Utförande av kontinuitetsmätning

04 sep 2011 19:38 #1 av Bo Siltberg
Varför använder man en separat mätledare ända från centralen vid kontinuitetsmätning av skyddsjorden?
Så gör man, men frågan slog mig nu varför, och jag hittar inga krav.
Man skulle väl lika gärna kunna mäta mellan skyddsjord och neutral i t.ex uttag, speciellt som det inte heller verkar finnas krav längre på att ohmmäta, utan att en "summring" räcker.
Genom att lågohmmäta mellan skyddsjord och neutral så kan man ju faktiskt verifiera att N och PE är två separata ledare hela vägen (vilket man i.o.f.s redan borde veta).

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 sep 2011 19:43 - 04 sep 2011 19:47 #2 av Ronnie Lidström
Verifierar ju inte att det är jord. Kan ju vara två noll-ledare :side:

Och ska man göra så måste du ju först ta reda på vilken som är fas och nolla.. Och hur vet du att jord är jord och inte nolla? Alltså att jord och nolla är omkastade.

Då man ska kontinuitetsmäta jorden så ska man också koppla bort nollan/slå av JFB. För att säkerställa att jord är jord och inte nolla.

Sen är det är ju inte bara jordbleck på uttag man ska mäta.

Hur gör du då för att mäta att ledande jordade föremål har jord? Tex värmepanna, vvb, spis, kyl, frys, micro, vissa armaturer osv. På dessa är det väldigt jobbigt att komma åt nollan.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 sep 2011 19:46 #3 av Mats Persson
Men N ledaren frånskiljer man ju vid kontinuitetsmätning för att vara säkert på att inte N ledaren ligger på jordskruven. Eller hur menar du?

Sen brukar ivarje fall jag fuska lite och kontinuitetsmäta tex ett uttag, sen kan jag byta punkt från centralen till just det uttaget som jag testat om annläggningen är så stor så inte kabeln räcker hela vägen från central till uttag längst bort.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 sep 2011 19:49 #4 av Ronnie Lidström
Hade ju dock varit väldigt bra om man slapp springa runt med denna tråd.

Du får uppfinna nåt så man slipper Bo. Jag lovar att köpa :stubben:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 sep 2011 19:53 #5 av Rikard Ågren
Borde väl gå att lösa trådlöst om någon ids

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 sep 2011 19:56 #6 av Mats Persson
Jag också :)

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 sep 2011 20:48 #7 av Bo Siltberg
Jo, men har man nyss installerat gruppen så vet man ju att man inte fuskat :unsure:
Återstår att kontrollera att man inte gjort någon grov miss med brott på PE eller kontakt mellan N och PE, och det tycker jag man borde kunna göra genom att ohmmäta mellan N och PE.
För grova missar att man förväxlar PE och N eller drar 2 st N från centralen gör man väl inte :whistle:
Det kan man kontrollera efter spänningssättning genom den vanliga uttagskontrollen.

Kanske borde sova på saken innan jag börjar praktisera denna förenklade kontinuitetsmätning...
Handlar det om fast installerad materiel och anslutningsdosor som saknar nolla så är det ju enklare att gå omkring med en mätledare. Jag börjar dock trött på att nysta ut mätledarhärvan varje gång...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 sep 2011 04:24 #8 av Mats Persson
Ja det är ju just det som kan hända att man råkar förväxla PE och N.. Även om det är nyinstallerat..

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 sep 2011 08:56 #9 av Bo Siltberg
Har det hänt att ni lyckats förväxla PE och N utan att upptäcka det vid den visuella inspektion utan först vid kontinuitetsmätningen?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 sep 2011 17:33 #10 av Mats Persson
Det har inte hänt mig, men sånt händer... :)
Sätter man många uttag så går det på rutin, det är då felen kommer.. Klassikern att koppla på x:en i ett eljo uttag har nog alla råkat ut för? Det skulle inte heller kunna hända om utaför sin egenkontroll ordentligt.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 sep 2011 18:41 #11 av Rikard Ågren
Jag skulle inte vilja driftsätta en anläggning där flera montörer och lärlingar varit och jobbat utan att göra en ordentligt kontinuitetsmätning först.

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 sep 2011 18:50 - 06 sep 2011 18:51 #12 av Patrik Hedlund

Mats Persson skrev: Klassikern att koppla på x:en i ett eljo uttag har nog alla råkat ut för?

Även fast än jag inte kan komma på något specifikt tillfälle så har det säkert hänt. En liknande sak som jag däremot minns var att jag hade en låda med 2vägsuttag och några med separat brunntänding. Tog av misstag ett med sep. brunntänding då och upptäckte vid funktionsprovning att bara en brunn funkade.

