Hur brukar ni sätta eluttag ovan arbetsbänk i kök?
Standarden säger ju en höjd på 1150 mm, men jag tycker själv att denna höjd blir mer och mer ovanlig. Vi sätter nog oftast hörnuttag direkt under överskåpen. Och när kund vill ha infällda uttag "som vanlig" så tycker många att 1150 mm är för högt. Man vill ha uttagen längre ner för att döljas av maskiner osv.
I ett kök där vi är nu så monteras en "sarg" i samma färg/material som bänkskivan, där fäller vi in liggande 1,5dosor så nära bänkskivan som möjligt för att rymmas i denna sarg.
Ser ni någon nackdel med att sätta infällda uttag på t.ex. 1050 mm istället för 1150 mm?
Har inte reflekterat så mycket över detta förrän nu när jag börjar renovera mitt eget kök
Enda med att sätta de kloss an mot bänkskivan kan ju vara renlighet och att vatten kan tränga in. Men det kan man ibland lösa med en gummi tuta som finns att köpa till mellan innan dömmet och "ramen".
Även att den undre brunnen kan vara svår att nyttja då flera av köksmaskiner brukar ha en stor gjuten kontakt och sitter den förnärma så får man inte i något där eller låser upp den andra. Går ju givetvis lösa med 1 vägsuttag eller vinklade uttag.
Många kunder vill inte ha synliga uttag och då blir det hörnuttag eller vanliga uppochned.
Dom tänker inte på alla sladdar som hänger ned sedan som lianer.
Bekvämast är det med uttag på standardhöjd och det finns en uppsjö med designuttag.
Jag sitter för tillfället och ugglar i en tämligen nyrenoverad övernattningslägenhet. Där är uttaget över diskbänken placerat 1200 mm över golv, dvs 300 mm över diskbänken - och av någon anledning mitt för diskhon. Undrar om placeringen styrdes av att uttaget skulle hamna symmetriskt i kaklet eller om det var en slump.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Det är oftast kunden som får bestämmer hur denne vill att det ska se ut.
Vissa är allergiska mot ett väggutag synligt på väggen, och vill ha pop-up i bänkskivan, andra vill ha hörnboxar. Har även varit med om "så när bänkskivan som möjligt" som du beskriver med sarg, såg inte så fel ut
Beror ju också på vad det är för väggar! inte så skoj att fräsa in dosor i betongvägg
Vid nyproduktion sätter vi alltid på vägg 1150mm, gärna 3-fas matat.
Som sagt, det är ju bara en standard och så länge det inte står i en ram eller är kunds uttryckliga önskemål att följa SS så kan man ju alltid ta diskussionen med dem.
Hörnbox ned mot bänkskivan är ju en höjdare.:tokig: (har faktiskt sett det) Själv placerar jag uttagen så högt som möjligt under överskåpen,typ 1350-1400 eller hörnbox uppåt, tycker det känns obra med uttag lågt i köket, då både fett och vatten kan stänka in i uttagen, men rent regelmässigt kanske det inte finns något hinder.