Antalet elbränder har ökat med 50% de senaste fem åren

11 nov 2011 06:06 #1 av Reijo Eriksson

Reijo Eriksson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 nov 2011 06:20 - 12 nov 2011 19:17 #2 av Ronnie Lidström

FULEL

Antalet elbränder har ökat med 50 procent på fem år. Hemmafixtrenden och billiga fuskrenoveringar inför försäljningar kan ligga bakom. Få av oss har koll på om vi själva – eller grannen – har farliga dolda elfel.


Detta har jag också lagt märke till, och det har väl diskuterats här och på byggahus.se förut, att det blir mer och mer vanligt med farligt "hemmapul".

Senast igår var jag i ett garage där i princip ALL el var utförd med klamrad lampsladd 3g0,75 samt 2x0,75.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 nov 2011 07:59 #3 av Reijo Eriksson
Enligt Elsäkerhetsverkets rapport "Elolyckor och bränder 2005-2009", som bygger på MSB statistik, har inte antalet bränder ökat med 50%. Antalet elbränder i bostäder har under åren 2005-2009 varit 1761, 1836, 1994, 1870 och 1986. Exkluderas spisbränder blir siffrorna 801, 867, 858, 796 och 847 för respektive år.

Det känns som att det är en hund begraven någonstans...

Reijo Eriksson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 nov 2011 09:20 - 11 nov 2011 09:31 #4 av Ronnie Lidström
De siffror du har kanske är större (total) bränder? Det som står i artikeln verkar vara elbränder rapporterade till försäkringsbolag. Det kan ju inkludera även små skador.

Förra året rapporterades totalt nära 6000 elrelaterade bränder in till landets försäkringsbolag, enligt Svensk försäkring. För fem år sedan var siffran 3851. Det är en ökning med över 50 procent. Räddningstjänsten ryckte förra året ut på drygt 2 000 elbränder i privatbostäder.


Filmen här var ganska fin: www.svd.se/nyheter/inrikes/varning-for-f...elfallor_6607534.svd

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 nov 2011 12:45 #5 av Johan Ullberg

Ronnie Lidström skrev: Filmen här var ganska fin: www.svd.se/nyheter/inrikes/varning-for-f...elfallor_6607534.svd


Ja det blir till att köpa lite växtnäring till nyår alltså...

Skämt åsido, olika urval i typer av brand gissar även jag är anledningen till skillnaden i statistik. Har man bara ett par frihetsgrader är det ofta väldigt lätt att få siffror att visa det man vill visa (från en som ändå tycker väldigt mycket om statistik, men det gäller att vara lite observant).

/U

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 nov 2011 14:30 - 11 nov 2011 14:31 #6 av Ronny

Ronnie Lidström skrev:

FULEL

Antalet elbränder har ökat med 50 procent på fem år. Hemmafixtrenden och billiga fuskrenoveringar inför försäljningar kan ligga bakom. Få av oss har koll på om vi själva – eller grannen – har farliga dolda elfel.


Detta har jag också lagt märke till, och det har väl diskuterats här och på byggahus.se förut, att det blir mer och mer vanligt med farligt "hemmapul".

Senast igår var jag i ett garage där i princip ALL el var utförd med klamrad lampsladd 3g0,75 samt 2x0,75.


Mitt hus som jag köpte från en egenföretagare (snickare) hade bla 2x0,75 lampsladdsinstallationer i garaget, samt att han hade matat en carport med bel + uttag (motorvärmare) med 2x0,75 som "markkabel" ca 5m utan skyddsrör :dry: Så att det brinner lite är inte så konstigt :silly:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 nov 2011 16:49 #7 av Michael Steen
Jag är den skyldige som de använde i artikeln, till mitt försvar så kan jag lägga att det inte nämndes något om siffror innan artikeln publicerades....jag tror att man rört ihop siffrorna någonstans, jag ska forska lite och återkommer med resultatet......
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Reijo Eriksson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 nov 2011 17:22 #8 av Patrik Hedlund
Hej Michael och välkommen till forumet!
Vill passa på att berömma dig för din insats i reportaget!

