- Tack mottaget: 438
Fluxio
Elbranschens mötesplats
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
| Elinstallatör ABL | ||
| Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar... | Inte säkert att allt stämmer till 100% |
Michell Andersson skrev: Läste dock i en annan tråd här på forumet om en medlem som fått två år i Norge godkänd via överklagan till förvaltningsdomstolen.
Det är ju något att ha i åtanke för övrigt, att alla prejudikat från förvaltningsdomstolen tvingar fram ändringar av föreskrifterna. M.a.o. så är det inte bara verket som ska beskyllas när en föreskrift går åt helvete, eller rosas när det blir bra. Även om förvaltningsdomstolen ska ta beslut utifrån befintlig förordning och föreskrift så gör de ibland långsökta tolkningar och det är då bara för verkets del att böja sig fram och ta emot.
Jag har haft en skriftväxling med verket i en fråga som liknar den citerade funderingen. Att ta en anläggning i drift är inget behörighetskrävande elinstallationsarbete. Eller uttryckt på annat sätt så behöver en driftsättare inte vara elinstallatör. Att ändra reläskydd ska heller inte betraktas som elinstallationsarbete så länge det görs inom angivna gränser. Om en driftsättare upptäcker att en reläskyddsinställning är fel i förhållande till dokumentationen så är det alltså inget behörighetskrävande arbete att ändra inställningen. Elinstallatören ska kontrollera elinstallationsarbetet och det är först när denna kontroll är avslutad som driftsättaren kan ta anläggningen i drift.igångkörning av en ny 400 kV-anläggning...?