Förimpedans

18 maj 2013 23:19 - 18 maj 2013 23:21 #1 av Stellan
Förimpedans skapades av Stellan
Hej! Är ny här men hoppas att det här funkar.
Har en liten fundering jag har mätt förimpedansen i en central för att byta ut den mot en ny med dvärgbrytare, då fick jag värdena på L1-PEN=0.8ohm L2-PEN=1.1ohm L3-PEN=1.6ohm
Jag tycker det känns lite märkligt skall det verkligen vara sån skillnad, L3 fasen ställer ju till det en hel del eftersom den här centralen matar garage och uthus m.m (centralen som skall bytas är en gängsäkringscentral) kan en dålig anslutning el något liknande göra skillnaden el är nätet så snett?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 maj 2013 06:44 - 19 maj 2013 06:45 #2 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet Förimpedans
Ska inte skilja nånting mellan fasledarna. Fasledarna är ju lika långa och har samma dimension. Annars är nåt väldigt galet :pinch:

Även 0,8Ohm lät högt men inte ovanligt om det är ute på vischan.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

19 maj 2013 07:39 #3 av Johannes Hammarstedt
Svar från Johannes Hammarstedt i ämnet Förimpedans
Vad använder du för instrument? Får du exakt samma värden vid flera mätningar efter varandra?
Jag gissar på att du använder en installationsprovare och att du får olika värden när du mäter?
Detta eftesom övergångsresistansen i mätprober/instrument är för hög och du inte får lika bra, eller rättare sagt lika dålig kontakt.
Jag är inte mycket för att mäta fram förimpedans med installationsprovare, det är enligt mig en alldeles för osäker metod.
Bättre att be om ett värde från nätägaren och räkna på det därifrån.

Behörighet AB

19 maj 2013 08:55 #4 av Stellan
Svar från Stellan i ämnet Förimpedans
Ja jag tycker det verkar konstigt, jag använde en installationstestare chavin arnoux 6116 mätade flera gånger fick inte exakt samma värde någon gång men det låg däromkring, ser man på mätvärdet så känns det ju som om L3 skulle vara mycket längre vilket ju är orimligt, men funderade på om det kan vara en dålig anslutning då blir ju R högre och då blir ju Z också högre vet att en anslutning brast i någon stolpe häromkring förut. skall försöka hinna mäta lite mer idag.

Sidan laddades på: 0.115 sekunder