Och nu vill jag få alla era tips för hur man skarvar VPrör i betong, drar om VP rör i betong.
Ja alla tillfällen där orden VP-rör och betong kan tänkas nämnas i samma mening.
I det jag ska göra (fortsätta med) i morgon så går det ett befintligt ingjutet VP-rör i väggen som avslutas med ett rörutlopp jäms med väggen.
Röret ligger nära ytan, jag har bilat fram (och sönder) röret lite. Det är 1-2 cm betong över. och det var inte speciellt jobbigt att bila lite där.
Nu ska detta utlopp flyttas 1dm uppåt och 1 dm åt sidan, och där ska en utanpåliggande kopplingsdosa ligga över rörutloppet och så blir det utanpåliggande dragning från denna.
Och röret som ska få en annan plats för rörutloppet kommer uppifrån (matas från takdosa) och ska alltså kortas 1 dm och flyttas 1dm åt sidan jämfört med var rörutloppet ligger idag. (Ja det kan vara 6 cm också, men max 10cm )
Jag lägger mycket valv och då händer det allt som oftast att några rör/dosor i väggarna är fel vilket leder till att man ofta måste göra ungefär det du vill åstadkomma. Vilket långt intro det blev, men men .
Är det ett 20-rör? I så fall är det enklaste att bila fram pipan lite och trä in en 16-slang vidare till den nya positionen. Kanske inte den snällaste skarven för framtida omdragningar, men det funkar. Fördelen är att man slipper bila bakom röret för att få på en skarvmuff.
Skulle givetvis gjort det om det inte bara var enfas i lägenheten.
Och då skulle jag nog inte heller brytt mig om att förlänga VP-röret utan bara skalat upp en EKK långt och skjutit in lite av den oskalade biten i röret, sen utanpåliggande fram till kopplingsdosan bakom fläktskåpet.