Inkoppling solceller och batteri i fasad mätarskåpet

11 jun 2026 13:34 #1 av Sonesson Ronni
Hej.
Har gjort en skiss hur min kollega fick sin inkoppling gjord i fasad mätarskåpet vid komplettering av batteri till sin solcells anläggning.
Som ni ser så kommer matningen från dessa in på undersidan av Q2 brytare lokal produktion. Är detta korrekt?
Jag har sett att visa nätägare vill att brytaren kopplar bort produktionen direkt vid inkommande kabel från produktionen.
Som ni även ser på bilden så har batteri installatören dragit en neutral ledare upp till nollplinten som redan har en PEN ledare från samma punkt.
Tacksam för kommentarer.
/Ronni
Den här bilagan är gömd för gäster,
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

RSN

This message has an attachment file.
Please log in or register to see it.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jun 2026 20:06 - 16 jun 2026 20:09 #2 av Bo Siltberg

Sonesson Ronni skrev: Hej.
Som ni ser så kommer matningen från dessa in på undersidan av Q2 brytare lokal produktion. Är detta korrekt?

Det tror jag. Nätägaren ska kunna bryta bort både nät och produktion vid arbete på elmätaren. Det kan de göra med Q1 och Q2, om de har korrekt märkning.
.

Sonesson Ronni skrev: Jag har sett att visa nätägare vill att brytaren kopplar bort produktionen direkt vid inkommande kabel från produktionen.

Ja, och denna inkommande kabel är ledningen från garaget, som bryts av Q2. Det ska finns en Q3 i garagets central som bryter bort produktionen från anläggningen, plus säkringar.

Q2 är normalt överflödig utan används bara när man har lokal produktion som man vill kunna bryta.

Man kan undra varför garaget är ansluten direkt till Q2 och inte på kundplinten nere till vänster.
.

Sonesson Ronni skrev: Som ni även ser på bilden så har batteri installatören dragit en neutral ledare upp till nollplinten som redan har en PEN ledare från samma punkt.

Ja, TN-C och TN-S är tydligen väldigt svårt att få rätt.

17 jun 2026 12:55 - 17 jun 2026 12:58 #3 av Sonesson Ronni
Tack för ditt svar Bo.
Men lägger upp ett par ritningar till gällande detta. En ritning visar inkopplingen i garaget, som du ser finns ingen brytare Q3 här.
Och en ritning på alternativ inkoppling produktions brytare Q2. vad säger du om denna inkoppling på Q2 brytare?
Mvh Ronni

RSN

This message has attachments files.
Please log in or register to see it.

17 jun 2026 22:07 #4 av Bo Siltberg

Sonesson Ronni skrev: Men lägger upp ett par ritningar till gällande detta. En ritning visar inkopplingen i garaget, som du ser finns ingen brytare Q3 här.

Pratar vi produktion parallellt med nätet, eller kan batteri och solceller agera reservkraft (utan nät)?

Lite överraskande att se två växelriktare. Pratar de med varandra? Vad förhindrar att de överbelastar ledningen till mätarskåpet? Det bör kanske finnas ett överlastskydd på den ledningen.

Jag har inte jobbat med solceller och batteripaket så jag kan inte säga något med säkerhet. Jag hoppas att fler kan bidra. Men Fluxio är tyvärr ganska dött idag. Det låg nere för länge pga ny teknisk plattform som blev ganska usel.

Reglerna säger inte mycket om AC-sidan. Men en sak säger de: Brytare (frånskiljare) ska finnas på "växelströmssidan", men reglerna säger inte var. Inte heller HB 457 säger nåt nämnvärt ang frånskiljning.

Grunprincipen som jag uppfattat är att vid varje kopplingsutrustning, växelriktare, mätarskåp etc ska man kunna bryta bort produktion och nät för arbete. Brytarna bör alltså placeras inom synhåll. Det är också viktigt att allting är tydligt uppmärkt och dokumenterat.

Så man vill ha brytare efter varje växelriktare (kan vara inbyggd), plus en brytare på kabeln till mätarskåpet.

Beroende på avståndet mellan växelriktare och centralen på samma bild så kanske man alltså vill ha brytare för växelriktarna även vid centralen.

DC-sidan har vi inte berört. Det ska finnas brytare där också, även för batteriet vad jag förstår.

Sedan kan det finns rekommendationer och praxis i branschen, så du borde prata med någon erfaren installatör också.
.

Sonesson Ronni skrev: Och en ritning på alternativ inkoppling produktions brytare Q2. vad säger du om denna inkoppling på Q2 brytare?

Det alternativa schemat tycker jag är bättre då ledningen from garaget endast är produktion, men det första alternativet är inte fel. Jag trodde först att det fanns förbrukare i garaget vars elcentral produktionen var ansluten till.

En annan fråga som inte berörts är behovet av överströmsskydd på huvudledningen till huset. Den ska annars tåla nät + produktion. Detta är ett överlastskydd som då kan sitta i huset om det underlättar. Om produktionen är högre än förbrukningen så kan detta överlastskydd utgöra mätarsäkringen.

18 jun 2026 12:27 #5 av Sonesson Ronni
Hej Bo.
Jag är numera pensionär och har inte jobbat med solceller och batteri heller. Men av intresse följt det lite .
Hoppas att här finns några på Fluxio som kan lite om detta och kan komma med info.
Svar på en del av dina kommentarer:
Produktionen sker parallellt med nätet.
Reglerna säger inte mycket men nätägarna brukar ha en liten skiss i sina anvisningar som visar inkoppling av brytarna. Tex. Göteborgs Energi.
De flesta växelriktare har en inbyggd brytare så man kan bryta bort denna.
Huvudledningen in till husets elcentral tror jag inte många gör en beräkning på, om denna tål både nät och produktion.
Tyvärr vet jag inte hur Heart Beat "datorn" arbetar med växelriktarna och smartmetern.
Mvh Ronni

RSN

Sidan laddades på: 0.037 sekunder

Senaste foruminlägg