Transformator - 400W 12V Halogen

10 jul 2014 18:37 #1 av Christian
Hej!

Ska installera belysning i en frisörsalong, de vill ha 50W spotlights på wire.
Så långt är det inga problem, men de vill ha 8st ljuskällor.

= 400W och nu börjar problemen, vart får jag tag på en transformator som är så stor?
Finns det elektroniska trafos som går att parallellkoppla?

Dimmer hade ju inte varit så dumt heller :)

Det jag söker är en (eller flera) transformator på 400W 12V

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jul 2014 05:34 - 11 jul 2014 05:35 #2 av Paul Wargenstahm
400W på 12V ger ju ungefär 33A... Det kan ju bli ett problem beroende på vajerns area och resistivitet. Kan vara värt att räkna lite på det när det gäller spänningsfall och temperaturstegring.

DC aggregat är det inga problem att parallellkoppla, men kör man AC (rena transformatorer) så bör man nog fasa in dem så att lindningarna ligger lika. Kan det månne vara en liten tankeövning att klura ut vad som händer annars? :whistle:

Und setzt ihr nicht das leben ein, nie wird euch das leben gewonnen sein.

11 jul 2014 08:14 #3 av Claes Börjesson
Varför inte köra LED-spots, då får du ned strömmen.

400 Watt 12 Volt blir en STOR brandfara. Att dimmra en så stor trafo blir problematisk.

Byt mot LED och du drar bara 40 Watt totalt och tex från ledshopen ( ej dimmringsbar):

Byt till elektronisk trafo (drivdon) och LED så går det att dimmra också. Men tyvärr är de flesta drivdon på max 25 watt.

11 jul 2014 14:26 #4 av Rikard Ågren
Globaltrac-skena och metallhalogen-spottar om korrekt färgåtergivning är viktigt

Projektledare el, styr och automation

12 jul 2014 21:00 - 12 jul 2014 21:02 #5 av Ronnie Lidström
Att installera 400W halogen år 2014 i en frisörsalong låter helt otroligt korkat.

Det finns både LED (OBS! Förmodligen inte billiga LED-ljuskällor från Ledshopen, som tipset ovan ;) ) och Metallhalogen som klarar rätt färgåtergivning om det nu är det som är viktigt.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

13 jul 2014 08:40 #6 av Markus Ågren
JAg håller med Ronny, idag tycker jag det är svårt att föreskriva eller ge förslag på halogen installationer. Ser hellre att man isf monterar ersättningslampor av LED i armaturerna.

Varför vill de ha halogenspotlights?

Markus Ågren

13 jul 2014 21:51 #7 av Christian
Trevligt med lite respons!

Jag förespråkar såklart LED, och till saken hör att jag glidit in på ett bananskal, inte jag som skulle gjort jobbet från början. Utan fått en hög med prylar som ska kopplas ihop!
Det lutar åt att sätta LED-lampor.

15 jul 2014 20:15 - 15 jul 2014 20:16 #8 av Patrik Hedlund

Christian skrev: Trevligt med lite respons!

Jag förespråkar såklart LED, och till saken hör att jag glidit in på ett bananskal, inte jag som skulle gjort jobbet från början. Utan fått en hög med prylar som ska kopplas ihop!
Det lutar åt att sätta LED-lampor.

Grattis! Alltid lika kul med sen semester... (Jag går på semester V.30 så känner igen mig ;) ).

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Följande användare sa tack: Christian

16 jul 2014 17:52 - 16 jul 2014 18:07 #9 av Christian
Fått upp wiren idag, gamla hus är fina att titta på men takhöjd på 4 meter är inget vidare.
Kopplar in 4 spottar, sen blir det 4 st 1x36W lysrörsarmaturer, ska man få bra arbetsbelysning så är det lysrör som gäller!!

Sidan laddades på: 0.040 sekunder

Senaste foruminlägg