Blankett/intyg vid behörighetsansökan

17 aug 2013 09:49 #1 av Joel Ingolf
Hej alla!

Jag håller på att byta firma och en tanke slog mig då:

När jag i framtiden vill ansöka om behörighet hos Elsäkerhetsverket måste man ju bifoga praktikintyg som motsvarar den behörighet man ansöker om. På verkets hemsida finns en blankett för detta ändamål ( Länk till PDF ) och jag antar att det är den enda form av intyg som de accepterar, alltså det räcker inte med tjänstgöringsintyg eller vitsord från de företag man var anställd hos?

Ska jag alltså redan nu be min firma att fylla i den formella blanketten så att jag har den till hands när det är dags?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 aug 2013 10:11 #2 av Peder Myrne
Ja, det är absolut säkrast att göra så! Om du vill få blanketten ifylld i ett senare skede är det ju inte säkert att du ens får tag i rätt personer längre.

17 aug 2013 10:49 #3 av Richard
En annan fråga om blanketter.

Vilken blankett skall man använda om man vill delegera behörigheten inom ett företag. Vill att en av grabbarna ska kunna skicka in för/färdiganmälan till vattenfall/eon/fortum.

17 aug 2013 12:45 - 17 aug 2013 12:46 #4 av Peder Myrne

Richard skrev: En annan fråga om blanketter.

Vilken blankett skall man använda om man vill delegera behörigheten inom ett företag. Vill att en av grabbarna ska kunna skicka in för/färdiganmälan till vattenfall/eon/fortum.

Vet inte riktigt vad menar, men att delegera behörighet låter sig knappast göras om du förstår vad jag menar, men är den personen redan behörig så behövs ju inga direkta åtgärder.
Möjligtvis om man inom firman vill ha det på papper om vem som gör vad, men det är ju fritt.

17 aug 2013 13:44 #5 av Michell Martic
Vill du att annan än behörig elinstallatör ska kunna göra för- och efteranmälan är det nätleverantören du kontaktar. Bara ring så berättar de hur du ska göra.

17 aug 2013 14:44 #6 av Richard

Michell Andersson skrev: Vill du att annan än behörig elinstallatör ska kunna göra för- och efteranmälan är det nätleverantören du kontaktar. Bara ring så berättar de hur du ska göra.

Letade som en tok på vattenfalls hemsida tidigare. Men får ringa dom...

17 aug 2013 14:57 - 17 aug 2013 15:00 #7 av Peder Myrne
Nu trillade poletten ned....:whistle:

Hos Eon kan man välja delegeringsalternativet online om det nu kan vara till någon hjälp.

sapuces.eon.se/webfa/eon.login.login.sap

Edit: försökte göra en direktlänk, men den fungerar inte. Klicka på "Ansök här"

17 aug 2013 17:30 #8 av Mats Jonsson
Den 20 oktober i år är det 6 år sedan svensk lagstiftning avskaffade kravet på att det endast är en elinstallatör som får skriva under för- och färdiganmälan. Konservativa Svensk Energi råder dock fortfarande sina medlemmar att kräva underskrift av elinstallatör. Att man snart 6 år efter avskaffandet inte funnit något annat system är häpnadsväckande. Troligen strider kravet mot ellagens krav på att anslutning ska ske på skäliga villkor. Helt klart strider det mot EG-rättens regler om fri rörlighet av tjänster.

Sedan 2007 får en person som har behörighet att utföra elinstallationsarbete i annat EES-land än Sverige, rätt att utföra elinstallationsarbete i Sverige utan att ansöka om behörighet som svensk elinstallatör. En sådan person får alltså utföra elinstallationsarbete i Sverige lagligt. Men de svenska elnätsföretagen nekar tillkoppling på grund av att personen inte har svensk behörighet och får då inte kan skriva under färdiganmälan. De ni! :smack:

Jag kan förstå om ni elinstallatörer är lojala med systemet då det gagnar er ställning. Men personligen hade jag aldrig accepterat ett diskriminerande system och som företagsledare hade jag krävt att all min personal skulle kunna färdiganmäla våra arbeten oberoende av om personen är elinstallatör, yrkesman eller arbetsledare.
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Richard

18 aug 2013 12:13 #9 av elutanfel
Var kan man läsa mer om för- och färdiganmälan?

19 aug 2013 05:40 #10 av Mats Jonsson

elutanfel skrev: Var kan man läsa mer om för- och färdiganmälan?

Det finns inte så mycket att läsa nu när staten inte föreskriver om anmälan. Texten är helt enkelt borttagen.

Branschen, Svensk Energi och EIO har enats om ett hjälpmedel som kallas AMI. Här kan man nog läsa vad de anser om anmälningar. Men det mesta av detta finns att läsa på respektive elnätsföretags hemsida.

Sidan laddades på: 0.045 sekunder

Senaste foruminlägg