Heter det bult eller skruv?

05 okt 2015 19:03 - 05 okt 2015 19:05 #1 av Ronnie Lidström
Det råder lite olika uppfattning om detta..

För mig är BULT nånting man kan sätta en mutter på, allt annat är skruv ;)

Men jag tror att denna definition egentligen är fel.. Hur säger ni? Var drar ni gränsen mellan bult och skruv?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 okt 2015 19:13 #2 av Johan
Svar från Johan i ämnet Heter det bult eller skruv?
Tänker likadant som du... Men vet inte om det är rätt eller fel. Tror alla jag jobbar med också tänker så.

05 okt 2015 19:36 - 05 okt 2015 19:39 #3 av Michell Martic
Sällan viktigare frågor varit uppe i forumet för den här frågan kan nästan skapa lika mycket osämja i byggboden som en diskussion om vilka regler som gäller i rondeller.

Kan man skruva fast den så är det en skruv. Om man bultar fast den är det en bult. Krasst så innebär detta att om det finns gängor på den så är det en skruv, även om det råkar vara maskingängor för muttrar.

Sen brukar väl de flesta kalla muttergängade skruv för bult.

Förresten, på tal om rondeller; Slå vad om att snickarjäveln tycker att det är okej att köra rakt fram i rondellen trots att han ligger i vänsterfilen. Slår aldrig fel! Blir så förrrrbannnnnnnad!
Följande användare sa tack: Electrum

05 okt 2015 19:39 #4 av Gunnar Stenquist
Hej
Jag har fått lära mig på senare tid att allt som är gängat är skruv. Bultar är släta det jag trodde hette Nit alltså.
Bosse Bildoktorn har redogjort för det här Radio någon gång
Mvh Gunnar
Följande användare sa tack: Michell Martic

05 okt 2015 19:44 #5 av Mikael Dalåsen
Skruv
Bult

Jag tänker att som andra här skrivit att en skruv är något man skruvar fast saker med, utan mutter, men även mindre skruv som man kan sätta mutter på, en bult blir det från M8 och uppåt.

Men ovan är länkarna till vad det står i Wikipedia.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

05 okt 2015 19:55 #6 av Martin
Svar från Martin i ämnet Heter det bult eller skruv?
Tycker nog att allt som har 6 kant skalle, Insex, torx mm (ej spårskruv eller stjärnskruv) är en bult då det oftast är fina gängor som man kan dra fast i muttrar eller i gängade hål.

Vad är egentligen en Dosskruv för något? Skruv enligt mig iaf.

42

05 okt 2015 20:03 - 13 jun 2016 16:59 #7 av Borttagen användare
Följande användare sa tack: Electrum

05 okt 2015 20:11 #8 av Stefan Ericson
Jag anser nog att skruvar med M eller tum gänga, kan klassas som bult. Mindre kallas dock för M4, M5 och så vidare.
Trall skruv brukara ha torx skalle.
Men men i branchen pratas det om maskin skruv 12.9 kvalitet till skillnad mot 8.8, som är blöt skruv och ska inte vara i en verkstad. Även en M24 kallas då för skruv.

05 okt 2015 20:30 #9 av Torbjörn Forsman
Om man ska vara formellt korrekt (och lyssna på vad TNC och diverse standardiseringsorganisationer säger) så har väl allt som är gängat kallats för skruv sedan någon gång på 60-talet.
Bult är idag ogängade saker - t ex kolvbult, spindelbult, slagbult.
Förr hände det att stångmaterial som var tänkt som svarvämne kallades bult.

Förr i tiden fanns det minst tre olika åsikter om vad som var skruv eller bult, då beträffande maskingängade saker..
Enligt den ena åsikten blev det bult över en viss dimension (kanske 1/4" eller 5/16"), allt därunder var skruv.
Enligt den andra åsikten var bult sådant som var avsett att sättas ihop med en mutter, medan skruv hörde hemma i gängade hål.
Enligt den tredje åsikten var skruv helgängad medan bult hade ett ogängat stycke närmast skallen.

Träskruv, plåtskruv mm har vad jag vet aldrig kallats bult, oavsett dimension.

När det gäller hållfasthetsklasser så finns det ibland goda skäl till att använda t ex 8.8 och inte en högre klass. 8.8 är den högsta hållfasthetsklass som utan vidare kan elförzinkas eller förses med andra galvaniska ytbeläggningar. Skruvar med högre hållfasthetsklass (högre kolhalt i stålet) blir spröda (s k vätesprödhet) vid förzinkning, det går att ta bort vätesprödheten men det är en mycket dyr process.
Ett skruvförband håller bäst om skruven och muttern (eller det gängade hålet) har samma hållfasthetsklass. Och de flesta material det är aktuellt att gänga hål i, motsvarar ungefär 8.8 eller är ännu mjukare.

Rostfri skruv ska man passa sig lite extra för, även om den kan ha ganska bra hållfasthetsklass så skär gängorna lätt ihop om man drar sådana skruvförband hårt. Dessutom är rostfritt lite opålitligt när det gäller sprickor och utmattning, så erfarna konstruktörer vågar inte utnyttja hela hållfastheten hos en rostfri skruv och ofta anger man låga åtdragningsmoment, lägre än för en vanlig 8.8 av samma dimension.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Marcus

05 okt 2015 20:55 #10 av Electrum
En skruv har gängor och en bult eller nit är utan gängor - så enkelt är det faktiskt.

Trots detta brukar jag kalla skruv med sexkantsskalle för bult, fast det är fel. :)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Sidan laddades på: 0.041 sekunder