Tycker gott att man kan kräva 2% vid småjobb och evt annan uppgörelse vid större jobb.
Ska man ta på sig över vad andra gör så hade jag tvekat. Det finns folk man verkligen inte kan lite på blint. Annars en uppgjord peng. 500kr för varje jobb eller kanske en fast summa varje månad.'
Varför nöja sig med "minimum" när man kan börja på tex 4000 och hamna på 1500 i slutändan.
Folk gör alldeles för mycket arbetsuppgifter och har för dåligt betalt.
Men bara för jag tycker detta så kommer väl alla chefer mm och blänger surt på en.
Håller med. Men hans årslön detta år har ju ökat med 40 000 kr eller vad nu kursen kostar. Behörigheten är ju personlig och den kan han ta med sig till nästa anställning eller starta eget.
Tanken med att jag fick kursen betald var att jag sedan skulle ta på mig ansvaret för mig och några till och självklart mot en ersättning. Chefens egna ord.
För att klargöra min ståndpunkt: Givetvis ska man ha ersättning för ökat ansvar, precis som ni säger är det alltför många som gör alltför mycket utan att begära det man har rätt till.
Men å andra sidan kan det ju vara så att man får fördelar/ersättning på andra sätt som så att säga kompenserar. Där jag jobbar är det nästan ingen som får de berömda 2 procenten för elarbetsansvar, men vi kör nya fina V70 till och från byggena på firmans bekostnad vilket förstås inte står i installationsavtalet och då är det ju svårt att tjafsa om några hundralappar...
Precis som Joel skriver är det många som tar på sig arbetsuppgifter utan att få vare sig cred eller betalt för det. Många gånger antagligen av rädsla för att komma på klant med företagsledning/chef.
Själv fick jag till att börja med utbildningen betald och sedan 2000:-/månad när jag tog över som behörig installatör på företaget 2010. Har överinseende över två anställda tekniker samt inhyrd personal.
Jag lägger en del egen tid för att hålla mig uppdaterad om vad som händer i branschen, t.ex. genom att hålla koll på Fluxio
Omförhandlade förra året och fick ersättningen höjd med 50% :tummeupp:
Hoppas ni har detta på papper främst från arbetsgivarens sida då du har lovat något flera år framöver.
Tycker att du skall gå in och be om ett par tusen extra i månaden, så får du se vart de slutar.
Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder samt projektledning och entreprenadjuridik.