Warning: preg_match(): Compilation failed: unrecognized character follows \ at offset 24 in /home/mowininf/public_html/components/com_kunena/controller/topic/item/display.php on line 476

Var uppmärksam på LED-armaturers olika "färgbad"

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660
30 aug 2011 19:07 #1 av Ronnie Lidström

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660

Ett LED-chip ska man tydligen se på som en naturprodukt likt en klinkerplatta. Dvs om man kompletterar med mer i efterhand så är det inte säkert att man får exakt samma färgtemperatur (även om man beställer samma Enr)

Maxel har löst det genom att märka armaturerna med "color-bin" kod

Dessa två (8T och 7S) ska man alltså inte sätta bredvid varandra i samma rum. Då är det risk att man ser skillnad på färgtemperaturen. Tyvärr så har grossisterna dålig koll på detta. Så om man beställer 15st med samma enr samtidigt så kan man ändå få dessa från olika "färgbad" :S

Hide-a-lite har ingen färgbadsmärkning utan där ska man se så att armaturerna har samma "batchnr" eller datum på kartongen (minns inte riktigt hur det var).

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 sep 2011 08:58 #2 av Pelle Svensson
Ofan.. Varför informerar inte grossisterna om detta?

11 sep 2011 09:25 #3 av Patrik Hedlund
Ja, de berättade detta på Hide-a-lites LED-kurs. Låter ju väldigt krångligt, men finns det egentligen något tillfälle där man vill komplettera med fler spottar av samma typ? Exempel någon?
Dessutom sa de att det kanske bara är personer med ett "tränat öga" som ser skillnad på ljuset, d.v.s. att kvittar för normalsvensson. I don't know.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

11 sep 2011 10:00 #4 av Friedrich Lossien
Vad jag lärt mig är att man lättare ser färgskillnader om omgivningen är vit, d.v.s. vita väggar.

12 sep 2011 04:02 #5 av Ronnie Lidström
Ja.. för allmänljusarmaturer som sitter mitt i ett tak så ser man säkert ingen skillnad!

Problemet blir då man har små smalstrålande spottar som man sätter nära en vit vägg för släpljus. Har man då två armaturer nära varandra med olika sånt där nummer så ser man skillnad!

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

13 sep 2011 11:59 #6 av Åke Gustafsson
Detta har jag råkat ut för!

Två små LED som jag satt i fönstersmygen i ett fönster lyste med märkbart olika färgnyans! Jag skickade tillbaka båda till grossisten som gav mig nya!

Tänkte inte på om det stod någon "colorbin" märkning

19 sep 2011 10:55 - 19 sep 2011 18:55 #7 av Kristofer Blockhammar
När det gäller LED gäller ofta att "man får vad man betalar för", billig LED armatur/lampa är ofta bara märkt med WW (varm vit) eller CW (kall vit). Här kan det variera kraftigt vilken färgtemperatur (kelvin, förkortas även K) som LED armaturen/lampan avger.

När det gäller lite dyrare LED pratar man om färgtemperaturen, står det 3 000 K, avger LED armaturen/lampan precis detta, men står det 2 700-3 300 K, då kan färgtemperaturen variera.

Sen åldras även LED, när man pratar om en livslängd på t.ex. 50 000 timmar, menar man att LED, då ligger under 70 procent av sin ordinarie ljusstyrka.

Fil bilaga:
Kristofer Blockhammar
Tel: +46 (0)73 679 35 50Affärsområdeschef Skandinavien
E-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Sidan laddades på: 0.174 sekunder