Gå i samma rör som spis till en nytt diskmaskinsuttag.

15 feb 2016 22:00 #1 av Strezz
Tjena,



Tänkte kolla lite här,


Lev er in i den här situationen, centralen sitter i hallen(väldigt bökigt att dra runt kabel). de enda som går in i köket är ett 20rör till spis (230v). Är det okej att dra i FK i det till ett nytt diskmaskinsuttag som skall sitta 1m ifrån spisuttaget? Då de är gamla hyresrätter som skall kompletteras med diskmaskiner där de inte finns nånting förberett sedan tidigare ?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 feb 2016 06:02 #2 av Electrum
Det är i alla fall tillåtet, om ej speciellt snyggt, trevligt eller önskvärt. :)

Det handlar en hel del om vettig märkning och dokumentation som gör det möjligt att i framtiden lätt förstå arrangemanget och entydigt kunna identifiera de två grupperna.


MEN, det jag tror det kommer falla på är de tillåtna strömvärderna. Räkna på vad 5 st belastade ledare i rör (2 i enfasgrupp, 3 i trefasgruppen) kommer få avsäkras, så ser du.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 feb 2016 07:54 #3 av Electrum
Nu har jag fått svar på en sak jag länge undrat över, belastningsförmågan för installationsrör i murväggar och betong.

Och om din installation gäller rör i betongväggar så kan belastningsförmågan klara sig.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 feb 2016 07:55 #4 av Electrum
Är det för övrigt enfas i lägenheten, med 230V spis och 4mm2 och 20A säkring?

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 feb 2016 13:17 - 16 feb 2016 16:10 #5 av Strezz

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 feb 2016 16:09 #6 av Strezz

Electrum skrev: Är det för övrigt enfas i lägenheten, med 230V spis och 4mm2 och 20A säkring?



Japp

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 mar 2016 20:36 #7 av Patrik Hedlund
Luftledning, är det uteslutet? :whistle:

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 apr 2016 06:14 #8 av Rikard
Hej! Nu har du nog gjort installationen!
Här kommer en idé som jag har gjort på flera ställen.
Skarva vidare till en kapsling som du kan sätta i underskåpet intill, och gör en liten undercentral!
Huvudbrytare, jordfelsbrytare och säkring till spis och diskmaskin.
Ha det gott!

Elektriker sedan 2010, woho!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 apr 2016 05:02 #9 av Rulle
Så du matar en spis och en diskmaskin på en trefas 16A grupp? Kanon!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 apr 2016 05:33 #10 av Rikard
Nej, det gör jag inte. I detta fallet blir det 20A till den lilla undercentralen i skåpet. Sen en säkring till spisen (20A) och en till diskmaskinen (10A).

Elektriker sedan 2010, woho!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 apr 2016 06:01 #11 av Rulle
Tycker att som en nödlösning kanske det kan gå, men jag skulle inte göra det till en vana, för det första så brukar man inte ha 25mm rör till kök, sen blir det jobbigt att hitta denna undercentral om den är gömd och är den inte gömd så är det inte speciellt snyggt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 apr 2016 06:06 #12 av Rikard
Som en lösning i lägenheter är det utmärkt! Som det handlade om i detta fallet. Sen finns det ju inte så många ställen att leta på när vi nu är i en lägenhet heller. Sen bör man märka gruppschemat med att det finns en undercentral i köket. Tycker jag iaf.

Elektriker sedan 2010, woho!
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Marcus, müssli

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.073 sekunder

Senaste foruminlägg