Omröstning: Vilken kopplingsklämma föredrar du?

Omröstning: Vilken kopplingsklämma föredrar du?

27 dec 2011 23:36 - 28 dec 2011 14:48 #1 av Ronnie Lidström
Ja, vilken är din favorit?

OBS! Omröstningen gäller vad du föredrar för att koppla EK/FK-ledare i vanliga kopplingsdosor

1: Torix 2: Tip-Top / Ubåt
3: Wago 773 4: Wago 222
5: Hellerman HelaCon 6: Sockerbit

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 dec 2011 23:45 #2 av Magnus
Helt klart HelaCon !
Wago 773 känns klumpig på nått vis, inte lika fräsch längre, och så upplever jag det svårare att få det bra med wagon o FK tsm.

Räknade nog till 8 lådor med BLANDADE :tummeupp: helacon i väskan/hinken/bilen/privatbilen/skrivbordet och köksbordet hemma häromveckan när jag letade några 6:or .... Hur lyckas man att blanda ihop alla modeller i 8 lådor när jag inte ens visste om att jag hade alla modeller ? :smack:

-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-

28 dec 2011 00:27 #3 av Mats Persson
Jag röstade också på HelaCon men har svurit ett par gånger över att det inte går att dra ut ledaren...
När man har kopplat in något provisoriskt, eller när man kopplar FK och några kardeler hoppar fel och man måste börja om...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)
Följande användare sa tack: Bo Lorentzon

28 dec 2011 05:33 - 28 dec 2011 05:38 #4 av Kent Pedersen
De nya "stick in och hoppas att dom inte lossnar" klämmorna gillar jag inte. Föredrar Torix i vanliga fk installationer och ubåtar i övrigt. Båda kan göras så man kan "se" att dom håller i all evighet

Har varit elnörd sedan 1973 på alla möjliga sätt .Just nu som servicetekniker på en förbindelse mellan Swe-Dk

28 dec 2011 06:28 #5 av Markus Ågren
Jag använder alla olika, när jag börjar tänka efter. Vad som finns till hands i fickan/bilen. Men HelaCon används mest, men som sagt det är jobbigt när man gjort en provisorisk eller ska koppla om och går inte få lös FK:n.:S

Markus Ågren
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

28 dec 2011 07:37 #6 av David Jonasson

Magnus skrev: Wago 773 känns klumpig på nått vis,

Jag tycker precis tvärt om att HelaCon känns klumpig, en Hela 4 är ju nästan lika stor som en Wago 6.

annars använder jag också lite av varje dom är ju bra på lite olika saker, ska man koppla RK eller ska biledaren kopplas med så får det bli Tip-Top eller Wago 222

28 dec 2011 07:44 #7 av Ronnie Lidström

Kent Pedersen skrev: De nya "stick in och hoppas att dom inte lossnar" klämmorna gillar jag inte. Föredrar Torix i vanliga fk installationer och ubåtar i övrigt. Båda kan göras så man kan "se" att dom håller i all evighet

Av erfarenhet hittills så sitter wago/hellerman bättre än Torix. Händer då och då man får felsöka konstiga fel i villor, och oftast beror det på glappande nolla i en torix. Har än aldrig varit med om en glappande wago eller hellerman. Och har de suttit i 10 år så torde de väl sitta i 20 år till ;)

Fil bilaga:

28 dec 2011 08:24 #8 av Tobias Karlsson
Låter som de nya funkar, går det inte att dra loss dem på en provisorisk anslutning borde de ju sitta som de ska.

/Linjemästare Karlsson

28 dec 2011 09:22 - 28 dec 2011 12:38 #9 av Ronnie Lidström
Wago har ett bleck som som spänner mot ledaren.

Hellerman har två, fast mindre hårt spända, bleck som trycker mot ledaren.

Detta gör att det är lättare att få ur en ledare ur Wago och lättare att få in en i Hellerman

Jag röstade också på Hellerman. Körde bara med Wago 773 tidigare, men använder nu uteslutande Hellerman till vanliga kopplingar av FK/EK. Jag brukar t.om klippa bort torix jag ser och ersätta med säkra anslutningar.

Då jag vet att det även ska anslutas en RK-ledare så använder jag Wago 222

Fil bilaga:

28 dec 2011 12:44 #10 av Richard
Tror Helacon är en norrlands grej... (Kan bero på att bostäder inte byter ägare lika ofta som i huvudstaden)

U-båtar eller wago 222 är det som gäller söder om Dalälven.

28 dec 2011 13:50 #11 av Ronnie Lidström
Låter ju jättejobbigt att göra mer än någon enstaka koppling med wago 222, för att inte tala om ubåtar?? Du måste skämta?

Fil bilaga:

28 dec 2011 14:18 #12 av Kent Pedersen

Ronnie Lidström skrev:

Kent Pedersen skrev: De nya "stick in och hoppas att dom inte lossnar" klämmorna gillar jag inte. Föredrar Torix i vanliga fk installationer och ubåtar i övrigt. Båda kan göras så man kan "se" att dom håller i all evighet

Av erfarenhet hittills så sitter wago/hellerman bättre än Torix. Händer då och då man får felsöka konstiga fel i villor, och oftast beror det på glappande nolla i en torix. Har än aldrig varit med om en glappande wago eller hellerman. Och har de suttit i 10 år så torde de väl sitta i 20 år till ;)

Det måste varit en klant som gjort torixen. Gör man den rätt så lossnar den aldrig. Hur många Hellerman resp Wago finns det i förhållande till Torix klämmor.
Men men det är bara en känsla, är inte i installationsbranshen längre utan mer i industriliknande omgivningar och där används endast plintar.

