Hur vet man om man har behörighet?

19 nov 2014 09:51 #1 av Daniel
Har för mig jag har behörighet för både svag- och starkström från 3åriga El-tele tekniska linjen jag gick för drygt 20 år sedan... men det blev aldrig så att jag jobbade med det. Men nu på senare tid så funderar jag på att börja lite på hobbynivå, därav frågan. Hur vet man om man är behörig eller ej?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 nov 2014 10:09 #2 av Lars Sundbom
En 3-årig yrkesförberedande utbildning på gymnasienivå renderar inte i allmän elbehörighet, ABL, som krävs för att du själv ska få utföra och ansvara för elinstallationer.

För att få en behörighet ställs två krav; ett utbildningskrav samt ett krav på praktik.
Det går inte att kompensera ett överflöd av det ena mot avsaknad av det andra utan båda två måste uppfyllas för att en behörighet ska beviljas.

Utbildnings- och praktikkrav för respektive behörighet regleras i Elsäkerhetsverkets behörighetsföreskrifter ELSÄK-FS 2013:1. Läs mer på Elsäkerhetsverkets hemsida, www.elsakerhetsverket.se

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 nov 2014 11:02 #3 av Christer Djerf
Ställ frågan på www.elsakerhetsverket.se/sv/Behorighet1/...n/Sok-elinstallator/
Behörighetsnumret = personnumret

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 nov 2014 11:43 #4 av Daniel
Tack båda, har nu gjort en förfrågan på mig själv. har starkt för mig att vi blev behöriga men blir tveksam nu.. bra att få svart på vitt iallafall.

Hursom så kan det nog vara på sin plats att fräsha upp kunskaperna (och ev fixa behörighet) nu när jag ger mig in i detta igen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 nov 2014 14:05 - 19 nov 2014 14:07 #5 av Örjan Borgström
Gymnasieskolans elprogram ger teoretiska kunskaper motsvarande elbehörighet BB1.
Det kan vara så att din utbildning också gav teoretiska grunden för behörighet enligt BB1, det borde synas i betyget. Du behöver i så fall skicka in betyg och erforderliga praktikintyg till Elsäkerhetsverket för att få ut en behörighet.

I vår distanskurs kan du utnyttja dina tidigare erhållna kunskaper genom att du kan gå fortare fram.

www.euu.se/kurser/allman_behorighet_lagspanning_-_distans-556

EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 nov 2014 15:03 #6 av Mikael Malmgren
Man vet om man har behörighet. Vet man inte det har man ingen behörighet. :)

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, puttrix, Michell Martic, Marcus

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 nov 2014 09:42 #7 av Paul Wargenstahm
En annan sak att tänka på är att den senaste utbildningen man åberopar i sin behörighetsansökan inte får vara äldre än 15 år. Så var det 20 år sen så blir det avslag direkt.
Sen har jag för mig att den "gamla" El/Tele utbildningen (teleteknisk gren, 4-årig) inte gav kunskaper som berättigade en att söka en ABL, utan då skulle man gå elkraftteknisk gren. Gick själv motsvarande för 30 år sen eller så.

Und setzt ihr nicht das leben ein, nie wird euch das leben gewonnen sein.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 nov 2014 14:14 #8 av Michell Martic
Ligger dock som förslag att 15års regeln ska bort.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 nov 2014 21:57 #9 av Richard
Kan ju ha hänt något på 20 år...
typ skyddsjord och jordfelsbrytare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 nov 2014 00:05 #10 av Michell Martic
Vad har det med saken att göra? De flesta installatörer har väl inte memorerat elinstallationsreglerna utantill för det och hänvisar dessutom till nämnd standard som "starkströmsföreskrifterna".

Bara för att man inte tagit ut sin behörighet, om man varit kvalificerad att göra så, så betyder väl inte detta att man bott i ett hål i marken i 20 år.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 nov 2014 00:19 #11 av Richard
I detta fall hade inte TS jobbat med detta...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 nov 2014 16:06 #12 av Michell Martic
Ser fortfarande inte vad det har med saken att göra. Skulle det va större skillnad på 14,9 år och 20 år?

...och ska kvalificering av kriterierna baseras på hur ofta en standard ändras? Kvalifikationerna har snarare med personens kunskaper att göra. Och dessa kunskaper bedöms nog vara de samma idag som t ex vid utfärdandet av 2010:4 eller 2007:2.

...och eftersom förslaget faktiskt kommer från elsäkerhetsverket själv så antar jag bara att de gör en bedömning att kunskapskraven inte skiljer sig på ett avgörande sätt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.062 sekunder

Senaste foruminlägg