Lev er in i den här situationen, centralen sitter i hallen(väldigt bökigt att dra runt kabel). de enda som går in i köket är ett 20rör till spis (230v). Är det okej att dra i FK i det till ett nytt diskmaskinsuttag som skall sitta 1m ifrån spisuttaget? Då de är gamla hyresrätter som skall kompletteras med diskmaskiner där de inte finns nånting förberett sedan tidigare ?
Det är i alla fall tillåtet, om ej speciellt snyggt, trevligt eller önskvärt.
Det handlar en hel del om vettig märkning och dokumentation som gör det möjligt att i framtiden lätt förstå arrangemanget och entydigt kunna identifiera de två grupperna.
MEN, det jag tror det kommer falla på är de tillåtna strömvärderna. Räkna på vad 5 st belastade ledare i rör (2 i enfasgrupp, 3 i trefasgruppen) kommer få avsäkras, så ser du.
Hej! Nu har du nog gjort installationen!
Här kommer en idé som jag har gjort på flera ställen.
Skarva vidare till en kapsling som du kan sätta i underskåpet intill, och gör en liten undercentral!
Huvudbrytare, jordfelsbrytare och säkring till spis och diskmaskin.
Ha det gott!
Nej, det gör jag inte. I detta fallet blir det 20A till den lilla undercentralen i skåpet. Sen en säkring till spisen (20A) och en till diskmaskinen (10A).
Tycker att som en nödlösning kanske det kan gå, men jag skulle inte göra det till en vana, för det första så brukar man inte ha 25mm rör till kök, sen blir det jobbigt att hitta denna undercentral om den är gömd och är den inte gömd så är det inte speciellt snyggt.
Som en lösning i lägenheter är det utmärkt! Som det handlade om i detta fallet. Sen finns det ju inte så många ställen att leta på när vi nu är i en lägenhet heller. Sen bör man märka gruppschemat med att det finns en undercentral i köket. Tycker jag iaf.