Hittade ett uttag där det inte var någon spänning fram. Enligt gruppschemat ska uttaget ligga på säkring 7 (10A).
Men röret från uttaget går direkt in i centralen. Vill ni skjuta mig om jag säger att jag vill koppla in fasen (1,5mm2) från uttaget tillsammans med den befintliga kabeln (1,5mm2) som redan sitter i hissanslutningen på min säkring 7?
Blir det något problem om jag då också kopplar in nollan på nollskenan och jorden på jordskenan då det redan är anslutet från de båda skenorna till den befintliga fasskenan?
Jesper skrev: Vill ni skjuta mig om jag säger att jag vill koppla in fasen (1,5mm2) från uttaget tillsammans med den befintliga kabeln (1,5mm2) som redan sitter i hissanslutningen på min säkring 7?
Ellagstiftningen medger inte "skjutning" som straff, endast böter eller fängelse i högst ett år. Det är dock sannolikt att du inte kommer att dömas för denna handling om du i övrigt gör arbetet på ett fackmannamässigt sätt. Det finns i vart fall inget förbud mot att lägga två ledare på en dvärgbrytare i en central. De flesta dvärgbrytare är också godkända för detta. Mig veterligen så är däremot inte N- och PE-anslutningar godkända för mer än en ledare per anslutning. Det finns också elfara med att lägga två N- eller PE-ledare under samma förbindning om dessa tillhör olika grupper. Så med endast en ledare under varje N- och PE-skruv och två ledare på dvärgbrytaren så bör det kunna fungera rättsligt. Om du inte har egen behörighet så bör du väl stämma av detta med den elinstallatör som för detta arbete har dig under sitt överinseende.
Ellagstiftningen medger inte "skjutning" som straff, endast böter eller fängelse i högst ett år. Det är dock sannolikt att du inte kommer att dömas för denna handling om du i övrigt gör arbetet på ett fackmannamässigt sätt. Det finns i vart fall inget förbud mot att lägga två ledare på en dvärgbrytare i en central. De flesta dvärgbrytare är också godkända för detta. Mig veterligen så är däremot inte N- och PE-anslutningar godkända för mer än en ledare per anslutning. Det finns också elfara med att lägga två N- eller PE-ledare under samma förbindning om dessa tillhör olika grupper. Så med endast en ledare under varje N- och PE-skruv och två ledare på dvärgbrytaren så bör det kunna fungera rättsligt. Om du inte har egen behörighet så bör du väl stämma av detta med den elinstallatör som för detta arbete har dig under sitt överinseende.
Haha, tur att jag får leva då. Det är absolut inte så att jag sätter de under samma skruv. Men det blir ju fortfarande två nollor (på olika skruvar) och jordar som går från centralen och som då hör ihop på något sätt med en dvärgbrytare, hoppas du förstår.
Jag har tvinnat ihop fk kablarna och sätt till att de sitter ordentligt genom att dra. Har mätt och även testat jorden i uttaget och allting fungerar som det ska. Men om man vill göra det rätt för sig kanske jag ska sätta in en ny 10A säkring alternativt byta ut min 20A reserv.
Problemet där är dock att jordfelsbrytaren och dvärgbrytarna är av märket merlin gerin och de verkar inte gå att få tag på i vanliga grossister. Går det bra att blanda med t.ex en Hager 10A?
Inspektera gärna din anslutning på dvärgen efter nån vecka. Troligen kommer du inte att finna att ledarna är lika fint tvinnade när du lossar på förbandet. Det kan t.o.m. finnas risk för glapp med tiden, och skadade kardeler. Bättre att lägga dem otvinnade bredvid varandra under hissklämman. Jag provade för skojs skull en FK 1.5 och en RK 6 under samma hissklämma, otvinnade och bredvid varandra med gott resultat.
Min erfarenhet säger att du inte ska tvinna, av den anledning som Bo skriver. Tvinnar du och vridningen går upp, vilket den garanterat gör med tiden, så sitter trådarna löst helt plötsligt.
