Avbrott i jorden

03 sep 2013 08:16 #1 av Mikael Dalåsen
Har en kund som har en skena som ibland glider isär om den får en smäll, detta kan leda till att det blir avbrott i jorden. Nu fick en anställd sig en stöt då han tog i maskinen samtidigt som han tog i något annat.

Så det jag skulle vilja ha är något instrument som man kan montera på maskinen som övervakar att jorden är hel.
Jordfelsövervakning typ, fast det som jag hittar mäter ju bara läckström, jag vill ju ha koll på att jorden är hel.

Någon som vet något som finns?

Mvh Micke

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 sep 2013 11:12 #2 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Avbrott i jorden
Hoppas du ursäktar ett dumt svar, men den spontana lösningen jag ser är tillförlitlig installation och skyddsjordning av denna skena, plus en kontinuitetsprovare för kontrollen. Men nu är kanske denna skena en del av ett anslutningsdon eller något liknande?

Ang "stöten" antar jag att den inte var värre än vad som lite kapacitiva och andra naturliga läckströmmar kan ge upphov till? Annars finns ett jordfel att felsöka också.

03 sep 2013 17:50 #3 av Mikael Dalåsen
Svar från Mikael Dalåsen i ämnet Avbrott i jorden
Skenan i sig är i plast med kopparskenor i, sen är där en strömavtagare som åker med. Det är egentligen samma typ av skena som finns på traverser. det är "bara" 25A.
Hittade ett företag som hade typ den lösning jag ville ha, men ändå inte... Så det va inte så lätt att lösa.
Det man enkelt skulle kunna säga är att man har ett relä som drar om jorden är ok, man lägger spolen mellan jord och en fas. Problemet blir om jorden försvinner då fasen kommer gå igenom spolen och ut i chassit!!
Har satt ett fabrikat på att kolla upp hur deras fasbrottsrelän funkar.

Angående stöten så va det som du sa Bo, bara en obehaglig, ingen farlig.

03 sep 2013 21:30 #4 av Torbjörn Forsman
Svar från Torbjörn Forsman i ämnet Avbrott i jorden
Får jag föreslå följande (kanske närmast som uppslag för en relätillverkare):

En krets som matar ut en svag likström (alternativt växelström med en frekvens som starkt avviker från 50 Hz) mellan skyddsjord och nolla, och detekterar om strömmen upphör alternativt spänning uppstår däremellan. Vid växelspänning bör mätkretsen vara selektiv så att den inte riskerar att detektera 50 Hz eller dess övertoner som kan överlagras pga normalt spänningsfall i nollan. Utrustningen kan nog göras enklare och billigare för likström, men med växelström slipper man ifrån eventuella galvaniska fenomen som kan ställa till bekymmer i fuktig miljö.
Det hela innebär i princip samma teknik som används för s k spårledningar i järnvägssammanhang.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

04 sep 2013 17:42 #5 av Mikael Dalåsen
Låter ju bra, men inget jag snickrar ihop sådär bara...
Men tycker det är konstigt att det är ointressant att veta om jorden är hel eller ej.

Det jag hittat är från gruvindustrin och båtar med landström. men denna maskinen är inget dera och inte byggd för det. Blir mycket att bygga om!

05 sep 2013 18:37 - 14 sep 2013 06:06 #6 av Jan Wahlberg
Svar från Jan Wahlberg i ämnet Avbrott i jorden
Fast egentligen fattar jag inte varför du inte kan skruva fast skenan ordenligt? Skaffa fler fästen.
Är den utsliten(?) så är den utsliten. Det verkar ju kunna innebära livsfara närsomhelst. Är det yttre påverkan så får dom montera skydd eller hitta på ett annat utförande, elektrisk utrustning ska inte få "smällar" av lekmän!
Dom fixar vi själva:)

06 sep 2013 18:47 #7 av Mikael Dalåsen
Tyvärr finns det inte bättre skenor, inte som vi hittat iaf, och dom går inte att på fast bättre, vi har gjort allt vi kommer på...

Kanske finns bättre grejer, men tyvärr så vill dom inte betala hur mycket som helst, det är ju så... tyvärr!
Allt är billigt den dagen någon kanske avlider!!

Men jag fick en idé på hur man skulle kunna göra kanske...

06 sep 2013 20:42 #8 av Tobias Karlsson
Svar från Tobias Karlsson i ämnet Avbrott i jorden
Jag skulle nog dra både händer och fötter åt mig att göra arbete åt någon som inte vill betala för "säker el".

/Linjemästare Karlsson
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Johan Svensson, Michell Andersson

07 sep 2013 19:28 #9 av Mikael Dalåsen
jo, fast säg att du har en grej som funkar hyggligt, den har funkat i många år, vill du investera säg kanske 200`000:- för något som bara lir lite bättre, kanske?

Detta är ett stort företag i Sverige, så dom är inte dåliga på något vis.

08 sep 2013 18:14 #10 av Michell Andersson
Svar från Michell Andersson i ämnet Avbrott i jorden
Får man på något vis angöra för en potentialutjämning direkt mellan hölje och en PUS-skena?
Alltså en separat skyddsledare utanför anslutningskabeln.
Vet inte om detta är tillåtet, men då är ju jord till höljet ständigt ansluten.

Jag förstår för övrigt inte vad det handlar om. Har inte läst genom så noga. Bara en tanke.

Sidan laddades på: 0.163 sekunder