Led belysning beter sig konstigt.

14 jan 2018 17:30 - 15 jan 2018 18:05 #1 av Erik
Hejsan!

Har installerat en kontorsbelysning med 47 spottar över en 2-fas gruppledning. 29 stycken av dom ligger över en fas som ska läggas över kontaktor. 18 av dom ligger på en annan fas.

Problemet jag har är 6 st av dom som är på nedre plan i slutet på slingan. Dom fungerar som dom ska med en dubbeltrapp tändning. Men när jag dimmrar upp dom till max så händer något och dom går inte att släcka eller tända med någon av brytarna.

Har provat att byta puck till dom, provat att plocka ner alla 6 spottar och ersatt med en 100% fungerande, men fortfarande med samma problem.





Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 jan 2018 20:42 #2 av Bo Siltberg
Det kan ha med placering av pucken att göra, dvs den fysiska kretslösningen. Kanske blir pushtråden störd av någon intilliggande tråd. Kanske är det för långa ledningar.

Så, om möjligt, börja med att möblera om, flytta pucken.
Följande användare sa tack: tobi

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 jan 2018 13:20 #3 av Torbjörn Forsman
Eller se vad som händer om man avstör styrsignalen på lämpligt sätt (t ex motstånd eller kondensator mellan den och nollan).

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 jan 2018 16:45 #4 av Electrum
LED-belysning skickar som regel ganska mycket övertoner på ledningarna, detta kan störa allt möjligt.
Jag har t.o.m stött på en automatsäkring som brummade utav övertonerna.

Men då var det nog typ 600W last bestående utav en massa E27 LED-lampor.

Du har 29st LED på en gruppledning, borde ju inte vara mer än 100-200W då, vilket känns ganska safe.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.188 sekunder