- Tack mottaget: 68
Fluxio
Elbranschens mötesplats
*LOL*Michell Andersson skrev: 15mA beräknas genom att multiplicera 30mA med 0,5 (50%).
Och det har med jordfelsbrytare att göra på vilket sätt?Stefan Ericson skrev: Om jag fel söker på en kontakt, så mäter jag med resistans, och slår till och från många ggr. Om värdet ökar en gång så är det problem.
En behörig elektriker jag känner sedan länge, ringde och ville ha hjälp. Det var en 8 axlig trä maskin. Dom hade inte hittat felet på ett halvår. Det var likströms bromsar på asyncron motorer.
Det tog inte många minuter för mig att konstatera att det var samma fel på alla kontaktorena. Uppbrända kontakter till bromsarna.
Garanterad frånkoppling vid 2V, men för lov att frånkoppla vid 1V.Stefan Ericson skrev: Michell!
Då kommer jfb att lösa vid 2V spänningsfall över noll kontakten med resistorn.
Dock så gjorde jag ett snyggt diagram i ett tidigare inlägg där jag tyckte att det tydligt framgick vilka villkor som gäller. Men det verkar som att detta va otydligt. Det som styr är inte bara motståndet eftersom motståndet både kopplas parallellt med jordfelsbrytaren samt i serie med anläggningens laster då osymmetri råder. Så motståndet i förbikopplingen måste väljas i relation till belastningsströmmen som passerar jordfelsbrytaren genom neutralledaren, parallellt med motståndet.SS 436 40 00, 531.2.1.3
Jordfelsbrytare ska väljas så, och kretsarna ska delas upp så, att den läckström till jord som kan förväntas uppträda under normal drift sannolikt inte kommer att förorsaka utlösning av brytaren.
ANM – Jordfelsbrytare får lösa ut då felströmmen överstiger 50 % av märkutlösningsströmmen.
Njae, du har nog fått det om bakfoten där. Det är 1,5 och 1,9 som gäller, men detta gäller för säkringar på 6 och 10A. För 13A till 63A gäller 1,25 till 1,6. För säkringar från 80A till 160A gäller samma värden fast för en provtid på 2 timmar. För 200A till 400A är provtiden 3 timmar och över 400A så är provtiden 4 timmar. All info finns i IEC 60269.Stefan Ericson skrev: En trög säkring ska hålla vid 1.4 gånger märkström i en timme och lösa för1.9 ggr märkstöm på en timme.
Jag gillar inte när man gissar, därav alla siffror. Samt att jag föredrar att redovisa hur jag tänkt för då har andra möjligheten att syna mitt resonemang samt rätta till det där jag felar.Stefan Ericson skrev: Michell!
Haka dig inte på siffror, metoden fungerar och går att räkna om.
Du brukar ju inte vara den som håller dig till originalfrågan direkt....Stefan Ericson skrev: Ted!
Du är väl dopad, eller har inte läsglasögonen på. Original frågan var glappande 0 kontakt på alla behöriga elektrikers älskling, en jfb.