brukar försöka kolla att jag räknar rätt. Andra får ändra själv.
Ämnet är låst.
19 apr 2015 06:10 #37 av Anders Svensson

Stefan Ericson skrev: Ted!
Du är väl dopad, eller har inte läsglasögonen på. Original frågan var glappande 0 kontakt på alla behöriga elektrikers älskling, en jfb.

Du brukar ju inte vara den som håller dig till originalfrågan direkt....

Men jag är väldigt tveksam att läsglasögon skulle göra nån skillnad alls när man läser dina inlägg.
Med det kanske kan vara så att du skulle behöva ett par av den starkare varianten när du skriver.
För som det är nu får man gissa vad du menar.
Du raljerar över inkompetenta leverantörer och verkar gilla att skriva ner behöriga elektriker.
Detta är såklart ofint, men ska man ändå göra det så bör man ju kunna skriva bättre än en treåring. För svenska är uppenbarligen inte din starka sida.

Jordfelsbrytare borde inte vara alla elektrikers älskling, det borde vara precis allas älskling oavsett yrke, hudfärg eller annat.

I Sverige är den kränkte kung och den välmenande idioten hans rådgivare.
Ämnet är låst.
19 apr 2015 10:02 #38 av Tomas Karlsson
Var nu vettig mot Stefan, han kan måhända slira på olika sätt ibland men nog finns det ok saker från honom också. Skulle för egen del se att fler skriver här på forumet oberoende ev tillkortakommanden både tekniskt och språkligt, är ju dött och ödsligt ofta trots att man ser inloggade användare i raden.
Ämnet är låst.
19 apr 2015 17:22 #39 av Stefan Ericson
Nu fins det 3 alternativ.
1 MAS80.
Där alla blank ledare isoleras.
2 Jag som anser att jfb skall användas med gulgrön. Mitt elverk med byggcentral och jfb utan jordspett och på gummi hjul inte kan dra ström genom en människa. Vid fel.
3 Esäkerhetverkets och behöriga elektrikers tro att elstängsler är bäst.
Ämnet är låst.
19 apr 2015 18:11 #40 av Bo Siltberg
Jag har raderat några inlägg som inte anstår vuxna personer. Det går att ha överinseende med att Stefan har svårt att uttrycka sig och ter sig allmänt virrig.
Vi kommer även att antingen äntligen få veta vad MAS80 är för något, eller aldrig få höra det ordet igen.
Följande användare sa tack: Rikard Ågren
Ämnet är låst.
Sidan laddades på: 0.061 sekunder

Senaste foruminlägg