Hur brukar ni göra när ni gör hål för rektangulära spottar i ett gipstak? Pga. av för mycket jobb så hann jag inte göra alla hål innan det målades, så det måste göras försiktigt. (Även om kunden är välvillig och kan tänka sig att bättra lite med pensel och färg.
Jag har aldrig monterat rektangulära, men jag har några förslag. Finns det mycket plats uppåt så går ju tigersåg, annars kanske hålla en skivbit mot taket och såga mot kanten med en sticksåg. Du kanske kan borra ett hål och stoppa i något sågblad och nöta för hand. En Fein eller Bosch multimaster kanske skulle gå att använda, då blir det inga nötmärken vid sidan om hålet iaf.
En jacka typ regnrock eller annat bra material som inta tar åt sig gips lika lätt och ett stort hjälmvisir är det jag kan rekommendera! Hörselskydd bör användas!
De hål jag gjort är gjorda på följande vis: tex om hålet är 70x70 eller kanske 70x100 eller vad det nu är så gör jag först hål med "rätt" rund hålsåg så att ytterkanten är där de ska vara. Sen har jag tagit något rakt (litet pass tex) och ritat upp så att det blivit en fyrkant runt det runda hålet. De "hörn som då uppkommit har jag sågat ut med figursåg...i mitt fall en sån där japansk som man fäller ut som en fällkniv. Man kan ju också använda en fein för att kapa bort "hörnen". Det har också hänt att den fyrkantiga spotten funkat att få i ett eller två sammanbundna runda hål med endast lite putsning i kanterna som uppstår med kniv. Finns nog lika många knep som utförare.
Jag gjorde en mall i kartong och höll upp i taket och ritade av. Sedan körde jag med en Feiner som jag fick låna av en snickaren. Gick grymt bra! Jag får gå upp till chefen och slå på kattögonen och försöka snacka till mig en sån. Åtminstone en Bosch Multimaster.
Hmm.. Rätt svar är alltså Fein sågen.. Har både en Fein och en Bosch och har konstaterat att Boschen gör sitt jobb men är ungefär bara 1/3 så effektiv som Feinen men skall man bara kapa i gips så kan det kvitta. Ljudvolymen kanske skiljer sig åt men det kan jag inte svara på då jag har hörselkåpor på vid körning med dem..
Patrik Hedlund skrev: Jag gjorde en mall i kartong och höll upp i taket och ritade av. Sedan körde jag med en Feiner som jag fick låna av en snickaren. Gick grymt bra! Jag får gå upp till chefen och slå på kattögonen och försöka snacka till mig en sån. Åtminstone en Bosch Multimaster.
//Patrik
Köp en Fein! Den är inte speciellt dyr! Det är bladen som är dyra och de går att köpa billiga piratblad.
Patrik Hedlund skrev: Jag gjorde en mall i kartong och höll upp i taket och ritade av. Sedan körde jag med en Feiner som jag fick låna av en snickaren. Gick grymt bra! Jag får gå upp till chefen och slå på kattögonen och försöka snacka till mig en sån. Åtminstone en Bosch Multimaster.
//Patrik
Köp en Fein! Den är inte speciellt dyr! Det är bladen som är dyra och de går att köpa billiga piratblad.
Okej, ja jag får se hur väl jag lyckas med kattögonen.
Är relativt ny i branschen och har fått göra detta flertalet ggr som lärling. Gör alltid en mall efter armaturen i kartong med någon extra millimeter för att den ska gå lätt in. Va riktigt skeptisk innan och givetvis rädd för att antingen göra för mycket eller för lite. Men det har gått bra. Använder en Fein multisåg.
Special som passar flera olika maskiner. En på firman som provat beställa och de funkar bra! Tror det blev typ 15kr/st eller nåt. Man måste dock beställa ganska många...