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 nov 2011 18:45 #9 av Patrik Hedlund
Angånde ett inslag om detta på Tv4 i morse så berättade en säljare på Selga att han förut fick in en privatperson som skulle handla spottar (genom någons konto på något sätt) och som absolut skulle ha 50W spottar och inte hade plats för några pottor. Säljaren tvärvägrade först och förklarade att han inte kunde sätta spottar direkt i isoleringen, men kunden var väldigt envis så han sålde spottarna. Några veckor senare så läste han i tidningen att kåken hade brunnit ner...
För att citera honom: "förstå hur jag kände mig då.."

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 nov 2011 19:19 #10 av Ronnie Lidström
Usch då.. Låter ju nästan som en skröna. Men har du hört den direkt från källan så torde det väl vara sant..

Man får hoppas att familjen han ut och att slarvpellen fick sig en funderare.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 nov 2011 19:39 #11 av Patrik Hedlund
Ja, precis..
Förhoppningsvis skadades ingen, som sagt. De hade rustat i 10 år, hade han sagt. Dumsnålt att försöka sig på spottar själv då.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 nov 2011 14:47 #12 av Mats Jonsson
Ja, jag har ägnat någon timme här i helgen till att söka i statistik från Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap (MSB) och kan inte finna någon sådan ökning som det talas om i SvD. Men försäkringsbolagens statistik kan naturligtvis avvika från vad räddningstjänsten rapporterar in. Det jag finner är elbrand i byggnad:
2005; 3110 st, 2006; 3308 st, 2007; 3615 st, 2008; 3342 st, 2009; 3450 st och 2010; 3614 st.
Av dessa är mer än 70 % orsakade av apparater och till stor del verkar det som om mänskligt beteende varit en utlösande orsak (felanvändning). Torrkokning på spis är den i särklass största orsaken till elbrand. Det finns oerhört många siffror kombinerade till en mängd tal fördelade på olika områden men någon dramatisk ökning av bränder orsakade av övriga elinstallationer kan i vart fall inte jag se.

För två år sedan hade jag ett utbildningsuppdrag åt ett installationsföretag där de anonymt fick svara på några frågor om bland annat behörighet. Det bör påpekas att det finns risker med anonyma svar.

Har du allmän eller begränsad behörighet? 18 st Ja, 136 Nej. Fanns det tjänstemän med bland de som svarade Nej? Detta framgår inte.
Av de som svarade Nej svarade 124 st Ja på frågan om de utfört behörighetskrävande elinstallationsarbete på sin fritid. Det vill säga 91% hade utförd ett elinstallationsarbete, sannolikt i strid med regeringens elinstallatörsförordning. Men vi vet ju ingenting om huruvida dessa elyrkesmän orsakar bränder.Även om denna enkla undersökning bygger på anonyma svar så vill jag påstå att vi måste ha ett nytt regelverk för elinstallationsarbete. Det kan inte vara rimligt att 9 av 10 elyrkesmän bryter mot ellagen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 nov 2011 15:33 - 13 nov 2011 15:41 #13 av Patrik Hedlund
Nej, precis det är helt orimligt att en professionell yrkesman bryter mot lagen när han utför samma sysslor på sin fritid som när han är på jobbet. Behörighetskravet finns ju för att el är farligt och att de som inte har kunskapen inte ska kunna skruva hur som helst själv. Men en yrkesman har ju kunskapen, det blir ju lika bra och elsäkert när en yrkesman fixar el i sin egen kåk som när han gör det mellan 7-16 hos Gunnar, 56.

Dock så är ju behörighet så mycket mer än att kunna koppla ett elsystem i en bostad, men det borde ju gå att lösa genom att ha några olika steg i behörigheten. En grundbehörighet som varje elektriker har och sedan påbyggnadsbehörigheter som t.ex Industri.
Mats, vad anser du om det?

