Vilande ABL

28 dec 2016 21:04 #1 av Timmy
Vilande ABL skapades av Timmy
Godkväll.
Jag läste in ABL för c:a 6 år sedan. Jag är idag anställd och använder inte min behörighet.
Behöver man göra något för att den ska gälla även i framtiden med tanke på allt surr om nya regler från elsäkerhetsverket?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 dec 2016 07:21 #2 av Mikael Malmgren
Svar från Mikael Malmgren i ämnet Vilande ABL
Svaret på frågan är nej. Din behörighet löper vidare in i det nya systemet.

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 dec 2016 14:42 #3 av Jörgen Wikström
Svar från Jörgen Wikström i ämnet Vilande ABL
Hej
Din ABL omvandlas till nya systemet och bli benämnt AB.
Du behöver inte göra något utan info kommer från Elsäkerhetsverket.

Fil bilaga:
Jörgen Wikström
Fil bilaga:
Företagsrådgivare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 dec 2016 17:11 #4 av Timmy
Svar från Timmy i ämnet Vilande ABL
OK så bra.
Tack för svar

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 dec 2016 17:15 - 29 dec 2016 17:26 #5 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Vilande ABL
Såsom jag själv uppfattat saker och ting så tror jag lika som Mikael och Jörgen här skrivit, du får automagiskt en ny behörighet, AL, tilldelad av ESV.

Men en sak i din post vill jag protestera emot.

Timmy skrev: Godkväll.
Jag läste in ABL för c:a 6 år sedan. Jag är idag anställd och använder inte min behörighet.

Du skriver att du inte använder din behörighet.
Men utför du elinstallation så använder du faktiskt din behörighet hela tiden.
Har du egen (tillräcklig) behörighet för en uppgift så utövar ingen annan elinstallatör överinseende över dig.

I praktiken spelar det ingen större roll, men jag ville bara påpeka att det du gör gör du med din egen behörighet hela tiden.


Efter 1 juli nästa år kommer det dock bli annorlunda, då du istället kommer ingå i företagets egenkontrollprogram, och en elinstallatör blir då knuten till funktionen "elinstallatör för regelefterlevnad".
Vilket troligen inte blir du då.
Och då kommer du bli i princip jämställd med alla andra elektriker på firman.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Mikael Malmgren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 dec 2016 17:47 #6 av Timmy
Svar från Timmy i ämnet Vilande ABL
jag har ju aldrig registrerat mig som installatör, men det är väl till nätägaren man gör det?
Hur som helst, det viktiga för mig är att jag har dom utbildningarna/ behörigheterna som krävs om jag får för mig att fortsätta min karriär i egen regi

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 dec 2016 19:04 #7 av elmont
Svar från elmont i ämnet Vilande ABL
Det är väl behörighetsbeviset som du fått från elsäkerhetsverket som är avgörande. Om man sedan registrerar sig hos någon "nätägare" spelar ingen roll för själva behörigheten, utan det är bara för att nätägaren vet att du är en behörig installatör.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 dec 2016 06:35 #8 av Mats Jonsson
Svar från Mats Jonsson i ämnet Vilande ABL

Timmy skrev: jag har ju aldrig registrerat mig som installatör, men det är väl till nätägaren man gör det?
Hur som helst, det viktiga för mig är att jag har dom utbildningarna/ behörigheterna som krävs om jag får för mig att fortsätta min karriär i egen regi

Skrivet i all välmening och för din egen skull. När jag läser vad du skriver så undrar jag om du har fått någon behörighet beviljad av Elsäkerhetsverket? Har du ett behörighetsbevis meddelad av Elsäkerhetsverket?

Tyvärr är det allt för många som tror att de har behörighet men som senare visar sig sakna behörighetsbeviset, de har antingen glömt att ansöka eller fått avslag utan att ta till sig detta. Eller helt enkelt inte förstått att man måste ansöka och få behörighet beviljad. Efter en viss tid så har detta fallit i glömska och man "tror" att man har en behörighet.

Senast nu en man som var anställt som avdelningschef på ett mycket stort och välkänt företag. De utför normalt endast arbete inom koncernen varför någon anmälan till nätägare inte varit aktuellt. Men när man nu skulle göra ett arbete utanför "grindarna" upptäcktes att någon behörighet hade inte avdelningschefen. Jag vill verkligen tro att denna person trodde att han hade behörighet, men så var alltså inte fallet.

Man läser en "behörighetsgivande" utbildning i sin ungdom men med tiden blir man tvungen att använda sin behörighet och minns då kanske inte att man aldrig ansökte om behörighet.

Jag får väldigt ofta höra en variant: "jag har inte plockat ut min behörighet".

