Historier om en lokal klant.

30 mar 2012 16:45 #1 av Patrik Hedlund
Det finns mycket att berätta om en elektriker som tidigare varit aktiv på ett antal olika elfirmor här i trakterna.
Tänkte berätta några grejer som han har gjort.

- Han bytte 400 V elradiatorer hos en kund som sedan efter att ha gått en vinter hörde av sig missnöjd och påstod att det var dålig fart i alla elradiatorer efter bytet. Jag var dit och det visade sig att han hade kopplat 230 V över alla.

- Han gjorde en koppling för en belysningsinstallation i en rondell i en centralkapsling som han la i marken.

- Han rustade en kåk och vid centralbytet rev han bara bort den gamla centralen och skruvade upp den nya. Gjorde en ny gruppförteckning som stämde lika väl som att en blå boll är röd. Han hade även delat upp en trefasgrupp på 3 enpoliga säkringar som han placerad på två olika rader.
Dessutom köpte han ut två JFB, den ena la han på en hylla och den andra klickade han dit utan att koppla in.


- Vid nybyggnation av en kåk så monterade han inga dosor utan han drog slang till där uttag och brytare skulle placeras, sedan när gipset var på plats så gjorde han hål för rotdosor, drog fram slangarna och monterade ROT-dosor.
Dessutom tog han inte bort isolering i hålet med resultatet att gipset buktade ut på flera ställen och t.o.m. lossnade i hörn. Där en kopplingsdosa vanligtvis skulle sitta blev det ett antal rosdosor i stället.
Han klickade dit JFB utan att koppla in.
Han blev tvungen att ta ner en skiva gips i ett rum för att han hade glömt en slang, men som han senare skruvade tillbaka. När sedan snickaren upptäckte det hela så var det en stor bula på gipset vid en regel, då hade han gått med slang runt regeln i stället för att borra igenom den.
Han drog belysning i en bastu, ena änden var i bastun, den andra änden gick till ett sovrum på nedervåningen på andra sidan kåken.

Och så där fortsätter det. Det finns mer, men detta var var jag kom på för tillfället.

Det är ju tragiskt.

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Följande användare sa tack: Mattias

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 mar 2012 19:20 #2 av Tobias Karlsson
Och var kom denna smutskastning från då? Även om det är sant så förstår jag inte vikten av att posta det här inne...

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 mar 2012 20:58 #3 av Johan Sponton

Tobias Karlsson skrev: Och var kom denna smutskastning från då? Även om det är sant så förstår jag inte vikten av att posta det här inne...


word.

Linjemästare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 mar 2012 09:57 - 31 mar 2012 09:58 #4 av Kent Pedersen
Medhålles!

Har varit elnörd sedan 1973 på alla möjliga sätt .Just nu som servicetekniker på en förbindelse mellan Swe-Dk

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 mar 2012 10:08 #5 av Thomas Hausel
Som föregående inlägg!!!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 mar 2012 10:30 #6 av Patrik Hedlund
Ja, det var väl fel gjort då. Då får jag be om ursäkt.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 mar 2012 11:21 #7 av Magnus
Svar från Magnus i ämnet Historier om en lokal klant.
Måste nog fan försvara Patrik här, det kan va nyttigt att även elektrikers slarv o fel kommer till känna , så att alla kan få se att även en yrkesman kan göra fel. För en del har fått för sig att yrkesmänn aldrig gör fel lr har några brister.
Och eftersom det inte nämns några namn på varken firmor lr personer så är det ju ingen som i klarspråk hängs ut, sen om nån person lr firma känner igen det, är ju en annan sak, och kanske kan ta det i enskildhet med Patrik.

-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 mar 2012 12:21 #8 av Magnus H
Fan va folk över reagerar.
Jag tyckte de va trevlig läsning.

Kan inte tänka mig man tar på näsan av detta om man inte är involverad i
det själv? ;)

Smutskastning? Näe.
Knäpp på näsan? Ja. Rätt? Ja.

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 mar 2012 12:31 #9 av Sebastian
Ja så länge man inte skriver vem det är så är det väl ingen fara Jag tycker det är intressant läsning iaf.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 mar 2012 13:11 #10 av Richard
Låt våran Patrik vara. Bara nyttigt och kul att läsa. Häng ut elektrikern med förnamn... ;)

:tokig: :tokig: :tokig: :tokig:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 mar 2012 13:24 #11 av Bengt-Göran
Patrik har inte gjort någe fel,
att det finns rötägg i våran bransch som tar genvägar och inte riktigt vet vad dom gör måste stoppas innan det händer något allvarligt.:S

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 mar 2012 13:53 #12 av Tobias Karlsson
Självklart ska vi ha självgranskning av våran bransch, det var inte det jag reagerade på.
Tycker det bara är tråkigt när "ena" parten får komma till tals, den andra stackarn har ju ingen som helst möjlighet att försvara sig. Man bör tänka sig för både en och två gånger innan man kritiserar någon, det kan lätt få konsekvenser man inte tänk på...

Fjäder i hatten till Patrik för att du inte lämnat ut något namn!

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 mar 2012 15:42 #13 av Henrik Eriksson
Om någon här inne känner sig träffad i hans inlägg så borde man kanske kolla sina färdigheter :tokig: :tokig: :tokig: :tokig:

Tycker det var kul läsning och det ploppar upp saker man själv stött på.
Har med kommit till ställen där JFB inte är inkopplad och bara sitter i centralen eller där den bara är förbibyglad och jordfel kvarstår.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 mar 2012 15:50 #14 av Peder Myrne
Helt klart ska sådana idioter ska hängas ut offentligt.
Det är min åsikt iaf.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 mar 2012 16:08 - 31 mar 2012 16:11 #15 av Patrik Hedlund
Hehe Kul att det var några som uppskattade läsningen i alla fall. Jag kan i alla fall tycka att det t.ex. kan vara intressant att höra att det finns elektriker som gör en hel ny kåk med enbart rotdosor.

Saken med denna killen är att han ska vara väldigt trevlig och låta väldigt kunnig, men när han har utfört ett jobb så är det som att en hempulare skulle kunna gjort det bättre.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 mar 2012 16:14 #16 av Mattias
Jag tycker oxå att du gjorde rätt Patrik. :klapp:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 mar 2012 17:02 #17 av Mats Persson
Hade varit intressant att veta om denna kille driver firma själv eller är anställd... driver han firma ska han omedelbart bort från branschen.. är han anställd så är det elinstallatören som misslyckats ganska fatalt i sitt arbete.... under förutsättning att det patrik säger är sant....

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 mar 2012 17:06 #18 av Ronnie Lidström
Finns nog sådana här typer i de flesta städer! Kanske inte alltid inom elbranschen dock!

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 mar 2012 17:24 - 31 mar 2012 17:24 #19 av Patrik Hedlund
Killen har varit anställd på några firmor, vet inte vad han gör nu. Han har varit borta ifrån staden ett tag, men det "cirkulerar" ett rykte att han är tillbaka.

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 mar 2012 18:08 - 01 apr 2012 08:35 #20 av Martin
Svar från Martin i ämnet Historier om en lokal klant.
Låter som en jag känner :P

Kanske lite mycket att hänga ut personen. hade varit bättre att nämna att man kommit på dumma installations som man har stött på.

Sen så ibland har man en jättebra ide på hur något ska utföras och den kanske är helt rätt etc men sen kommer man dagen efter och undrar själv varför man fan inte gjorde si eller så för istället som både blivit snyggare och tagit mindre tid.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.079 sekunder

Senaste foruminlägg