Kan jag lägga larm före ADSL i telenätet?

24 jan 2012 20:35 #1 av Dwight
Hej!
Har ett problem. Ett jobb jag är på skulle underlättas oerhört mycket om jag lade brandlarmets uppringare före ADSL hos kunden. Alltså helt enkelt sätta larmet i första jacket och ADSL i andra jacket och sedan vidare till telefoner. Jag vet att man ska lägga larmet efter egentligen och att ADSL alltid ska ligga först. Men min fråga är helt enkelt: Går det att frångå detta och ändå lägga larmet först? Problemet att larmet bryter ADSL och telefoner när det ringer upp larmcentralen är inget problem i detta fall. Kan det bli fler problem? Störningar från ADSL:et, störningar från larmet m.m.?

Tacksam för hjälp!

MVH William

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jan 2012 21:57 #2 av Rikard Svensson
Problemet med ADSL är att den går på en högre frekvens än telelinan
vilket teledelen i larmcentralen likt vanliga telefoner effektivt filtrerar bort.
ADSL ligger på 26 kHz - 2,2 MHz.
Telefon ligger på 0 Hz - 3400 Hz.

Behörig Ingenjör - Inbrottslarm

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jan 2012 22:01 #3 av Rikard Svensson
Går det inte att dra en vanlig EKKX till ADSL jacket från larmet där det seriekopplas och sen ut till telefonerna?

Behörig Ingenjör - Inbrottslarm

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 jan 2012 19:42 #4 av Dwight
Okej,förstår. Men hur menar du i ditt förslag? Låter som du ändå menar att larmet ska först och sedan vidare till ADSL och telefoner? I detta fall sitter larmet och inkommande tele i bottenvåningen på huset. Därifrån finns en EKKX2x0,5 dragen till övervåningen där ADSL och telefoner ska vara. Svårt att lösa...Huset är dessutom k-märkt och det är ett monsterjobb att ta sig med en ny kabel med fler par i till övervåningen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 jan 2012 16:24 #5 av CA
Inte för att jag har testat, men kan det inte funka och lägga larmet parallellt på första jacket istället för i serie med resten av slingan? Då blir det ju ingen bortfiltrering - men det kanske skapar andra störningar för modemet?

Annars får du väl ha en gsm-modul i centralen :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 jan 2012 19:55 #6 av Rikard Svensson

William skrev: Okej,förstår. Men hur menar du i ditt förslag? Låter som du ändå menar att larmet ska först och sedan vidare till ADSL och telefoner? I detta fall sitter larmet och inkommande tele i bottenvåningen på huset. Därifrån finns en EKKX2x0,5 dragen till övervåningen där ADSL och telefoner ska vara. Svårt att lösa...Huset är dessutom k-märkt och det är ett monsterjobb att ta sig med en ny kabel med fler par i till övervåningen.


Skrev nog lite otydligt då jag givetvis menade adsl>larm>telefoner.

Vad är det för ett larm?
Larmsändare?
Jag antar att du menar brandvarning och inte automatiskt brandlarm?

Oavsett så lägg det först dock kommer det bli störningar på bredbandet i omfattning som man inte vet.
En del säger även att larmet störs pga modemet.

Du får helt enkelt testa och se vad er/kundens utrustning klarar.
Ha dock lite koll till larmcentralen så sändaren inte larmar i tid och otid då det kan bli en rejäl faktura.

45000kr i telefonräkning

"vi fick en telefonräkning på över 45.000 sek. från Telia efter att Securitas deras system kallas "centrala" över 50.000 gånger på tre månader (over 51.000 ganger faktisk). Vi har ingen annan utrustning ansluten till telefonlinjen annat än ett ADSL-modem och en specifikation av Telia visar att Securitas deras telefonnummer har ringts upp hela tiden."

Behörig Ingenjör - Inbrottslarm

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 jan 2012 19:57 #7 av Rikard Svensson

CA skrev: Inte för att jag har testat, men kan det inte funka och lägga larmet parallellt på första jacket istället för i serie med resten av slingan? Då blir det ju ingen bortfiltrering - men det kanske skapar andra störningar för modemet?

Annars får du väl ha en gsm-modul i centralen :)


Det enda korrekta är tyvärr seriekoppling adsl>larm om man vill undvika störningar åt alla håll :)

Behörig Ingenjör - Inbrottslarm

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 jan 2012 19:34 #8 av Dwight
Okej. Jo jag menade automatiskt brandlarm. Larmet är installerat runt 1994 och har en RBS 06 larmuppringare som ringer SOS vid brandlarm. Problemet har iallafall löst sig genom att det visade sig att kunden hade bredbandstelefoni (vilket inte framkom från början:)), men när jag inte hade någon spänning på inkommande paret så började jag att fundera..Inte lätt att ta för givet att någon har bredbandstelefoni, men klumpigt av mig att inte fråga först iofs:(

Lösningen blev iallafall att jag drog upp första jacket på övervåningen där jag kopplade in modemet för telefoni och bredband och sedan anslut efterföljande jack för bredbandstelefoni. Sedan beställde kunden en ny analog linje enbart avsett för larmet eftersom räddningstjänsten krävde en trådbunden överföring på larmet. Så nu verkar allt löst:)

Tack för er input iaf!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 jan 2012 22:24 #9 av Rikard Svensson
Ja det var ju den bästa lösningen :)

Hade de inte gått hade man kunnat sätta dit tex en Dalm 5000 som primär skickar på IP som även pollas samt GPRS sekundär.
Finns även Foabsändaren och Safetel men Safetel kör primär på GPRS.

Skönt de löste sig.

Behörig Ingenjör - Inbrottslarm

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.057 sekunder