Har varit elnörd sedan 1973 på alla möjliga sätt .Just nu som servicetekniker på en förbindelse mellan Swe-Dk

28 dec 2011 14:21 - 28 dec 2011 14:22 #13 av Johan Andersson
Jag tycker också att det låter lite konstigt att någon frivilligt skulle välja en skruvplint/ubåt som "huvudklämma". Detta främst för att de är så mycket jobbigare att använda, men även för att det ger en sämre, mindre säker, anslutning.

I denna omröstning valde jag Hellerman fast jag använder nästan alla av alternativen vid olika tillfällen.. Ja förutom Torix då :woohoo:

Hellerman
Som "huvudklämma" vid vanliga kopplingar av fk och ekledare.

U-båtar
Om det är riktigt jävla trångt i en dosa så att ingenting annat rymms (eller om jag ska koppla en anslutningssladd och råkar sakna en wago 222 i fickan)

Wago 222
Om det även ska anslutas mjukledare, anslutningssladdar, rk till led osv.. Men även till tillfälliga anslutningar, byggström osv.. Ja allt man kan misstänka ska öppnas snart.

Sockerbit
Mja.. typ aldrig, förutom när det sitter förmonterat i armaturer osv

28 dec 2011 15:04 - 28 dec 2011 15:04 #14 av Patrik Hedlund

Torix och skruvanslutning på installationsapparater var det enda som dög för gammelgäddan. Han är nu pensionär.

Snabbkopplingar eller ej har jag fått för mig är en generationsfråga. ;)

Fil bilaga:

Serviceelektriker som sysslar med KNX och annat kul!

28 dec 2011 15:23 #15 av Bo Siltberg
Jo Torix sitter bra om den är väl utförd - det är nog där problemet ligger.

Jag röstade på Hellerman även om Wago 773 är i stort likvärdig. Om vi antar att 98% av kopplingarna blir rätt från början så är dessa snabbkopplingar effektivast (både kostnad och tid) och säkrast. Om någon ledare av outgrundlig anledning :whistle: behöver kopplas om så klipper jag bort hela klämman och slänger den.

14 jan 2012 13:46 #16 av Kent Pedersen

Patrik Hedlund skrev:

Kent Pedersen skrev: De nya "stick in och hopVpas att dom inte lossnar" klämmorna gillar jag inte. Föredrar Torix i vanliga fk installationer och ubåtar i övrigt. Båda kan göras så man kan "se" att dom håller i all evighet

Torix och skruvanslutning på installationsapparater var det enda som dög för gammelgäddan. Han är nu pensionär.

Snabbkopplingar eller ej har jag fått för mig är en generationsfråga. ;)

Vem är gammelgäddan?

Rätt utförd anser jag att Torixen är en mycket bra skarvmetod. Jag åsidosätter alla ekonomiska hänsyn utan ser det som mest tillförlitliga skarv metod. Och då är Torix och ubåten det bästa av de uppräknade alternativen enligt denna gubben.

Följande användare sa tack: Ola Sjöberg

14 jan 2012 15:52 - 14 jan 2012 17:05 #17 av Patrik Hedlund

Kent Pedersen skrev: Vem är gammelgäddan?

Ursäkta, det är en pensionerad kollega.

//Patrik

Fil bilaga:

Serviceelektriker som sysslar med KNX och annat kul!

14 jan 2012 15:55 - 14 jan 2012 15:56 #18 av Åke Gustafsson
Jag har för mig att jag läst i bygghandlingar att Torix-kopplingar ej varit tillåtna av säkerhetsskäl.

Men detta var ju några år sedan.

Nu tar väl alla konsulter för givet att det är Hellerman eller Wago som används.

edit: Min röst hamnade på Hellerman

16 jan 2012 12:05 #19 av Patrik Christersson
Vanliga wago 773 är det enda rätta.

11 mar 2012 13:47 #20 av Martin
Brukar faktiskt bli lite blandat.

Vanliga wago's i Ted dosor eller kopplingsdosor mm. Dock gäller det att FK'n är helt rak annars är den omöjlig att få i. RK mm får inte användas.

Ubåtar/danskskalle brukar det bli när det är trångt. spec i gamla installationer där man byter ut dosan för att sätta en ny så man kommer in med en till kabel etc.

Knäppwago är dyra har jag alltid får höra men använder de mycket. Dock lite stora. Mycket småskit tex M-bus som skarvas ihop eller när man har korta FK eller RK trådar som inte är helt enkla att få raka och man ska in med någon ny kabel.

använder ytterst sällan torix. känns som de tar mycket plats enbart för kabel och stor felkälla för glapp spec när någon förståsig påare varit i farten.

Hellerman har jag inte använt så mycket faktiskt.
Ser det dessutom som posetivt att med de nya stick in kontakterna så kan man lägga till mer efter så llänge man lämnar minst en ledig för evt framtida installation.

42

Sidan laddades på: 0.214 sekunder

Senaste foruminlägg

Från Facebook-gruppen