Självkontroll är jätteviktigt och det har jag framförallt lärt mig sedan jag rustade den där kåken jag la upp bilder på.
Hade gjort tre missar där, dels denna med brunntändingen, dels en kronbrytare som tände fel lampa, dels ett uttag som saknade skyddsjord och nolla. Två tampar som låg längst in i en dosa bakom ett fönsterlamputtag som blivit glömda.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 sep 2011 18:56 #13 av Mats Persson
Imponerad över att du märkte det med sep brunntändning, kollar du alltid båda brunnarna på ett uttag?

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 sep 2011 19:16 #14 av Marcus Lundström
Om man råkar förväxla jord och noll så lär man få reda på det ganska snart eftersom jordfelsbrytaren löser så fort man kopplar in någon last. Det hinner alltså aldrig bli en farlig situation. (Såvida det finns jordfelsbrytare, vilket det väl gör vid nyinstallation?)

Samma fenomen gäller ju för isolationsmätning. Finns det isolationsfel i anläggningen så kommer jordfelsbrytaren att lösa ut. Varför ska man då kontrollmäta?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 sep 2011 19:17 #15 av Patrik Hedlund

Mats Persson skrev: Imponerad över att du märkte det med sep brunntändning, kollar du alltid båda brunnarna på ett uttag?

Nja, det är väl lite till och från, men då gjorde jag det i alla fall. :stubben:

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 sep 2011 19:48 #16 av Mats Persson

Marcus Lundström skrev: Samma fenomen gäller ju för isolationsmätning. Finns det isolationsfel i anläggningen så kommer jordfelsbrytaren att lösa ut. Varför ska man då kontrollmäta?


Gäller det även kontinuitetstestet? Hoppas inte, för det är ett av de viktigaste testen vi har...
Om du kopplar fel på jord nolla märker JFBn det, men den märker INTE om det helt saknas jord.. Jätteviktigt att testa.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 sep 2011 14:25 #17 av Marcus Lundström
Jag gör iaf. alltid en vanlig kontrollmätning med stickosett, installationsprovaren eller spänningsprovaren. Då ser man ju om det saknas jord.

Instämmer att kontunitetstestet är den viktigaste egenkontrollen men samtidigt ifrågasätter jag om man konsekvent ska, eller behöver göra det tidskrävande och besvärliga kontinutetstestet med provledning. Det heter ju att egenkontrollen ska göras i betryggande omfattning och installatören ska vara tillräckligt erfaren och ansvarsfull att veta när man ska göra det och när man kan frångå kontunitetstest och istället betrygga jordanslutning på annat sätt. Som tex. okulärt kombinerat med spänningsprovning.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 sep 2011 18:00 #18 av Bo Siltberg
Jag har hittat ett skäl som man nog kan påstå kräver att skyddsjorden kontrolleras innan spänningssättning.

ELSÄK-FS 2008:1

2 kap, 2 § Innan en ny, ändrad eller utvidgad starkströmsanläggning tas i bruk, ska den kontrolleras så att den uppfyller god elsäkerhetsteknisk praxis. En anläggning anses som tagen i bruk när den är spänningssatt med sådan spänning, strömstyrka eller frekvens som kan vara farlig för person eller egendom. Detta gäller även om den har spänningssatts tillfälligt t.ex. för provdrift.

Och enbart en inspektion kan vi också avfärda. Så givetvis ska skyddsjorden kontrollmätas innan spänningssättning. Det har aldrig varit tal om annat.

Vad tråden handlar om är ifall det går att ohmmäta den mellan skyddsjord och neutral i uttag och andra punkter där N finns tillgänglig. Detta under förutsättning att man gjort sedvanlig inspektion först.

Om mätpunkten ligger väldigt illa till som gör det omöjligt att dra en mätledning från centralen så måste man ju få använda andra ledare som mätledare från centralen, t.ex en fasledare i matande kabel eller vad som finns tillgängligt (efter lite omkopplingar i centralen). Så varför skulle man inte få använda N-ledaren?

Man måste först kontrollera att N och PE inte ligger ihop, antingen genom att bryta JFBn eller koppla loss N eller PE i centralen. Det är ju den normala isolationsmätningen. Efter det har jag ännu inte kommit på varför det inte skulle gå att kontrollmäta PE med N som mätledare. Man kan ju inte nollställa installationsprovaren med denna mätledare utan man måste mäta resistansen N+PE och göra en överslagsberäkning att den är rimlig.

Men då detta med mätledare är vad som lärs ut så finns det väl skäl som jag inte ser :smack:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 sep 2011 19:55 #19 av Ronnie Lidström
Bo: Din metod skulle säkert funka om det bara var uttag man ska kontrollera. Men eftersom det i alla anläggningar alltid är andra jordade berörbara apparater som ska kontrolleras så måste man ju då lika fullt ändå fram med jordtråden :blink:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Magnus

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 sep 2011 20:11 #20 av Patrik Hedlund
Om ni går ut med kulo från ett bef. jordat uttag och monterar två nya. Drar ni fram provledning och kontinutetsmäter de nya uttagen eller nöjer ni er med spänningsprovning?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.089 sekunder

Senaste foruminlägg