Erfarna Elektriker

26 jan 2012 18:04 - 26 jan 2012 18:05 #1 av Mathias
Hej

Skulle behöva lite råd från erfarna elektriker.

Jag är 23 år och har slutfört el/automations utbildning 2007. Därefter har jag jobbat som elmontör och drifttekniker. Tyvärr var företaget ej branschanslutet till ECY så fick inga lärlingstimmar.
Och det verkar som dom flesta indrustrier ej är branschanslutna och där med kan jag aldrig få elektriker intygg.

Min fråga är helt enkelt om man måste vända sig mot industrier för att hålla på med Automation och felsökning, eller finns det även installationsfirmor som håller på med detta?

FInns det någon fördel med att jobba på industrier ?

Funderar också på om det finns någon bra vidarutbildning för att bli mer åtråvärd på marknaden.

Har även funderat på att utbilda mig till ingenjör, men vet att det finns elektriker som tjänar nästan lika bra.

Är tacksam för alla råd jag kan få.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 jan 2012 18:21 #2 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Erfarna Elektriker

Mathias skrev: Hej

FInns det någon fördel med att jobba på industrier ?
.

Det beror väl lite på vilken inriktning sitt intresse lutar mot.. är det dosor och slang, installera infravärmare eller felsöka en fläktmotor som lockar så är det service- och installationselektriker du ska söka dig mot, men om det är kabelstegar, felsöka en packiteringsmaskin eller pilla i ett stort styrskåp så är det industri du ska söka dig till.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

26 jan 2012 18:27 #3 av Christoffer W
Svar från Christoffer W i ämnet Erfarna Elektriker

Mathias skrev:
Funderar också på om det finns någon bra vidarutbildning för att bli mer åtråvärd på marknaden.

Bra kunskaper om PLC är väldigt åtråvärt.

26 jan 2012 20:17 #4 av Mathias
Svar från Mathias i ämnet Erfarna Elektriker
Är lite rädd för att det är mycket dö tid vid industrielektriker.

Med bra kunskaper inom PLC menar du programmering eller installation av PLC?

26 jan 2012 20:26 #5 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet Erfarna Elektriker
Det är ju väldigt olika från person till person vad man föredrar. Vissa tycker bättre om industri/verkstäder där man slipper prata med "jobbiga kunder". Andra föredrar att vara hemma hos privatpersoner då det är mer socialt osv..

Jag personligen tycker det är bäst att få variera sig :stubben:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

26 jan 2012 20:34 #6 av Christoffer W

Mathias skrev: Är lite rädd för att det är mycket dö tid vid industrielektriker.

Med bra kunskaper inom PLC menar du programmering eller installation av PLC?

Är du anställd vid en industri kan det lätt bli en del dötid och enformigt i längden. Att vara anställd på en el-firma ger en större variation. Men man får tänka efter vad man själv föredrar.

Angående PLC menar jag främst programmering och konstruktion av ritningar och program.

26 jan 2012 21:09 #7 av Mathias
Syslar elfirmor något med PLC programmering? Fick för mig att det mest tillämpas inom industri ?

26 jan 2012 21:38 #8 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Erfarna Elektriker
Det kan inte vara många firmor i såfall...

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

27 jan 2012 05:25 #9 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Erfarna Elektriker
Vi gör det :) allt från robotar till belysningsstyrning

Projektledare el, styr och automation

27 jan 2012 08:10 #10 av Janne Larsson
Svar från Janne Larsson i ämnet Erfarna Elektriker
Jag hade grym tur när jag började som elektriker, fick jobb på en av stans största firmor och fick en arbetsledare från början som inte släppte greppet om mig och såg till att jag fick testa på exakt allt man ska göra för varje lärlingstimme, det tror jag inte många har gjort. Jag fick ju då en väldigt bra inblick vad exakt jag ville göra sen efter lärlingstiden och för mig gick motorer och bonderi bort direkt :)

Ackordsjobb på stora projekt var ju kul de gånger man var med i hela processen, från valv till komplettering men sen blev det mycket inhopp på antingen eller och jag sökte mig mer mot serviceavdelningen. Då det var en stor firma så var det väldigt blandat på service, allt från ett par månader på sjukhuset eller ett år på en stamrenovering till entimmes jobb hemma hos tant Agda men att få den variationen kräver ju att företaget har en stor serviceavdelning.

Jag personligen trivs faktiskt bäst på stamrenovering, där har man både boende som man pratar lösningar med samt även om man är ensam elektriker alltid någon annan att snacka skit med.

Om man har som mål att ev starta eget i framtiden så ser jag att flera års erfarenhet av service är ett måste då många som gör sin hela "karriär" endast på storbyggen och i värsta fall ägnar fler år åt att hänga stege och najja kabel på den hamnar väldigt långt efter i "allmän kunskap" och främst när det gäller felsökning.
En elektriker blir aldrig fullärd och det kan nog de flesta inom yrket här hålla med om, det roliga är ju att det vimmlar av lekmän som anser sig vara experter fast den samlade elektrikerkåren i princip själva anser sig ha saker kvar att lära......

Man kan ju också om man har ett djupare intresse av teori dra sig åt det hållet och passa på att utbilda sig tex på en tvårig vidareutbildning i Nyköping så man får kompetens att ev jobba som konsult och/eller arbetsledare, behörighet följer då med på köpet. Om man inte vill plugga på det viset så kan man ju fördjupa sig ändå och är det på det viset så kan man ju alltid hojta på denna sites teori-guru Bo som säkert har massor av bra förslag på literatur som passar.

Ja, det var väl mina funderingar över det hela det.

