Har precis köpt ett torp ute på landet och håller på att kika lite på överspänningsskydd.
Huset ligger sist på en luftledning.
På en stolpe ca 5 meter från huset sitter sen elmätaren.
Därifrån är kabeln sedan nedgrävd och går vidare till husets elcentral.
Är det någon som är bra på placering av skydd?
Finns ju kombinerade grov/mellanskydd. Hjälper detta om det monteras i husets central eller bör det monteras ett grovskydd på stolpen? Och mellan och finskydd i huset?
Använder inte teleledningen, så den ska tas ner fram till stolpen.
Jag kan jättelitet om detta, men jag skulle säga precis som Richard.
Och kan du ta väck teleledningen så är det bara bra, en potentiell risk till stora potentialskillnader mindre.
Sen är det ju bra om det finns få/inga andra metallledare in i huset, såsom vatten, avlopp, elstängsel osv osv.
Och i den mån det finns/måste finnas att de kommer in på samma ställe och är jordade till samma PUS-skena.
Men sånt kan ju vara lite svårt att fixa i efterhand i befintliga hus.
Välj med fördel ett kombiskydd av erkända bra leverantörer, de är kanske nästan summerat lika dyra men verkan i en setup som din är erfarenhetsmässigt utomordentlig goda. Och kan du krydda med åtgärder som Electrum beskrev för metalliska strukturer som förs in och dessutom ta bort den notoriskt problematiska telelinjen är du långt framme.
Elronds paket 1S är det som brukar rekommenderas
www.elrond.se/overspanningsskydd/fardiga-askpaket
Det är potent, jämförelsevis bra pris, och oftast tillräckligt för att slippa separata grov och mellanskydd.
I ditt fall med stolpen så nära och utan andra ledningar som behöver utjämnas så tror jag inte det spelar någon roll var det monteras, på stolpen eller i huset. Välj det som passar bäst och som gör att du kan koppla in det "på linjen" eller med korta anslutningsledningar.
Tycker du ska höra med nätägaren om inte de har ett intresse av att installera, eller åtminstone tillhandahålla, ett överspänningsskydd i anslutningspunkten eftersom det är dessa som ska garantera din elleverans och kvaliten på densamma.
Som Michell skriver kan du ju passa på att testa den vägen också, de ska i princip hålla rent till "grovskyddsnivå". Annars passar det bra att sätta skydd likt i länken från Bo eller motsvarande både i skåpet eller längre in. Tänk på att försöka göra en så bra installation som möjligt avseende ledningslängd, parallella ledningssträckningar osv som brukar beskrivas, det gör stor skillnad här.
Har inte allt framför mig nu, men vill minnas att överspänningskategori IV gäller i anslutningspunkten från nätägaren. I detta fall blir anslutningspunkten där mätaren sitter. Det får då inte förekomma spänningar från nätet på över 6kV? i denna punkt. Det är vad nätägaren har att förhålla sig till. Oftast så löses detta genom att nätägaren insisterar på att installatörer installerar ett av nätägaren tillhandahållet överspänningsskydd vid luftledningsnät. Vid kabelnät förekommer dessa överspänningar normalt inte.
Skyddet är då ett grovskydd och ansluts parallellt med RKn för faserna som går till mätaren och neutralledaren som går till anläggningen. Andra änden av skyddet ansluts dit man vill avleda överspänningarna, jord.
Något är dolt för gäster. Vänligen logga in eller registrera dig för att se det. Oavsett så ligger det särskilt i nätägarens intresse att tillhandahålla detta skydd oavsett om det är en ny anslutning eller förändring i en befintlig anslutning.
Ja, så länge de inte kan garantera max 6kV på annat vis förstås.
Är det överkurs att sätta åskskydd i "tätort" med massa sommarstugor?
Elledningarna är nergrävda och teleledningar finns indragna till alla stugor men många har valt att koppla bort sig och hänger som stora nystan i stolparna nu mera.
Vatten har alla egen brunn. Oftast via PEM slang.
Vad finns det för alternativ till åskskydd? Grovskydd i fasadmätarskåpet? utbytbara skydd på sockel?
När du skriver alternativ till åskskydd,vad syftar du då till gällande åskskyddet? Om du syftar till åskledare så har denna inte samma funktion som ett eventuellt grovskydd i fasadmätarskåpet. Åskledare ska hjälpa vid direkta nedslag, eller egentligen förhindra direkta nedslag tillsammans med andra åskledare genom partiell urladdning av atmosfäriska laddningar. Men oavsett så är det direkta nedslag som åskledaren är byggd för. Grovskyddet har istället som funktion att avleda ledningsbundna överspänningar från nätet. Dessa kan bero både på kopplingsöverspänningar eller åsköverspänningar. Eller missförstår jag dig?
Jag instämmer i att grovskydd sällan behövs numera, när man inte längre bygger lågspänningsnät med blanktråd.
Även om servisledningen är gjord med hängspiralkabel kan man nog utgå från att ett nerslag i den ger samma överspänning på alla faser + PEN, och då har man ju ingen nytta av grovskyddet.
Potentialutjämning och ett lite måttligare överspänningsskydd i mätarskåpet tar säkert hand om det mesta.
Jag gjorde på eget bevåg ett "lågbudget-finskydd" när jag fick mitt mätarskåp bytt för 20 år sedan - två parallellkopplade 20 mm 275 V varistorer från varje fas till PEN omedelbart innanför huvudsäkringarna. Möjligen skulle man också ha kostat på sig 420 V varistorer mellan faserna. Lågspänningsnätet är byggt med hängspiralkabel och sambyggt med tele. Teleledningen går för övrigt in i mätarskåpet och vänder i en kroneplint med gasurladdningsrör.
Man kan notera att under två år innan mätarskåpsbytet hade jag minst tre åskskadetillfällen, och under de 20 följande åren inte ett enda.
När det gäller potentialutjämning så tycker jag inte man ska försumma vatten- och avloppsledningar av plast, det kan vara bra att gräva ner en jordlina som går längs med plastledningen åtminstone några meter närmast huset.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Vet inte om jag håller med dig fullt ut. Även om blanklina togs bort från EBR 2013 så finns det en hel del befintligt nät med blanklina. Detta befintliga nät byggs fortfarande ut med nyanslutningar och bedömningen från branschen är att så länge det finns luftledning i lågspänningsnätet så rekommenderas det att ventilavledare installeras i kundanslutningen. Och denna rekommendation gäller även om luftledningen är en hängspiralkabel. Sen håller jag med om att man kan ifrågasätta nyttan med ventilavledare vid användning av hängspiralkabel om hela systemet får en offset motsvarande åsköverspänningen.