Dubbelt lamputtag för takdosa (med krok)

03 aug 2011 19:48 #1 av Ronnie Lidström
Har mig veterligen inte funnits tidigare. Dubbelt jordat lamputtag för tak med krok. Har bara sett för vägg samt "kronuttag" för tag.

Ganska smart lösning. Detta är ett vanligt enkelt lamputtag som man kan omvandla till ett dubbeluttag genom att klicka i en till "insats"

Lamputtag Ensto AKK13J E:1895843
Extra uttag Ensto AKL3 E:1895863

Detta kanske inte är en nyhet, men första gången jag ser den iaf

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 aug 2011 19:55 #2 av Patrik Hedlund
Aha!
Jag såg faktiskt ett sådant uttag på hyllan på Solar idag när jag svepte förbi med blicken lite snabbt. Minns att jag tänkte att det där takuttaget hade jag aldrig sett förut, men rundade kanter och högblank plast. Men Ensto kanske redan har haft ett sådant förut, fast "vanligt" bara att jag inte sett det?

//Patrik

Fil bilaga:

Serviceelektriker som sysslar med KNX och annat kul!

23 jan 2012 22:32 #3 av Thomas Hausel
Ensto, trodde det var ABB grejer...
Har funnits många år, gjorde en "specialgrej" åt en arkitekt för säkert 5-7 år sedan, finns även en utvändig ram att komplettera med!
I övrigt ett fantastisk lamputtag om man använder mycket dosdimrar, mycket lättare att pilla in alla kablar eller att bara skjuta in dimmern över bygeln som man skruvar fast i dosans gängor... Stort plus, bara en ynka liten skruv som håller i locket.
Grymt smidigt att kunna koppla även takuttag även om det är omålat, för sånt händer ju :whistle:

24 jan 2012 06:36 #4 av Stefan Lidman
Ensto Busch Jaeger köptes för några år sen av ABB, det vill säga delen som säljer installationsmateriel och det var en helt naturlig utveckling.
De två företagen har en lång relation genom att ABB varit delägare i Ensto Busch-Jaeger på den nordiska marknaden i 28 år.

Här kan du läsa mer om lamputtaget och andra ABB-produkter.

www.installationsprodukter.se/catalog/13...g%20AKK13J_SWE1.html

www.installationsprodukter.se/

Sidan laddades på: 0.144 sekunder

Från Facebook-gruppen