Tips på hur man skarvar VP-rör ingjuten i betong.

27 maj 2015 15:55 - 27 maj 2015 15:55 #1 av Electrum
Ja nu är det kök p.g igen här.

Och nu vill jag få alla era tips för hur man skarvar VPrör i betong, drar om VP rör i betong.
Ja alla tillfällen där orden VP-rör och betong kan tänkas nämnas i samma mening. B)

I det jag ska göra (fortsätta med) i morgon så går det ett befintligt ingjutet VP-rör i väggen som avslutas med ett rörutlopp jäms med väggen.
Röret ligger nära ytan, jag har bilat fram (och sönder) röret lite. Det är 1-2 cm betong över. och det var inte speciellt jobbigt att bila lite där.

Nu ska detta utlopp flyttas 1dm uppåt och 1 dm åt sidan, och där ska en utanpåliggande kopplingsdosa ligga över rörutloppet och så blir det utanpåliggande dragning från denna.

Och röret som ska få en annan plats för rörutloppet kommer uppifrån (matas från takdosa) och ska alltså kortas 1 dm och flyttas 1dm åt sidan jämfört med var rörutloppet ligger idag. (Ja det kan vara 6 cm också, men max 10cm :))

Gick detta att förstå? :huh:

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 maj 2015 17:29 #2 av Joel Ingolf
Jag lägger mycket valv och då händer det allt som oftast att några rör/dosor i väggarna är fel vilket leder till att man ofta måste göra ungefär det du vill åstadkomma. Vilket långt intro det blev, men men :).

Är det ett 20-rör? I så fall är det enklaste att bila fram pipan lite och trä in en 16-slang vidare till den nya positionen. Kanske inte den snällaste skarven för framtida omdragningar, men det funkar. Fördelen är att man slipper bila bakom röret för att få på en skarvmuff.

27 maj 2015 18:26 #3 av Electrum
Nej det är ett 16 rör i väggen (ev 15, fanns det 15 i plast?)

Men jag tror det är 16mm, husen är inte så grymt gamla i alla fall.

Trä på en bit 20-slang utanpå då?

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL

27 maj 2015 18:30 #4 av Stefan Ericson
Electrum, 15.2mm om det är gamla standarden.

27 maj 2015 18:31 #5 av Rikard Ågren
15,2 var de väl de gamla rören. Fanns även i plast. En 20 utanpå blir ju lika som tipset ovan fast omvänt :)

Projektledare el, styr och automation

27 maj 2015 18:51 - 27 maj 2015 18:53 #6 av Electrum
Jag ska till grossen imorgon bitti, jag tror jag köper en 16 böj också

Det är väl ungefär så röret ska gå efter förändringen, men sen ut genom väggen "i slutet".

Mer tips, tack. :)

Använda lite grövre vit slang över lösa FK?
Fullösning, eller acceptabelt?

Det blir hursomhelst inte den snyggaste lösningen med 2 enfasgrupper i samma rör. Dvs två nollor, två fasledare. :blush:

27 maj 2015 21:51 #7 av Claes Börjesson
Varför inte dra 3-fas, då behöver du bara 1 nolla (i stället för 2)

28 maj 2015 04:02 - 28 maj 2015 04:05 #8 av Electrum
Skulle givetvis gjort det om det inte bara var enfas i lägenheten. :)

Och då skulle jag nog inte heller brytt mig om att förlänga VP-röret utan bara skalat upp en EKK långt och skjutit in lite av den oskalade biten i röret, sen utanpåliggande fram till kopplingsdosan bakom fläktskåpet.

Sidan laddades på: 0.042 sekunder

Senaste foruminlägg