27 jan 2012 10:37 - 27 jan 2012 11:38 #11 av Kent Pedersen
Svar från Kent Pedersen i ämnet Erfarna Elektriker
Hej
Jag har varit elektriker sedan 1973 och har provat på det mesta. De första 13 åren som serviceelektriker på en firma med 10 talet anställda. En oerhört bra skola. Vi sysslade med allt från fru Svenssons problem till service arbete på industrier och en del större installations arbete. Under denna tid skaffade jag min behörighet och började sedan som elansvarig på en kemisk industri med mycket EX installationer(idag ATEX). Har därefter varit lite försäljare inom processinstrument,elgrossister samt de senaste 11 åren jobbat som servicetekniker på en bro mellan Sverige och Danmark. Vilket är/var bäst då. Svårt att säga med de åren på den kemiska industrin var väldigt roliga. Som den förste anställde underhållskillen/elektriker så fick jag chansen att bygga upp deras underhåll och elinstallationer medan dom gick över till att bli en processindustri. Oerhört lärorikt!

Men som någon skrev ovan så får man ransaka sig själv och avgöra vad man vill. Jag har aldrig varit på jakt efter största möjliga inkomst så ackordsarbetena har aldrig lockat mig.

Har varit elnörd sedan 1973 på alla möjliga sätt .Just nu som servicetekniker på en förbindelse mellan Swe-Dk

27 jan 2012 18:09 #12 av Mathias
Kan du betätta lite mer om vad man gör på Service avdelningen, är det mer felsökning än installation eller hur funkar det ?

Tror du det är svårare att få lärlingplats under just Serviceavdelningen?

Vilken utbildning i Nyköping finns det ?

// Mathias

27 jan 2012 20:31 #13 av Janne Larsson
Det är inte svårare att få plats på service då många av de timmar man ska göra inom olika områden just ligger på de bitar en serviceavdelning gör.
Det är lättare att säga vad man gör på "ackord" och det är från att lägga rör i valv, sätta stegar och fönsterbänkskanaler, dra tråd och kabel i rör/slang, i kanaler och på stege. Man kompleterar så klart med uttag, brytare och belysning samt kopplar centraler.

Service innehåller i princip detsamma som ovan fast oftast i mindre skala plus allt annat som har med el att göra. Lika gärna som att du åker till tant Agda på Storgatan och byter säkring i en dimmer så kan du få felsöka den automatiska tändningen i en BRF eller felsöka i ett jordfel i en villa. Även åka till en grisfarm och spika kabel eller undersöka varför en motor på en skrot helt plötsligt bara går åt ett håll....ja, du förstår, ganska omväxlande.

27 jan 2012 23:02 #14 av Mathias
Tycker om när det är omväxlande. Särskilt jobb där man får använda både huvud och händer.

Har inte varit ute på företag än, men som jag förstår kan det vara svårt med lärlingplats nu på vinterhalvåret. Men hoppas det är lättare på vårkanten.

Får tacka för alla råd jag fått, känner att jag har i.a.f. vet met mer om dom olika riktningarna jag kan ta.

// Mathias

28 jan 2012 00:03 #15 av Janne Larsson
Jo just det ja....utbildningen kommer jag inte ihåg vad den heter men jag kan garantera att det finns folk här som kan svara på det :)

Jag vet ju inte var du bor men det efterfrågas elektriker (iaf före jul) i Uppsala, Stockholm men sen om dom tar in lärlingar är ju en annan sak fast om du börjar med att kolla runt (där du bor) på de större firmorna som har många och stora jobb som sväljer folk så får du en liten inblick i dagsläget.

28 jan 2012 09:59 - 28 jan 2012 09:59 #16 av Christoffer W

Mathias skrev: Tycker om när det är omväxlande. Särskilt jobb där man får använda både huvud och händer.

Har inte varit ute på företag än, men som jag förstår kan det vara svårt med lärlingplats nu på vinterhalvåret. Men hoppas det är lättare på vårkanten.

Får tacka för alla råd jag fått, känner att jag har i.a.f. vet met mer om dom olika riktningarna jag kan ta.

// Mathias

Ska du söka en lärlingsplats bör du ligga i nu, innan årets gymnasiekullar går ut.

29 jan 2012 11:24 #17 av Mathias
Glömde Kanske den viktigaste frågan, hur ser installationsföretag på dom olika el-inriktningar?

Jag misstänker att el/installation är fördel mot el/automation.

//Mathias

29 jan 2012 11:28 #18 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet Erfarna Elektriker
I dag är det inte så stor skillnad på Installation och Automation på Elprogrammet.

Jag gick själv ut Automation 1996 och då fick jag inte ens jobba som Installationselektriker. Jag fick anställning hos en vanlig elinstallationsfirma men blev tvingad av facket att sluta eftersom jag hade fel utbildning.

Fick läsa in installationsdelen på Lernia.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

03 feb 2012 14:13 #19 av Mathias

Ronnie Lidström skrev: I dag är det inte så stor skillnad på Installation och Automation på Elprogrammet.

Jag gick själv ut Automation 1996 och då fick jag inte ens jobba som Installationselektriker. Jag fick anställning hos en vanlig elinstallationsfirma men blev tvingad av facket att sluta eftersom jag hade fel utbildning.

Fick läsa in installationsdelen på Lernia.

Har pratat med ECY och som det ser ut nu behöver jag läsa kursen Säkerhetssystem för att bli installationselektriker. Tror Teknikutbildarna kanske kan hjälpa mig med det, men lär kosta en slant.

03 feb 2012 14:33 #20 av Mathias
Lånar tråden lite för att ställa ännu en fråga.

Någon här som har efarenhet av att jobba som industrielektriker? Väntar man bara att saker ska gå sönder eller vad gör man? .

Hittade en annons som söker folk men är 4-skift. Någon som har efarenhet av det?

//Mathias

Sidan laddades på: 0.051 sekunder

Senaste foruminlägg