Dalistyrning

28 aug 2016 07:59 #1 av Niklas
Dalistyrning skapades av Niklas
Håller på att rita på en skoluppställning på 7 lösa byggnader som ska ställas ihop till en lång.
Denna ska flyttas mellan olika städer i Sverige och enkelt kunna monteras upp.
Detta görs enkelt med snabbkopplingar av typ gesis,
Centralen sitter i ena änden så all matning sker från vänster till höger...

Nu till bekymmret:)

Belysningen som är av en SW/Dali variant, ska kunna ljusregleras. Grunduppställningen är ju enkel att få ihop men om det ska tas bort eller läggas till väggar så får jag problem med mitt tänkta SWdim.

Kan nån tipsa om nån bra sida på nätet, eller ännu bättre några bra böcker om Dalistyrning. Alla mina tidigare projekt har enbart varit med SW-dim eller 1-10V styrning, så på Dali är jag lite grön.

Jag skulle vilja ha den enklaste varianten till detta projekt men har inte hittat nån lösning än...
Alltså inga datorer mm för att programmera.

Tips och förslag tas tacksamt emot, men enbart inom Dali, eftersom den enda varianten utöver Dali är SW-dim och där har jag järnkoll efter ett antal liknande uppställningar:)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 aug 2016 09:38 - 28 aug 2016 09:38 #2 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Dalistyrning
Många DALI-controllers (sändare) är förprogrammerade för "broadcast", vilket gör att en sändande enhet (t.ex. tryckknapp) direkt styr alla ballaster/don på samma DALI-bus, helt utan någon programmering.
Men blandar du in en controller till så kommer den också styra alla enheter på samma bus.

Så ska du ha olika lokaler och/eller funktioner så kommer du inte undan att det måste programmeras upp.
Detta är förvisso riktigt enkelt, men kräver en initial investering bestående av en dator och ett interface.

Sen är det plättlätt, dra 5-ledare till alla don, 2 ledare är DALI-bus 2 ledare + jord för 230V-matning.
Sen 2 ledare ner till controllers om de inte behöver matning, då blir det 5 ledare även här.

Sen programmera upp det hela lite snabbt när det är klart. Ska du bara ha enkla funktioner som att tända/släcka/dimma så är det lätt att programmera.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

28 aug 2016 10:27 #3 av Robin Strandberg
Svar från Robin Strandberg i ämnet Dalistyrning
Jag skulle rekommendera att hålla dig till broadcast om olika moduluppsättningar kommer förekomma.

De behövs lite mer information för att kunna ge ett bra svar på detta.

Vart ska styrningarna sitta kontra hur ska tändningarna fördelas?

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

28 aug 2016 12:21 #4 av Niklas
Svar från Niklas i ämnet Dalistyrning
Det är det som är problemet....Grunduppställningen är två stora rum med en korridor genom hela skolan....sen kan varianterna se ut ungefär så här:

-Korridoren bryts upp till grupprum längst bort från centralen
-Rummen delas av till små rum

Så det svåra är att uppfylla alla varianter med en standardkoppling utan att modifiera när de olika väggarna läggs till eller ta bort.
Då vill jag ha en enkel knapprogrammering där armaturerna bara omprogrammeras.

28 aug 2016 12:38 - 28 aug 2016 12:39 #5 av Robin Strandberg
Då är det nog bäst med närvarosensorer från t ex Niko-Servodan (obs, partisk). Det finns andra fabrikat men dessa kan jag väldigt väl. Till dessa ansluts trådlösa batterilösa tryckknappar på de flyttbara väggarna. Trådade tryckknappar i de fasta väggarna.

Armaturerna kan sen grupperas på samma Dali-buss. Alltså inte broadcast. Detta görs enklast genom en app och IR-tillbehöret som ansluts i 3,5mm hörluruttaget i mobilen.

I appen ska det finnas möjlighet att spara färdiga rumstyper med konfiguration för att förenkla för vaktmästaren eller vem det nu är som grupperar om armaturerna efterhand.

Finns även möjlighet att programmera via fjärrkontroll men då måste alla inställningar ställas in om igen.

Niko Home Control
Följande användare sa tack: Niklas

28 aug 2016 17:40 - 28 aug 2016 17:41 #6 av Niklas
Svar från Niklas i ämnet Dalistyrning
Låter väldigt intressant....har du lust att ge ett förslag på komponenter som du brukar använda till Exempelvis 10 armaturer som ska kunna dimras och/eller brytas upp med en eftermonterad skiljevägg

28 aug 2016 18:41 - 28 aug 2016 18:41 #7 av Robin Strandberg
Om du vill kunna installera allt komplett och bara ha en omkopplare som valmöjlighet vid skiljevägg kan denna fungera bra.
se.niko.eu/sites/default/files/70y021_03_r1_131120koe_0.pdf
Figur 2 visar en vikväggslösning. Till detta kan det anslutas 2st eller fler närvarosensorer, tryckknappar för dimring eller aktiv tändning.

Lägg upp en enkel skiss hur du tänkt med rumsindelningen och armaturgrupper så är det lättare att förklara.

Niko Home Control
Följande användare sa tack: Niklas , Electrum

28 aug 2016 19:00 #8 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Dalistyrning
Den där modulen från niko ska jag allt lägga på minnet. :tummeupp:

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Sidan laddades på: 0.040 sekunder

Senaste foruminlägg