Voltimum Elseminarium

29 sep 2015 15:26 - 29 sep 2015 17:02 #21 av Michell Martic
Då har även detta seminarie kommit och gått.
I det stora hela så var det intressanta saker som togs upp. Vissa mer än andra.
Mest intressant var Örjans föredrag om kommande anvisningar för industri- och installationssektorn.
Annat intressant var en djupgående diskussion i ämnet integritet och IT-säkerhet på tal om Internet of Things.
Osram presenterade LED-filament ljuskällor, vilka dock funnits länge (1,5-2 år?), men som nu alltså även säljs av de mer erkända tillverkarna. Ett ämne som berördes var det om övertoner, EMC samt effekter av en dålig sådan miljö. Jag var inte på några bitar som jag tror att jag blev ganska missförstådd i, men det kan bli en annan tråd. :)
Fick en genomgång av nya direktiv från EU gällande brandklassning av kablar, ett direktiv som jag uppfattade som egentligen ännu mer övergripande (vilket jag tror kommer omfatta även kanalisation? Dock osäker på detta). Det pekades på vissa svagheter i övergången, men detta beslut är ju fattat som EU-direktiv varför egentligen de som presenterade informationen hade väldigt lite påverkan.
Sen blev det även en liten diskussion om SS 437 01 02 och hur denna egentligen ska tillämpas avseende 3,75m mellan uttagen för nätverk. Verkar råda delade meningar i denna fråga. Tillverkare av nätverksuttag och datakabel anser att tillämpning av standardens fordringar är skallkrav, av uppenbara skäl. Tror dock att installationsbranschen redan bestämt sig för hur denna väljer att tillämpa standarden.
Följande användare sa tack: Örjan Borgström

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.032 sekunder

Senaste foruminlägg