Sedan en fråga som jag har är, allt som finns med i utbildningen till AB, behövs det/används det i praktiken hos elfirmor?
Eller finns det saker som mest är tänkt för ex. konsulter?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 nov 2011 15:55 #14 av Patrik Hedlund
Det med ansvar som de som är "vänsterhänta" pratar om borde ju gå att lösa med något sorts avtal att om man blir anställd så försvinner ansvaret från individen till företaget, för att få det ungefär som det är nu. Jag tänkte om det är där "skon klämmer" för de på "Nej-sidan".

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 nov 2011 17:35 #15 av Mats Persson
Jag skulle vilja påstå att det mesta som finns med i utbildningen behöver man kunna som behörig.
Det lades väldigt mycket fokus på dimensionering av kablar och skydd, detta är något som många av dagens yrkesmän inte har så stor koll på. Man kör på tumregler...

Eftersom jag bara har ABL har jag inte någon "nytta" av högspänningsdelen i utbildningen.. Men att banta ner utbildningen en eller två veckor för att skippa den kursen om bara tänker ta ut ABL känns lite dumsnålt.
Sen har jag väl inte så mycket nytta av motorutbildning men det finns ju tex många på forumet som jobbar med motorer, så att skredarsy utbildningar för att passa vara varje enskild montör tror inte jag är vägen att gå. Att ha en massa olika nivåer på behörigheten känns också dumt. mer än de vi har idag.

Som jag ser det är behörighetsutbildningen en grundutbildning, ska man sen jobba mot industrim eller andra mer komplicerade arbeten så krävs det endå att man läser på (utöver de man lärt sig),..

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 nov 2011 20:58 #16 av Mats Jonsson
Elsäkerhetsverket avser att snarast ta fram en ny utbildningsplan för utbildningen Allmän behörighet då YH-myndigheten inte kommer att ta fram någon ny utbildningsplan. Vad jag erfar kommer man att lägga kursen Högspänningsinstallationer som tillägg för den som avser att söka AB. Den som enbart tänker söka ABL ska inte behöva gå den kursen. Vi får väl se om detta blir verklighet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 nov 2011 21:14 #17 av Reijo Eriksson
Det är väl Skolverket som är myndigheten som fastställer utbildningsplanerna?

Reijo Eriksson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 nov 2011 20:25 #18 av Mats Jonsson
Ja, du Reijo, som med så mycket annat så är det även rörigt med utbildningsplaner för AB. Skolverkets utbildningsplan SKOL-FS 2006:14 upphörde att gälla den 1 juli i år. YH-myndigheten har utredd om man ska ta fram en ny plan men har beslutat att inte göra det. Som jag förstår så finns det i dag ingen giltig utbildningsplan men Elsäkerhetsverket kommer tills vidare att acceptera utbildningar enligt den äldre utbildningsplanen. Nu har tydligen Elsäkerhetsverket beslutat att ändra i elinstallatörsföreskrifterna och lägga till utbildningens omfattning i dessa föreskrifter.

www.elsakerhetsverket.se/sv/Press/Nyhete...r-allman-behorighet/
Följande användare sa tack: Reijo Eriksson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 nov 2011 21:33 #19 av Bo Siltberg

EL-KLÅPARE Förra året orsakade bristande elinstallationer nästan 6 000 bränder i Sverige.

Hur var nu med den siffran?
Och var alla orsakade av el-klåpare?
Och varför blir det så mycket fel?
Lite fakta och exempel skulle göra artikeln en aning trovärdig.
Ser inte kopplingen mellan obehöriga elektriker och dessa 6000 bränder, dvs vad skulle en legitimation tillföra? Inte finns det väl 100-tals "klåpar-elektriker" som åker runt till folk och utgör sig för att vara elinstallatörer?
Och var ligger EIO's intresse?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.078 sekunder

Senaste foruminlägg