Tjenare på er alla, jag har lite problem med inlämningsuppgift 1.
Skapa ett diagram som visar en växelspänning med effektivvärdet
230 V och en ström med effektivvärdet 3 A där
strömmen är fasförskjuten 42 grader efter spänningen.
Jag får aldrig strömmen att se förskjuten ut 42 grader, den ser bara släpad ut :/
Du ska ha strömmens skala på högersidan. För tillfället så ligger båda kurvorna låsta till värdena på vänstersidan.
EDIT: När du är inne i excel så klickar du på ditt diagram.
Då dyker menyn "Diagramverktyg" upp. Där väljer du fliken "Format" (Alt: Design Layout Format)
Efter detta så klickar du längst bort till vänster på pilen i fönstret längst bort till vänster som heter "Aktuell markering".
Pilen är den där det står diagramområde förvalt. När du klickar på pilen så ser du i dennas meny längst ner dina dataserier.
I ditt fall bör det stå "spänning" och "ström".
Då väljer du "ström".
Nu är serien markerad och då väljer du att formatera den.
Det gör du genom att klicka på "formatera markering" precis under där det stod diagramområde tidigare i fönstret "aktuell markering".
Så fort du klickar på "formatera markering" så dyker ett fönster upp där du väljer om serien ska ligga på den primära lodräta axeln eller om den ska ligga på den sekundära lodräta axeln.
Där väljer du att placera den på den sekundära lodräta axeln.
Klart...
Michell Andersson skrev: Vilken version av Excel kör du?
Du ska ha strömmens skala på högersidan. För tillfället så ligger båda kurvorna låsta till värdena på vänstersidan.
EDIT: När du är inne i excel så klickar du på ditt diagram.
Då dyker menyn "Diagramverktyg" upp. Där väljer du fliken "Format" (Alt: Design Layout Format)
Efter detta så klickar du längst bort till vänster på pilen i fönstret längst bort till vänster som heter "Aktuell markering".
Pilen är den där det står diagramområde förvalt. När du klickar på pilen så ser du i dennas meny längst ner dina dataserier.
I ditt fall bör det stå "spänning" och "ström".
Då väljer du "ström".
Nu är serien markerad och då väljer du att formatera den.
Det gör du genom att klicka på "formatera markering" precis under där det stod diagramområde tidigare i fönstret "aktuell markering".
Så fort du klickar på "formatera markering" så dyker ett fönster upp där du väljer om serien ska ligga på den primära lodräta axeln eller om den ska ligga på den sekundära lodräta axeln.
Där väljer du att placera den på den sekundära lodräta axeln.
Klart...
Tja, jag har Excel 2007, det är ej riktigt så det ser ut då. hittar inte det du beskriver, kanske ska uppdatera till nyare då
Skapa ett diagram som visar fasströmmarna i en elvärmeanläggning
där radiatorerna har märkspänningen 400 V
och belastningen mellan L1 och L2 = 70 Ω, mellan L2 och
L3 = 180 Ω och mellan L3 och L1 = 120 Ω.
Jag gör diagrammet med tid, L1 L2 och L3 förskjutna 120 grader var då.
Sedan, för att få ut belastningen, är det?
Vad för variabler behöver excel ha för att kunna skapa en asymmetriskt lastad sinusmätning?
Att förstå denna uppgift är lättare än att utföra den, anser jag. Då min erfarenhet i från excel mestadels består av att flyga runt i space cim någon gång udner 2003 typ. ( )