Självklart så plockar man inte ut sin behörighet, man ansöker och får eventuellt behörigheten beviljad. När jag för några år sedan tittade i statistiken var det mer än en tredjedel som fått avslag på sina ansökningar. Oftast är det praktiken som inte godtas.

Installationselektriker har generellt haft lättare att få behörighet än industri- och distributionselektriker. De sistnämnda har ofta fått avslag för att de saknat erfarenhet av installationer i bostäder och liknande utrymmen.

Även om information på den här typen av sidor är bra så vill jag verkligen understryka vikten av att skaffa sig egen kunskap om behörighetsreformen och inte gå på hörsägen. Elsäkerhetsverket har bra information på sin hemsida om vad reformen innebär. Läser man igenom vad verket skrivet på sin hemsida har man goda kunskaper om vad reformen innebär.

www.elsakerhetsverket.se/nya-regler/elin...a-paverkas-elarbete/

Vill man gå lite djupare så finns ju handboken:
www.elsakerhetsverket.se/globalassets/pu...tallationsarbete.pdf

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Christer Djerf, Mikael Malmgren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 dec 2016 19:23 #9 av Mikael Malmgren
Svar från Mikael Malmgren i ämnet Vilande ABL
Mats

Mitt behörighetsbevis hänger i alla fall i mitt arbetsrum i källaren, fult är det också. =)
Pappas som hänger i hans arbetsrum är betydligt finare, tycker de äldre var snyggare.

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 dec 2016 21:23 #10 av Timmy
Svar från Timmy i ämnet Vilande ABL
Tack Mats för utförligt svar.
Jag har ett behörighetsbevis ABL utfärdat av Elsäkerhetsverket som är giltigt till år 2051.

Elsäkerhetsverket beslutar om auktorisation för elinstallatörer efter ansökan. Elinstallatörer som redan idag har en behörighet behöver inte göra någon ny ansökan. Behörigheten omvandlas till auktorisation med automatik.


Så då borde allt vara ok.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 dec 2016 21:31 #11 av Mats Jonsson
Svar från Mats Jonsson i ämnet Vilande ABL

Mikael Malmgren skrev: Mats

Mitt behörighetsbevis hänger i alla fall i mitt arbetsrum i källaren, fult är det också. =)
Pappas som hänger i hans arbetsrum är betydligt finare, tycker de äldre var snyggare.

Bra! Kan kallas yrkesstolthet. Jag tror det vore bra för branschen, och yrkesstoltheten, om alla elektriker fick ett yrkesbevis som medförde någon sorts status, något att vara stolt över.

Kan hålla med dig om att de äldre bevisen såg bättre ut, mer formella. Jag har ett ABL-bevis från mitten av 80-talet (Statens Energiverk) som ser mer "korrekt" ut än AB-beviset jag har fått av Elsäkerhetsverket i mitten på 90-talet.

Mats J

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 dec 2016 21:39 #12 av Mats Jonsson
Svar från Mats Jonsson i ämnet Vilande ABL

Timmy skrev: Tack Mats för utförligt svar.
Jag har ett behörighetsbevis ABL utfärdat av Elsäkerhetsverket som är giltigt till år 2051.

Elsäkerhetsverket beslutar om auktorisation för elinstallatörer efter ansökan. Elinstallatörer som redan idag har en behörighet behöver inte göra någon ny ansökan. Behörigheten omvandlas till auktorisation med automatik.


Så då borde allt vara ok.

Bra, då har du ordning på dina papper vilket inte alla har. Din behörighet gäller numer livet ut. Datumet som står på beviset är upphävt genom föreskrifter som trädde ikraft förra årsskiftet. Alla som hade en behörighet 31/12 2015 har den intill döden, såvida man inte straffar ut sig och myndigheten återkallar behörigheten. Så som det ser ut nu så kan du fortsätta som elinstallatör även efter 2051 :)

Mats J

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jan 2017 03:02 #13 av Claes Börjesson
Svar från Claes Börjesson i ämnet Vilande ABL
Härligt

Jag har haft flera diskussioner med elsäkerhetsverketsverket angående åldersdiskrimination, de har nämligen bara godkänt min behörighet t.o.m. 2021.12.31 ,d.v.s. det år jag fyller 65.

/Claes Börjesson född 1954 (gammal gubbe :) )

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jan 2017 13:49 #14 av Kent Pedersen
Svar från Kent Pedersen i ämnet Vilande ABL
Hej

Jag fick min behörighet 1979 gällande i 10 år och fick det förlängt 1988 till 2030. det är 10 år efter min pension vid 65 år.

Kent född 1955(ev.gubbe)

Har varit elnörd sedan 1973 på alla möjliga sätt .Just nu som servicetekniker på en förbindelse mellan Swe-Dk

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.066 sekunder