Warning: preg_match(): Compilation failed: unrecognized character follows \ at offset 24 in /home/mowininf/public_html/components/com_kunena/controller/topic/item/display.php on line 476

Motorskydd!

03 dec 2015 22:36 #1 av Thorbjörn Belenos
Tjanna!
En gång i tiden så satt det motorskydd framför trefasmotorer!
Jag funderar på om de går att ersätta med jordfelsbrytare eller om de har en annan funktion?

Berätta gärna så att jag slipper undra!

Hadé gött!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 dec 2015 23:03 #2 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Motorskydd!
De har helt olika funktioner.

Motorskydd är inställt på max tillåten motorström, och löser om den överskrids (under tillräckligt lång tid).

JFB kollar om exakt samma mängd ström kommer tillbaka som den ström som går till den övervakade kretsen.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 dec 2015 22:10 #3 av Thorbjörn Belenos
Svar från Thorbjörn Belenos i ämnet Motorskydd!
OK!
Men om jag förstår det rätt så ska det sitta både trefas-säkring, jordfelsbrytare och motorskydd framför våran jet-vattenpump. Är det nödvändigt att ha allt detta?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 dec 2015 23:45 #4 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Motorskydd!
Det finns inget formellt krav på JFB för motorer så det är ingenting som måste installeras om det saknas, om det inte handlar om en motor som tillverkaren säger ska skyddas av en JFB så som kanske är fallet här? Det är ju väldigt bra med JFB!

Motorskyddet skulle kunna ersätta säkringarna, men det är opraktiskt. Motorskyddet vill man vanligen ha nära motorn, och då behövs det säkringar i centralen som skyddar kabeln.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 dec 2015 07:39 - 06 dec 2015 07:39 #5 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Motorskydd!
Och motorn och/eller ledningar och andra komponenter på vägen kan faktiskt kräva säkringar ändå, inte bara motorskydd. För att begränsa högsta ström och kortslutningsenergi.
För motorskyddet har ju bara termisk brytning.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 dec 2015 10:52 #6 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Motorskydd!
Det jag tycker ni missat är 0spänningsutlösning. Det var väl något som började komma på 70 talet.
När jag köpte min kåk för ca:15år sedan, så fick jag reda på att vatten pumpen var från 1978. Jag har kontinuerligt sänkt trycket och var väl nere på 2.2kg/cm2. Jag körde den på en frekvensdrivnig och den larmade för stall. En av faserna tog dubbelt så mycket ström som dom andra. Nu till poängen. Det var inget jordfel i motorn.
Grannen ville ha en 3 fas pump, så nu har vi en 400Vac som måste ha ett 3fas elverk för att få upp vatten.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 dec 2015 15:30 #7 av Thorbjörn Belenos
Svar från Thorbjörn Belenos i ämnet Motorskydd!
Om jag förstår det rätt så bryter motorskyddet även nollan, så att det bara är jorden som är ansluten!

Tack så mycket alla, detta var ett riktigt bra forum!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 dec 2015 16:16 #8 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Motorskydd!
Torbjörn, nollan saknas helt på en 3fas motor. Finns inga konakter till den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 dec 2015 21:12 #9 av Thorbjörn Belenos
Svar från Thorbjörn Belenos i ämnet Motorskydd!
Stefan: Det beror väl på om den är kopplad som delta eller Y?
Nog kan jag koppla min vattenpump med 240 eller 400V!
Men det kanske finns fördelar med delta?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 dec 2015 22:24 #10 av Torbjörn Forsman
Svar från Torbjörn Forsman i ämnet Motorskydd!
Även när en trefasmotor är Y-kopplad så brukar man normalt inte ansluta nollan. Med nollan ansluten riskerar man att få onödiga utjämningsströmmar (och därmed höga tomgångsförluster, onödig uppvärmning av motorn mm) om nätet är osymmetriskt eller om det förekommer övertoner.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Stefan Ericson, Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 dec 2015 10:49 #11 av Fredrik Morin
Svar från Fredrik Morin i ämnet Motorskydd!
Borde inte en jfb lösa direkt om nollan inte är inkopplad?
Jag har för mig att en jfb kollar fas mot noll och bryter vid diff.. men om nollan inte är inkopplad så borde den ju lösa?

pysslar med lite allt möjligt :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 dec 2015 17:01 #12 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Motorskydd!
Jag har missat den här tråden lite.
Torbjörn Belenos, om du ska köra den på nätet, går det bara att köra Y och 400 Vac. Om du kör den på frekvensdrivning kan du köra den i D.
Fredrik, jag håller med Torbjörn Forsman i allt han skriver här. Det är bara i CNC maskiner som JFB utan nolla används. En JFB ska inte lösa på ström i nollan. Den ska lösa på ström mot PE inte N.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 dec 2015 18:00 - 14 dec 2015 18:04 #13 av Torbjörn Forsman
Svar från Torbjörn Forsman i ämnet Motorskydd!

Fredrik Morin skrev: Borde inte en jfb lösa direkt om nollan inte är inkopplad?
Jag har för mig att en jfb kollar fas mot noll och bryter vid diff.. men om nollan inte är inkopplad så borde den ju lösa?


Om vi börjar med att anta att en Y-kopplad motors nolla trots allt är ansluten.
Då kommer JFB att lösa ut om fasledarna till motorn går via JFB men nollan går förbi den (det är inget speciellt med just nollan i det fallet, exakt samma sak händer även om en av faserna skulle vara dragen förbi JFB).
Om både nolla och alla fasledare går genom JFB så löser den inte ut förrän det uppstår ett "skarpt" jordfel.

