Vem får anväda brand tätning? Det är planerna att bygga in lite ljud i taket i ett köpcentrum,, det innebär att jag måste gå igenom brandceller,, vad ska jag tänka på då,, vilka regler gäller för brand tätning? Får jag göra det själv? Eller måste jag ta in en annan firma för det?
Vem som får använda brandtätningsprodukter om man följer tillverkarens anvisningar. Man bör nog känna sig förtrogen med produkterna.
Vissa beställare/innehavare kräver att den som utför brandtätningen har en certifiering genom tillverkaren av produkterna eller liknande. Det kan också finnas krav från försäkringsbolaget som fastighetsägaren måste beakta. Dessa borde du kunna få av fastighetsägaren/skötaren.
Regler som gäller är från SS 436 40 00 utg.2
527.2 Tätning av genomföringar
527.2.1
Där ett ledningssystem passerar genom byggnadsdelar, såsom golv, väggar, tak eller avbalkningar, ska
genomgångarna tätas till minst samma brandtekniska klass som byggnadsdelen.
ANM 1 – Vid montering av ledningssystem kan tillfälliga tätningar behöva användas under montagetiden.
ANM 2 – Vid renoveringsarbeten bör tätningarna återmonteras så snart som möjligt.
Är du osäker på den brandtekniska klass som byggnaden har, får du fråga den som ansvarar för fastigheten. (ägare eller fastighetsskötare).