När jag säger erfarenhet så menar jag att jag gjort så och det vart inte kul när det blev glapp.
Kör du otvinnat får du dessutom en, marginellt men ändå, större kontaktyta och det vill vi ju ha! :tummeupp:
Ja men tack killar, då blir det till att lägga dem bredvid varandra otvinnade.
Men hur var det här med blandning av olika fabrikat på dvärgbrytarna? Om jag kan blanda så kan ju uttaget få en egen säkring :klapp:
Ett möjligt sätt att komma runt problemet kan väl vara att stoppa in bägge ledarna i en ändhylsa som man pressar med korrekt tång, och sedan skruvar fast ändhylsan i dvärgbrytarens klämma.
Det finns för övrigt mycket "märkesmystik" eller, om man vill tala utrikiska, "badge engineering" bland dvärgbrytare och annan normcentralmateriel, det är inget ovanligt att man träffar på apparater med helt olika firmamärken påstämplade som ändå helt klart är identiska hur noga man än granskar dem, till och med gjutfelen i plastdetaljerna!
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Jesper skrev: Problemet där är dock att jordfelsbrytaren och dvärgbrytarna är av märket merlin gerin och de verkar inte gå att få tag på i vanliga grossister. Går det bra att blanda med t.ex en Hager 10A?
Jesper skrev: Problemet där är dock att jordfelsbrytaren och dvärgbrytarna är av märket merlin gerin och de verkar inte gå att få tag på i vanliga grossister. Går det bra att blanda med t.ex en Hager 10A?
Tack.
Testa att söka efter Schneider
Fick höra att Schneider köpt upp Merlin och att de är likadana.
Så idag bytte jag min oanvända 20A till en 10A. Nu kan jag dessutom köra tungt då uttaget är ensamt på den säkringen. Tack alla för hjälpen. Ska aldrig mer tvinna
Okey. Säkert det enklaste och det billigaste. Problemet är ur världen och man gå vidare.
Baksidan av det hela att besiktningsmannen nu "fått rätt" och kommer att fortsätta att ge anmärkningar på detta utförande.
Det händer ju ibland att besiktningsmän ger anmärkning på något som dom tycker borde vara på ett visst sätt, men inte alltid dom har stöd för att det verkligen måste va så.
Det händer att jag upptäcker brister i besiktningsprotokoll som saknar stöd i föreskrifter. Då finns möjligheten att ansöka om förändring av protokoll hos Elektriska Nämnden. Efter någon dag är protokollet förändrat....
Okey. Säkert det enklaste och det billigaste. Problemet är ur världen och man gå vidare.
Baksidan av det hela att besiktningsmannen nu "fått rätt" och kommer att fortsätta att ge anmärkningar på detta utförande.
Ja fast lite kan jag hålla med han. Detta var en slutbesiktning på ett nybygge. En besiktningsman på en sådan besiktning kontrollerar ju främst att beställaren fått det de beställt. På en ny anläggning ska det inte behöva förekomma sådana här "nödlösningar" tycker jag.
Nu hörde i och för sig bägge matningarna till samma rum och det var ritat på detta sätt av nån okänd anledning. (konsulter har ju aldrig fel )
Vid ett nybygge håller även jag på besiktningsmannen, men jag tycker samtidigt att det kan vara helt ok att lägga två ledare under samma dvärg om behovet uppstår vid ombyggnad. (inte mitt förstaval men detta har hänt några ggr)
Läste en gammal rapport från elsäkerhetsverket.
Det är den om när de granskade elinstallatörer senast (det gör de kontinuerligt, men detta va ett projekt).
Sist i rapporten står de vanligaste anmärkningarna som de stötte på. Bland dessa så är det markerat att två utgående ledare från samma säkring är anmärkt. Det står inte vad det grundas på, men om verket själv bedömer det så, så är det kanske inte konstigt att besiktningsmännen gör det.
De går ju utbildningar kontinuerligt hos BSF där de får lära sig vad de ska slå ner på. Ena året är det jordfel, nästa år något annat. Man verkligen märker vad de talat om på sin utbildning år för år.