Men när motorns nolla inte är ansluten någonstans, så finns det ju inte heller någon ström i nolledare som JFB behöver ta hänsyn till.

Tänk på att en JFB även fungerar utmärkt i ett trefassystem utan nolla (s k IT-system), där eventuella enfaslaster är anslutna mellan två faser. Den typen av system förekommer i äldre lågspänningselnät i bl a Norge, Spanien och vissa delar av USA. För länge sedan användes den även i Sverige (bl a inom vissa industrier, försvarsmaktens "Fältspänning" och de hushåll längs järnvägar som fick sin el levererad från dåvarande SJ, senare Banverket).

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 dec 2015 21:20 #14 av Fredrik Morin
Svar från Fredrik Morin i ämnet Motorskydd!
Så som jag förstått funktionen av jfb är att den löser när strömmen går fel väg.. dvs inte tillbaka genom nollan.. så om nolla ej är ansluten så funkar inte jfb? Då strömmen går tillbaka i faserna i stället.. men det kanske kompenserar endå?

pysslar med lite allt möjligt :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 dec 2015 22:09 #15 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Motorskydd!
Fredrik, det fins trådar där vi gått ingenom JFB. Du kan gå in på Elsäkerhetsverkets hemsida och titta hur dom fungerar.
I en CNC maskin fins ingen nolla, men en JFB fungerar ändå. I en vanlig 1 fas JFB så mäter man på fas och nollan. JFB är en summaströms transformator. Den används som personskydd. Om du håller i en fas och ett element, så får du en jordfelsström igenom dig och det är den löser på.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 dec 2015 07:48 - 15 dec 2015 07:56 #16 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Motorskydd!
Det här ligger på så lågnivå, att det är tveksamt om det ska vara med. Men vanligt folk kan vara här och läsa. Det skadar inte om vanliga käner till det här. Så jag börjar från början på Torbjörn Belenos fråga.
Säkringarna som sitter i centralen, sitter där för att skydda lednimgarna mot brand. Det här vet 22åriga Linda som är pizzeria ägare här. Om inga säkrimgar fans och full efffekt från hela nätet, skulle matas på pummotorn, tror jag det skulle vara svårt att hitta den. Principen med avsäkring är att minst säkring vid förbrukaren och ju längre bort, desto större säkring.
Motorskyddet skyddar motorn. Om man har 3st portslinssäkringar och en går. Så brinner motorn utan motorskydd. Idag finns säkringsautomater som löser alla 3 fasern samtidigt. En kontaktor styr pumpmotor när den ska gå. Motorskyddet sitter på kotaktorn och bryter styrspännimgen till spolen. Alternativt en pressostat och ett motorskydd separat. En on och en off knapp.
JFB sitter innan säkringarna i centralen och den är tänkt till att skydda människor. Om det blir ett jordfel i pumpmotorn så löser den också.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 dec 2015 07:57 #17 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Motorskydd!

Fredrik Morin skrev: Borde inte en jfb lösa direkt om nollan inte är inkopplad?
Jag har för mig att en jfb kollar fas mot noll och bryter vid diff.. men om nollan inte är inkopplad så borde den ju lösa?

Du tänker rätt så länge det gäller tvåpolig, enfasig JFB.

En JFB jämför alla utgående strömmar med de som "kommer tillbaka".

Så på en enfasig JFB så kollas det att fasströmmen är lika som den som kommer tillbaka i nollan.

Men sätter du denna JFB på en tvåfasig 400V VVB (utan nolla) så kollar JFB'n nu att den ström som går till JFB i t.ex. L1 är samma som kommer tillbaka i t.ex. L2.

"Nolla" är ju bara ett begrepp, rent fysiskt sett har ju inte elektronerna någon aning om vad kopparledaren de rör sig i heter i människornas värld.
Den kan ju vara både nolla likväl som L3.

JFB jämför utgående ström med återvändande ström, oavsett vilka ledare den går genom.
Kopplar man skyddsjordledaren genom JFB så kommer JFB ej att detektera jordfel i anslutna skyddsjordade apparater. (OBS, detta gör man alltså INTE, får man INTE göra), bara som exempel.


Tar vi då en fyrpolig (trefasig) JFB, då jämförs alla strömmar i samma summatrafo internt i JFB'n.
Då spelar det ingen roll om det går ström mellan en fas och nolla, eller bara mellan två faser, eller kanske alla 3 faser helt symmetriskt belastade och därmed ingen ström i nollan.

Det fungerar lika bra oavsett.


Du kan tänka så här, JFB upptäcker den ström som lämnar den helt normala kretsen och tar vägen någon helt annanstans.
Dvs, alla ledningar som är inkopplade i JFB hör till den normala kretsen, och ska ha en summa på noll när alla strömmar jämförs, oavsett vilken väg den tar bland de inkopplade ledarna.
Men försvinner (eller tillkommer!) någon ström någonstans i kretsen så blir summan inte längre noll.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 dec 2015 10:20 #18 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Motorskydd!
Fredrik, det du har blandat ihop, tror jag är test knappen på JFB. Den testen brukar ligga mot nollan. Om du har en enfas jfb och vänder den 180 grader. Så fungerar testen varannan gång om testen ligger mot jord. Därför mäter dom mot nollan, då fungerar testen varje gång.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 dec 2015 11:21 #19 av Fredrik Morin
Svar från Fredrik Morin i ämnet Motorskydd!
Tack. Då e jag med :)

pysslar med lite allt möjligt :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 dec 2015 15:57 #20 av hsd
Svar från hsd i ämnet Motorskydd!
Testknappen ger ett fel då den är kopplad från ena sidan till andra sidan av jfb, dvs Du får felström och jfb bryter

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.095 sekunder