Vi gjorde en belysningsinstallation med LED som tändes på olika sätt i en villa.
Takfotsbelysningen tändes på skymningsrelä och fasadbelysningen tändes på samma relä men kompletterades med ett tidur.
Vi fick efter ett litet tag jätteproblem med fasadbelysningen. Flera LED-ljuskällor slocknade. Efter åtskilliga samtal till leverantören av armaturerna så konstaterades att ljuskällorna inte blev tillräckligt varma för att värma bort fukten i armaturerna och därmed blev det kortis i ljuskällorna.
Mycket märkligt då de har tätningssatser och är IP44-klassade.
Leverantören hävdade att vi hade gjort flera fel, dels skall man inte köra LED tillsammans med skymningsrelän, pga att elektroniken i reläna får ljuskällorna att paja för att när relät slår ifrån så går det så långsamt. För att lösa det så rekommenderades kontaktor som bryter snabbare. Vi skulle också bryta nollan. En annan rekommendation var också att använda transientskydd.
Nån som har erfarenhet av detta? Jag håller på att dra el i min egen villa och vill ha utebelysning på ur och relä.
Har de rätt?
Hmm låter konstigt.
Hemma styr jag min belysning i altantrappan(LED) via skymninsrelä och tidur. Dock går de via en kontaktor och de brinner som de ska.
Kan det vara så att ni får klämma in en kontaktor för att få det att funka?
Ska bli intressant att följa detta. Hoppas det löser sig för er!
Tycker att det låter som dåliga bortförklaringar. Vi har satt väldigt mycket LED ute, oftast bara IP21/IP20 alltid via skymningsrelä/astrour. Aldrig varit med om ditt problem.
Att LED lyser svagt fast strömbrytaren är avstängd brukar bero på kapacitiv koppling mellan fas och tändtråd, om de går tillsammans en lång sträcka mellan kopplingsdosa och strömbrytare. Det kan också orsakas av att det hela råkar vara inkopplat så att brytning sker på nollan. Ibland kan man också se att mindre lysrör (t ex 15 eller 18 W singelrör i äldre armaturer med drossel och glimtändare) flimrar svagt av samma anledning.
Ett sätt att undvika detta (fungerar dock inte vid trappkoppling) är att dra fram även nolla till strömbrytaren, och sätta dit en omkopplare som kortsluter tändtråd till nolla då det ska vara släckt.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.