Belysning i bastu

01 feb 2013 18:28 #1 av Mikael Dalåsen
Någon som har någon bra belysning att rekommendera i en bastu?

Kunden är inne på fiber, men blev osäker då det kostar en hel del.
Det är ju lite krav i bastun...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 feb 2013 19:55 #2 av Marcus Lundström
Svar från Marcus Lundström i ämnet Belysning i bastu
Vanliga bastulampor är väl trevliga?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 feb 2013 20:29 #3 av Mikael Dalåsen
Svar från Mikael Dalåsen i ämnet Belysning i bastu
Lite tråkigt...Ska se modernt ut

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 feb 2013 22:45 #4 av Lars Sundbom
Svar från Lars Sundbom i ämnet Belysning i bastu
Fiber är inte alls dåligt förslag i en bastu. Annars kan jag rekommendera en "belysningslist" som bl a HideALite har i sitt sortiment med spollampor. Monteras under laven bakom en krönlist och slår ljuset snyggt. Annars är faktiskt inte vanliga bastuarmaturer för hörnmontage så illa. Styr de via dimmer så blir det kanon!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 feb 2013 08:12 #5 av Martin
Svar från Martin i ämnet Belysning i bastu
Gjorde en bastu för ett par år sedan. Dock inget med fiber utan med några småleds.

Satte De i taket i ett mönster där man satt och även ett par som lyste uppåt från bänken man satt på i bakkant i "räcket" kan man säga. Blev Helt okey faktiskt. En Dörr i Glas och ett par spottar i taket utanför gjorde väl sitt.

Var med och hjälpte till med en annan bastu på ett företag. Fick aldrig se den färdiga lösningen dock men där skulle det endast vara fiber och enligt mig så kan det ha varit väldigt mörkt där.

Annars förespråkar även jag en riktigt belysning i 1-2 hörn. IBland vill man väl ha mysstämning och ibland lite bättre ljus.

Givetvis ska allting kunna gå att tända separat alt dimras om det behövs.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 feb 2013 09:07 #6 av Alexander N
Svar från Alexander N i ämnet Belysning i bastu
Har väl egentligen inte så mycket att tillägga. Det jag har gjort är att montera ljuslister under lavarna och satt fiber i taket.

Ljus under lavarna anser jag vara ett måste, fiber blir dyrt men är inte det ett problem så är det helt klart värt det. Annars räcker det faktiskt att bara ha ljuset från ljuslisterna om man inte vill ha fiber eller bastuarmaturer. Kolla på lite armaturer först dock, man kan allt få det att se lite modernare ut, här är två jag hitta lite snabbt:

Hörn
Vägg

Och som sagts tidigare, ALLT via dimmer :tummeupp:


PS. Martin: Vad var det för LED för bastumontage? Trodde alla led gick sönder vid typ 65C?
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 feb 2013 10:23 #7 av Daniel Gustafsson Furn
Brukar använda denna list i basu.

BLP Listen

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 feb 2013 17:32 #8 av Lars Sundbom
Svar från Lars Sundbom i ämnet Belysning i bastu
Optolux har ett LED-kit avsett för bastumiljö. Om brinntiden är ca 40 000 timmar vid goda förhållanden och detta sjunker till kanske 15 000 timmar i bastumiljö så må det väl vara hänt. Det motsvarar ju 7500 bastubad om två timmar vardera så.... kanske inget problem egentligen även om jag är skeptisk i grunden till LED i bastu.

www.optolux.se/undermeny/produkter/highl...a/highline_sauna.pdf

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.052 sekunder

Senaste foruminlägg