Led till altan

04 mar 2015 20:17 #1 av Martin
Led till altan skapades av Martin
Tja.

Söker efter några led som är utanpåliggande och som passar bra till att belysa upp en äldre altan. Det är 7 fönster på 1x1m och höjd från mark till underslag är runt en 2,5-3m.
Det går att fälla in dessa här men då syns de på insidan och tanken är att ha på ena kortsidan även och där går det inte att fälla in. Så antar att det är smidigare att köra utanpåliggande på alla.

Serie koppling är nog smidigast.
Några bra förslag på några led som kan passa? Grått/vitt hus/altan från 70 talet.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 mar 2015 20:32 #2 av Lars Blomkvist
Svar från Lars Blomkvist i ämnet Led till altan
Bilder hade underlättat.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 mar 2015 18:19 - 08 mar 2015 18:21 #3 av Martin
Svar från Martin i ämnet Led till altan
Då kastar vi upp lite bilder då xD

Jag har iaf kommit fram till att jag inte kan räkna.
Men tanken var att ha en ljuskälla över varje fönster på långsidan. Ska man även ha på kortsidan även fast att det blir högre höjdskillnad där? På andra kortsidan finns bara ett fönster och två dörrar som tar upp merparten av resterande yta.

På kortsidan går det inte att fälla in. Eller det går 4cm men sen kommer taket diktan.
På långsidan går det att fälla in men då syns det från insidan av altanen då underslaget inte är täckt från insidan.
Det skulle gå att fälla in de på långsidan men då får inte armaturen sticka upp mer än 2cm.

Hur ska man göra med kabelinstallationen.
Val av kabel. dosor, kabelkanal?






42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 mar 2015 21:51 #4 av Johan
Svar från Johan i ämnet Led till altan
Var är altanen? ;-)
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 mar 2015 06:17 #5 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Led till altan
Varför syns dom om du fäller in på långsidan? Är insidan av den inbyggda takfoten synlig innifrån? :blink:

Jag tycker nog att det verkar bra enklast att bara fälla in en rad på 5st längs långsidan, så varför vill du även ha spottar på kortsidan?

Om du ska ha en smalstrålande eller bredstrålande LED och ljusflöde bestäms lite efter vad du är ute efter, och vilken effekter du söker.

En smalstrålande ger mer av visuella effekter, kan ofta väljas lite svagare. En bredstrålande ger mer nyttoljus, framförallt ut mot gräsmattan.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 mar 2015 15:55 #6 av Martin
Svar från Martin i ämnet Led till altan
Det går ju givetvis att fälla in de på långsidan.

Det är svårt att förklara utan att ha en bild. Vilket jag saknar just nu.
Men det är så att väggen inte löper ända upp mot taket utan 20cm ner så kommer underslaget som möter väggen och då är det ett utrymme in där som syns. Man ser det inte om man står inne på altanen utan det är egentligen när man står inne i huset och tittar ut som man ser över detta utrymme. Så att ha några armaturer som sticker upp 5-10cm och med kablar som spretar det är bara inte snyggt.

Min tanke var främst att belysa upp långsidan. Kortsidan kanske blir för mycket isf.
Eller ska man satsa på någon annan form av belysning? Upp/ner ljus? Markspottar?

Några förslag? Varken gräsmattan eller rabatten ser ju inget vidare ut just nu iaf.

Just denna mörka gråa färg slukar ju ljus dessutom.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 mar 2015 16:13 #7 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Led till altan
Finns det ingen möjlighet att bygga för detta på insidan? Alternativt bygger du på med vita brädor på utsidan undertill så du får en låda längs med hela långsidan som du fäller in spottarna i kanske. Ser ut som att det kan finnas plats till det...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 mar 2015 19:16 #8 av Martin
Svar från Martin i ämnet Led till altan
Visst finns det plats på insidan.

Dock så syns det på insidan isf om man står i trappen eller inne i huset.
Det går ju sätta igen detta men det kommer då bli mörkare på altanen och dessutom så blir det svårt att få det snyggt då det är stående panel på insidan och att lappa ihop det blir varken snyggt eller bra.

Att bygga en låda undertill blir helgalet. Så bygger man bara inte. Sen kommer de se konstigt ut om ena underslaget har olika höjd än vad det är på förråd, hus och delar av altanen isf.

Hade man tänkt på detta för 2-3 år sedan innan man bytte tak och målade insidan på altanen så hade det ju gått att lossa lite brädor och dragit ner lite rör till smygen på fönstren och fått lite mys belysning där.


Men som jag frågade innan. Ingen som har något annat förslag på att få lite effekt / mys belysning på altanen. Strålkastare? upp/ner ljus? Markspottar?
Det är ju lite trixigt att få det bra på ett gammalt hus utan att det blir rymdskepp över det hela.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 mar 2015 19:33 #9 av Robin Strandberg
Svar från Robin Strandberg i ämnet Led till altan
2st markspottar med spett längs långsidan på uterummet och utanpåliggande spott i husets takfot. Tegel och ojämna ytor är i regel roligare att belysa än en träfasad.

Hidealite har en prisvärd serie Spot-it som finns både för mark och utp.
www.hidealite.se/Produkter/Utomhus/Mark_...ml?variantId=1230446

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 mar 2015 01:08 #10 av Dwight
Svar från Dwight i ämnet Led till altan
Har vid ett tillfälle använt Designlights variant som liknande dessa i ett inglasat uterum med utanpåliggande installation. www.malmbergs.com/m_item.aspx?item=9974000

TKK klamrade ett vitt vp 12 mellan dem och fick plats att koppla med fiskögon i koppen (fick karva lite i träet på nåt ställe för att få plats). Blev riktigt bra. Ska också erkänna att jag kör med Malmbergs-leden som jag länkade till infällt i takfoten hemma. Vet att den ej är för utomhusbruk, men för det priset så var jag tvungen att testa. Funkar hur bra som helst även efter några vintrar B)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 mar 2015 12:03 #11 av Lars Blomkvist
Svar från Lars Blomkvist i ämnet Led till altan
I stället för att fokusera på installationslösningar så tänk först vad syftet med belysningen ska vara?
Din tanke var främst att belysa upp långsidan men glasrutor är svåra att belysa :lol:

Är det buskarna som ska belysas så är det viktigt att det är bra färgåtergivning som Malmbergspuckarna knappast kan ge. Använder du dessutom spottar i tak så får du en jämn belysning över alla buskar och det blir inte särskilt spännande.

Pollare eller markspottar skulle jag föredra med tanke på att det är ett helt glasparti. Kanske några nedåtriktade armaturer under fönstret skulle funka?

Bifogar en bild där vi körde Hide a lite armaturer på väggen. på "berget" så la vi en ledlist. Altanpuckarna ville kunden ha men tycker själv detta bara ser ut som en flygplats :)



Den som inte söker finner inga svar :) ibland
Bilagor:
Följande användare sa tack: Michell Martic, Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 mar 2015 19:27 #12 av Martin
Svar från Martin i ämnet Led till altan


Så ser det ut på insidan. lite lättare att förklara hur taket "går ut" där och då är det inte smidigt att fälla in något då det syns isf.

Obs jag har byt ut de gamla ostarna mot lite roligare armaturer xD

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.111 sekunder

Senaste foruminlägg